Vannet blir alt for varmt?

Hei.

Dette er jo ett spørsmål som sikkert det blir spurt mye om i de varme sommer måndene.
Akvariet mitt holder for tiden en tempratur på 27-28 grader. Når jeg satte igang akvariet stod den på 26 grader og da ble vannet nesten 30grader???
Sank kolba til 20grader for to dager siden og ingen reduksjon har skjedd, synker gjerne en grad i løpe av natta når lyset er slått av.

Har sjekket varmekolben og den funker som den skal, den har faktisk ikke slått seg på nå på mange dager pga at vannet ikke blir kaldere.
Varmer T5 lysa så mye? det står jo at dem ikke skal avgi så mye varme som T8 lys, dette er jo i så fall bare piss. Nå står termostaten på 20grader og jeg har ennå ikke hvert under 26 grader.

Hva i all verden skal man gjøre hvis lysa varmer opp ett kar på 120L til mer enn 4 grader i forhold til romtempraturen?? Alt er brennnytt, skal det være slikt? Kjedelig og ha karet oppe hele veien for og "lufte" ut?

PS: Har ikke prøvd og bytte vann for og se om gradene synker og holder seg der da karet er i innkjøringsfasen.

Noen innspill?

mvh Kenneth
du kan jo prøve å ta ut varmekolbe å se om den er synderen, eg har et resun 110l og lokket er så tett at gradene går fort over 30 grader , så eg må ha matluka open hele tiden.
Inaktiv bruker
Hvorfor har du varmekolbe i et så varmt kar?
Har selv problem med at stua varmer karet mitt mye opp, så jeg har hivd ut varmekolben for godt. Tempen ligger på 26-27 grader jevnt over og litt høyere om sommeren. En varmekolbe kan gjøre at den naturlige svingningen i temperatur om natta da uteblir, så jeg hadde prøvd å ta den utav.
Akkurat., problemstillingen min mtp at det varmes over natten er jo at kolben ble stilt inn på 20 grader, forstår at det aldri kan bli det da romtempraturen er 24 men da varmer jo lyset karet flere grader noe jeg forstod t5 lys ikke skulle gjøre??

skal prøve og ta den ut nå over natten så ser vi.

Etter at jeg postet første post har vannet steget fra 27grader til 28grader, begge de store lukene står oppe og varmekolba er kald, forstår ingen verdens ting.

Inaktiv bruker
Bare sånn for opplysningens skyld
Hva er tempen i rommet der karet står? Og står det nært en varmekilde som f.eks. ovn eller vedovn/mur fra vedovn?

Ville byttet 30% vann tli helt kaldt vann fra springen og tatt ut varmekolben. Tror du må ha den utav en stund lenger enn over natta, hvis rommet er varmt så vil det synke seint.
Rommet der karet står er 24grader. så karet er 4grader varmere enn det rommet er og de fire gradene er det kun lyset som ordner noe jeg syntes var litt drøyt.

Hvis disse lysa varmer så mye er det jo bare og kaste kolba, vannet vill jo ALDRI bli kaldere enn romtempraturen, det sier seg jo selv.
Begriper bare ikke hvordan lyset kan varme opp karet så voldsomt, det er jo helt på tryne.

Uansett kobla fra varmekolba(selv om det ikke bør ha noe og si da den står på 20grader) og åpnet begge lukene så får vi se hvilke tempratur den synker til.

Bytte vannet er ikke en mulighet da karet er i innkjøringsprosessen men liker og tro hvis jeg bytter vann har det kanskje lettere for og stabilisere seg på rundt 25-26 grader.
Nå har jo vannet blitt varmet til rundt 30grader på det verste og med 14mørketid og 12 timer lystid synker gjerne ikke tempraturen så mye. Lyset varmer jo bare opp vannet igjen til 28 grader.

Karet er forøvring ett lido120, noen andre som opplever det samme med dette karet?

mvh Kenneth
Har du reflektorer? Jeg måtte ta ut de jeg kjøpte pga all varmen de ga vannet. Det ble en kortvarig glede siden plantene ble så fine med de på (det var derfor jeg kjøpte de), men jeg måtte altså bare ta de ut og kjøpe planter som ikke vil ha fult så mye lys
Hei.

Har reflektor ja men fjernet disse i går pga siden karet går i oppstartfasen vil jeg ikke gi karet "Super lys" pga alger osv. (etter en post jeg leste)

Har ikke merket noe forskjell fordi om asså.. Karet står fremdeles på 28grader.

Får ta en titt i morgen tidlig og se, hvis det ikke skjer noen ting får jeg se hva som skjer når jeg begynner og bytte vann.

Hvordan er det med dere andre som har en romtemptratur på rundt 24, hvor varme blir karene deres?

mvh Kenneth
eg har tepratur på ca 24 på rommet mitt og akvariet holder seg på 25-26grader når eg har matluka åpen
hei. hadde samme problem med varme måtte flytte akvariumet innpå et kjøligere rom,men jeg lurer på om det finnes noen andre lysarmaturer eller lysrør så ikke gir slik varme,for den varmen du får passer diskus men de gjør ikke akvariumet.men det er ikke alltid det passer å flytte akvarium fra rom til rom.om sommeren bruker jeg kjølelement å holde temperaturen nede.
Hei

Søkte litt på tidligere tråder og leste litt, mange har dette problemet.. Det jeg stiller meg spørrende til er jo at lyset kan varme opp akvariet 4grader varmere, det er ganske mye det fra 24 til 30.

Trur nok ikke det finnes så mye lys som ikke avgir noe varme. T8 lys er jo "ekstreme" leste jeg, hvertfall i forhold til T5 som vistnok skal være langt kjøligere enn T8 lys noe som viser seg og være feil. Hvertfall hos meg!

Samtlige tråder hadde samme problemstilling, så.. konklusjonen er jo at det går ikke ann og få et kar ned i 24-25 grader i ett rom som holder 24grader uten og enten ha begge lokka oppe gå til innkjøp av dyrt kjøleutstyr, drive med konstant vannbytte eller ha ei stygg fryseblokk i karet. Eller som du sa, sette kara i ett rom som er kjøligere(noe som ikke går hos meg)

Fiska jeg skal ha skal ha en tempratur på 25-26grader. Blir spennende og se hva som skjer når den er oppe i 28grader.

For noe hærk!
eg har t8, men eg må jo ha lokket oppe da
Svolp
Varmer T5 lysa så mye? det står jo at dem ikke skal avgi så mye varme som T8 lys, dette er jo i så fall bare piss. Nå står termostaten på 20grader og jeg har ennå ikke hvert under 26 grader.

Du bør kanskje unngå uttrykk som "bare piss" på et forum hvor det ferdes alle aldersgrupper. - Som et velment innspill.

Jeg vil foreslå at du 1) trekker kontakten helt ut på varmekolben, så får du sjekket om den kanskje er synderen, slik som foreslått over her. Det skjer det er feil ved kolben, og selv om du ikke ser at den lyser, tror jeg ikke du sitter oppe om natten og overvåker den - eller?

2) Reduserer lystiden i karet til åtte-ti timer. Det er bedre for plantene, for kommende fisk og for varmedannelsen i karet. (Håper jeg du vil oppdage.)

3) Du KAN bytte vann i innkjøringsfasen. Du forskyver kanskje nitrittoppen noen dager, men et lite vannbytte betyr ikke at du må begynne med blanke ark.

4) Hvis du vil senke temperaturen i karet for å se om temperaturen stabiliserer seg noe under hvor du er nå, kan du også fylle en ubrukt brødpose med isvann (masse is og litt vann for å fylle ut) og henge i karet til isen har smeltet. Det skulle senke temperaturen noe, vil jeg tro. Dette ville jeg gjort uten lyset på - og når lysarmaturen var kald, slik at det skal ha best kjøleeffekt i vannet.

Etter jeg begynte med akvarier merker jeg mye mindre temperatursvingninger i huset enn før. Vann har jo en meget bedre evne til å lede varme enn luft har, og du bør kanskje også vurdere å sette ned ovnene i stuen din mens du "eksperimenterer" med akvarietemperaturen. En romtemperatur på 24 grader høres for høyt ut, den bør ligge på 19-21, uansett.

"Riktig temperatur øker trivselen

I de senere år har vi sett en tendens til at folk holder en stadig høyere temperatur innendørs. Tørr luft er derfor en av de vanligste klagene i boliger med innemiljøproblemer. Mange benytter luftfuktere for å motvirke denne fornemmelsen, men dette vil ofte føre til økte innemiljøproblemer.

Problemet tørr luft lar seg ofte løse ved å holde riktig temperatur. Anbefalt romtemperatur er avhengig av individuelle forhold, aktivitetsnivå og klesvaner. For vanlige forhold anbefales en jevn temperatur på 20 - 22 °C. Slik temperatur er også med på å redusere avgassing fra bygningsmaterialer og møbler.

Luftfuktere gir gode forhold for sopp og andre mikroorganismer og bør i størst mulig grad unngås. Disse bør derfor kun benyttes når det er anbefalt av lege eller når luftfuktigheten faktisk er under 20 %.
Reduser temperaturen ttil 20 - 22 °C
Monter termostater for effektiv romtemperaturkontroll
Ikke fyr for hardt om vinteren" (Hus og Helse)
Jeg har samme problem med overoppheting av akvarier i akvarierommet mitt. Spesielt ille om sommeren siden jeg har så mange kar på samme rom.
De fleste av akvariene som har heldekkende armatur blir altfor varme om jeg lar lokkene ligge helt igjen/lukket. Som oftest må jeg ha dem halvåpne for å øke varmeavdamping og unngå for varmt vann. Ligger lokkene igjen kryper temperaturen veldig fort oppi 28+ grader.

Helt tette, heldekkende armaturer er ofte leie sånn. Da jeg brukte vanlig glødepære i 19litern min kunne temperaturem gå fra ca 24C om morgenen til nærmere 30C om kvelden. La heldigvis merke til dette under innkjøringen og byttet ut pæra med en LED-pære, som gjorde problemet mindre. Men jeg har planer om å bytte ut de heldekkende armaturene mine med vanlige armaturer og dekkglass i håp om at det skal hjelpe enda mer.
Hvis du er fingernem, kanskje denne siden kan gi deg inspirasjon til en mulig løsning?
Hei alle sammen og takk for svar og innspill..

Angående ordbruken min, har nå sett betydlig "grover" ordbruk enn dette. beklager hvis ordet jeg brukte ikke passet her inne, falt meg ikke inn at det kunne være støtende. Trudde forøvrig at takhøyden ikke var fult så lav her på forumet.

Til saken.
Sjekket akvariet når jeg gikk på jobb i morges og hev også inn en ny tempratur måler da jeg jobber døgn slik at jeg kan sjekke i morgen tidlig hva høyest og lavest tempratur har vært.
Karet lå på 24.5 grad så i løpe av natten har det jo synket 4 grader. Begge lukene har stått på vidt gap og kolben har hvert trekt ut av kontaken.

Når det kommer til inne tempraturen er 24grader noe vi trives med, hater og gå og fryse innendørs og det gjør jeg ved 20grader. 22grader kan jo prøves ut for og se om det spares i både strømutgifter og akvariet for overoppheting. Uansett, huset vårt er såpass gammelt(100år) at det blir mye fyring for kråkene da huset ikke er isolert skikkelig. Skal bytte kledning til sommeren og da blir det også isolert utenifra! Lufting er det nok av i huset pdd så er ikke bekymret for at det blir for fuktig her i huset.

Mona O, du driver jo mye med cory og tempraturen på disse fiska variere jo en del hvis jeg har forstått det rett?
Alt fra 24 og opp til 30 grader? Hvis du skal holde karet ditt på 24-25grader må du da ha lokket oppe konstant gjennom hele året siden du har alle kara i ett vanlig isolert bruksrom? Må jo ærlig inrømme at jeg var ikke klar over at hvis rommet du har er 24grader, kolba står på 20 grader at da lysa varmer vannet fire grader i løpe av en dag. Lysa står også på timer på 10timer i døgnet og det har lyset gjort siden oppstart!

mvh Kenneth
Det handler ikke så mye om takhøyde, som å gå foran med et godt eksempel - særlig for de som er yngre enn deg her inne. Leser de deg skrive "piss", så synes de vel at de kan gjøre det samme. Og det var ment som en tilbakemelding på at det kanskje for din egen del er lurt med visse begensninger, ikke som et forsøk på sensur. Din utøvelse av yttringsfrihet kan få andre til å føle seg beklemt. Det er lurt å ha in mente.

(Til nøds går jo an å benytte det norske ordet for bull shit - kuruke. ;o) [Spøk!]

Neida, jeg vil heller ikke at folk skal fryse, men dette med innetemperatur er faktisk en vanesak. Jeg holder rundt 19 grader i stua, og fryser jeg er det frem med et pledd. Det ville vært utenkelig for meg for noen år siden, så det har kanskje med alderen å gjøre også. (Hysj!)

Huset mitt ligger med de fleste vinduene vest- og nordvendt, så her blir ikke så varmt på sommeren. Det er ganske greit med tanke på akvariene, og jeg har aldri vært nødt til å lufte i topplokket for fiskenes del. (Noe jeg er glad for for kattenes del, for da hadde garantert ei av de klart å falle oppi. De er ikke lite nysgjerrige og dumme, disse vandrende pelskåpene.)
(Til nøds går jo an å benytte det norske ordet for bull shit - kuruke. ;o) [Spøk!]

Skal senke gradene litt i stuen, prøve hvertfall.. Har oljeovner med termostat og vedfyring så får vi se om 2 kjøligere grader gjør underverker.
Utover det så er det jo bare og konkludere med at hvis du har ett varmt rom vil alltid?! karet være noen gradere varmere enn romtempraturen pga varmen fra lys og pumpe. Noe jeg ikke trudde med T5 rør, husker og ha lest en plass at dem ikke skulle avgi "så" mye varme som T8 lysa gjør.

Slik det ser ut nå hvertfall.. I mitt tilfelle var romtempraturen 24grader, karet holdt 28grader på det varmeste. Altså 4grader varmere enn det stuen min holder.

Som sagt puttet jeg inn en digitalmåler nå i morges som måler lavest og høyest tempratur etter at jeg nullstilte den. Når jeg kommer hjem fra jobb i morgen tidlig får vi se om det er samma greiene(Noe det helt sikkert er)

Hvis du er fingernem, kanskje denne siden kan gi deg inspirasjon til en mulig løsning? Fikk ikke quota deg Kampfisk, men en god ide. har dreve med pc og det skal være null problem og få dette til. Har en del vifter liggende så skal prøve i morgen og se, eneste er hvor pent det blir og om jeg får gjemt dem vekk på en eller annen måte. En annen ting er fuktigheten som helt sikkert vil kortslutte vifta etterhvert. Uansett, gir det en sjangs og ser i morgen

Kenneth
Hvis du kunne tenke deg å kvitte deg med akvarietoppen og hatt et armatur stående eller hengende over akvariet ville nok dette løst en del av problemene. Om du syns det er dyrt og unødvendig med nytt armatur så er jo det forståelig, men det er hvertfall en mulighet
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap