Jeg har fått skjeggalger!

Som jente vil jeg si det heldigvis bare er i akvariet, men hvordan blir jeg kvitt det? Ser ut som svartskjegg.

Er det noen fisker som spiser det opp?
Tusen takk for linken! Det var en fin side.
Fint hvis noen kunne dele si erfaring med hvordan de ble
kvitt algene også. Jeg er helt fersk.
Kan tipse om denne tråden angående tema. Jeg ble helt kvitt skjeggalger med middelet tråden omtaler
Et alternativ er hydrogenperoksid - som man kan gurgle og bleke håret med også. ;o)
Til orientering; jeg hater orddelingsfeil. Trådoverskriften var i utgangspunktet "jeg har fått skjegg", men noen har satt på "alger" til slutt, uten å sette ordene sammen. Så er det sagt

MEN.. skjeggalgene, ja. Jeg fikk et tips fra dyrebutikken om å sette inn 3 praktbarber, og som sagt, så gjort -og vips! Skjeggalgene er borte etter under et døgn
Nå gjenstår det å se om de tar penselalgene også.
Freia
Til orientering; jeg hater orddelingsfeil.


Beklager dette, men les gjerne retningslinjene og da spesielt nr 9.
Punkt 9 fordrer jo at man har moderatorer som kan skrive også.

LJ
Freia
Jeg fikk et tips fra dyrebutikken om å sette inn 3 praktbarber, og som sagt, så gjort -og vips! Skjeggalgene er borte etter under et døgn :) Nå gjenstår det å se om de tar penselalgene også.


Praktbarber? Mener du denne tassen? Jeg ble nysgjerrig.

Praktbarber? Mener du denne tassen? Jeg ble nysgjerrig.


Mine er mer sølvfarget og den sorte prikken bak er større. I riktig vinkel skinner de som nypusset sølv. Men det finnes sikkert variasjoner. Kanskje andre kan si mer om fargevalører..?
Det er jo flere fargevalører i basen. Denne feks.
[External Image]
(Altså fra basen)


Jeg visste bare ikke at de tok skjeggalger. Kanskje jeg en vakker dag skal bytte guramiene i disse. Hm. ;o)

- Takk for tipset om praktbarber!
Det er jo årsaken bak skjeggalgene du må finne.

Etter at et kar har stått noen mnd, kommer ofte disse "oppstartsalgene" før plantene igjen får overtaken.

Mål NO4 og NO3 (det er ikke nitritt, men nitrat) veridene dine. Forholdet mellom disse kan avgjøre om du får alger eller ikke.

Hvor mye planter har du?
Tilfører du næring/gjødsel til plantene dine?

Mange tror at om man gir næring, så får man alger. Sannheten at man får alger om plantene ikke har nok næring, og dermed ikke vokser nok til å overmanne algene.
Dermed stopper de å gi næring idet algene kommer, når det de egentlig skulle gjort, var å fortsette å gi næring (i riktig mengde vel og merke)
julnil
Det er jo årsaken bak skjeggalgene du må finne. Etter at et kar har stått noen mnd, kommer ofte disse "oppstartsalgene" før plantene igjen får overtaken. Mål NO4 og NO3 (det er ikke nitritt, men nitrat) veridene dine. Forholdet mellom disse kan avgjøre om du får alger eller ikke. Hvor mye planter har du? Tilfører du næring/gjødsel til plantene dine? Mange tror at om man gir næring, så får man alger. Sannheten at man får alger om plantene ikke har nok næring, og dermed ikke vokser nok til å overmanne algene. Dermed stopper de å gi næring idet algene kommer, når det de egentlig skulle gjort, var å fortsette å gi næring (i riktig mengde vel og merke)


En liten rettelse. PO4 -> fosfat. (ikke NO4)

Et forhold på ca 10:1 nitrat:fosfat er å anbefale i akvarium med planter.

julnil
Det er jo årsaken bak skjeggalgene du må finne. Etter at et kar har stått noen mnd, kommer ofte disse "oppstartsalgene" før plantene igjen får overtaken. Mål NO4 og NO3 (det er ikke nitritt, men nitrat) veridene dine. Forholdet mellom disse kan avgjøre om du får alger eller ikke. Hvor mye planter har du? Tilfører du næring/gjødsel til plantene dine? Mange tror at om man gir næring, så får man alger. Sannheten at man får alger om plantene ikke har nok næring, og dermed ikke vokser nok til å overmanne algene. Dermed stopper de å gi næring idet algene kommer, når det de egentlig skulle gjort, var å fortsette å gi næring (i riktig mengde vel og merke)


TrudeHell: fint bilde du fant. Det er akkurat slike jeg har.

Julnil: jeg gir en skvett av noe flytende ukentlig (etter vannbytte). Kanskje jeg gir for lite? Jeg har 6 planter i 54 l kar. Aner ikke hva de heter. Jeg vil si de er helt "vanlige", dvs de man finner til salgs overalt; ene typen likner et langt tveegget sverd (20cm), andre som en flaskekost som man nærmest kan se vokse fra dag til dag (klipper den ned), den siste likner toppen av en palme og er under 10cm høy.

De i dyrebutikken sa at jeg hadde en del næringsstoffer i vannet, hva nå det måtte bety.. ellers var verdiene fine.
Akvariet har jeg kun hatt siden november, om det kan stemme med "oppstartsalger", som du beskrev.

Jeg har ikke noe å måle nitrat med..
Takk for svar.
Alden Irslinger
En liten rettelse. PO4 -> fosfat. (ikke NO4) Et forhold på ca 10:1 nitrat:fosfat er å anbefale i akvarium med planter.


Argh...en liten trykkleif der jah....

Jeg har lest at man skal ha 20 (?) ganger mer nitrat enn fosfat, men er ikke helt sikker, da jeg ikke finner tilbake til notatene mine (irriterende, de ligger vel i en papirhaug)
Dog bør ikke nitraten overstige enn viss verdi (husker ikke den heller i farten) over for lang tid, da det vil være skadelig for fisken.
En balansegang må til


Om du har saktevoksende planter, vil det nok være algene som overtar. Kan være lurt å ha noen hurtigvoksende planter også, om du ikke har det i dag.
Arter kan være vallisneria, vasspest, hornblad

Tester for PO4 og NO3 finner du i mange butikker og nettbutikker. F.eks. www.webzoo.no
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap