Varmekuren. temperaturen stiger for sakte og jeg er snart 2 timer etter skjema. konsekvenser?

Som tittelen sier så holder jeg på og starter varmekurbehandling. Desverre var ikke 100W kolba jeg kjøpte i går helt i orden, så jeg bruker en 50W nå på 62liter som jeg hadde liggende.

Jeg skulle ha hatt 32 grader innen kl 11.00 i dag da man skal bruke max 12 timer på å komme opp på 32 grader, men nå er jeg altså 1,5 time forsinket og termostatetene viser 31 grader...

Hva skal jeg gjøre nå? Avslutte eller fortsette til den er over 32 (tenker å ha den på 33-34 når jeg kommer så langt)? Hvilke konsekvenser blir det nå?

Setter stor pris på svar!
Jeg må si at jeg aldri har tenkt over hvor lang tid det har tatt å komme opp i 32°C når jeg har brukt varmekuren. Tror egentlig ikke det er så viktig med antall timer, det viktigste er at du faktisk får riktig temperatur og ikke for lav.

Jeg må si at jeg ikke ante at det skulle skje i løpet av et bestemt antall timer. Hvor står det forresten? Det er ikke ment slik at økningen bør skje over god tid for at fisken gradvis skal venne seg til det bare, og ikke få sjokk av den plutselige høye varmen?

Ikke gå så høyt som 34, Maren, da vil fisken slite enda mer. Det holder med 32½°C, og det er tøft for dem det også.

Noen som kan låne deg en varmekolbe, muligens...?

ETTER-REDIGERT:
Jeg fant det nå, det står i sykdomsartikkelen her på AF ang. varmekuren, at tempen må økes i løpet av 12 timer. Hvorfor det står sånn aner jeg ikke, men det kan umulig være noen fastspikra fasit.
Jeg tror nok det er viktig å komme opp i riktig temperatur innenfor ikke altfor lang tid, ellers bare akselerer sykdommen og blir verre. Det er viktig å komme opp i den temperaturen som DREPER parasitten.
Jeg driver og setter inni ei til kolbe nå (50W), så jeg håper å komme opp så fort som svinn på over 32grader! *FRUSTRERT*
Håper jeg ikke har gjort veldig stor skade med dette

edit: skal prøve å holde meg på 32,5 Må kjøpe flere termostater (termometer?) for å være sikker på den tempen jeg har til en hver tid i karet.
først kl 14.00 viste termometeret 32 grader, så nå er det bare å håpe på det beste!
Bør man dekke til karet når det er fløyelssyke, eller kan jeg i stedet bare la være å ha på lyset i karet? Jeg må jo følge med fiskene ogåså, så det er litt knotete med dekkenet:p
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap