Er det nøvendig med planter i akvarium?

er det nøvendig med planter i akvarium?

for mine bare råtner

skal man ha oppi noe ekstra ?
Hvorfor ikke finne ut hvorfor plantene råtner, heller en om du trenger det ?

Hvilkne planter er det du bruker? hvordan er vannet ditt ? hvordan er lyset ditt? hvordan bunn har du ?

Jeg har i det ene karet mitt på 60 liter ingen næring eller gjødsel for plantene, men de gror godt fordeom. Så man kan holde planter uten noe ekstra styr, det gjelder bare å velge planter som tåler karet du har.

Det kan jo være at du har prøvd deg på feile planter, noen planter som dyrebutikken selger er rett å slett ikke vannplanter, de bare bruker lang tid på å råtne. (sleipt, ikkesant ? )
Jeg er enig med MinIris, prøv å finne ut hva som var årsaken til at de råtnet.

Vet du hvilke planter du hadde?

Den første gangen jeg satte opp et akvarium, så kjøpte jeg planter som var i butikken. Flere av disse visste seg å være terrariumplanter, og de råtnet etterhvert.

Satte opp karret igjen med kjente akvariumplanter (anubias, vallisneria).
Da gikk det helt fint, og ingen har råtnet siden.

Har etter dette blitt veldig bevisst hvilke planter jeg setter inn, slik at jeg vet at det er akvariumplanter, og ikke ment for terrarium.

Noen planter er også såkalte "kaldtvannsplanter", og trives ikke i temp over f.eks 25 grader.

Det du også kan gjøre dersom plantene dine råtner, er å bare fjerne bladene som visner men la roten stå.
Noen ganger når man planter om så slipper den bladene sine, men etter en kort stund kommer det nye friske blader igjen i stedet.
Finn ut om lys, vann og temperatur stemmer mht plantene dine, og om du kanskje har fisk som spiser av plantene. Slikt kan også ødelegge dem.
Bruk lette akvarieplanter som feks Javabregne som liker seg best på røtter og steiner i stedet for i grusen og som tåler en del.
Finn ut hvilke planter du har, søk dem opp i basen og se om kravene planten har stemmer med det du kan tilby.
Man kan ha akvarier uten planter, enkelte fisker lever i områder med bare stein og røtter, men grønne og røde planter gjør seg alltid godt i ett akvarium.
Plantene fra f.eks Tropica er produsert på sump. Det vil si at det meste av planten er over vann når de vokser. Mange av plantene vil felle sine blader når de plantes i et akvarium. Men dette er helt normalt og ikke et tegn på at plantene dør. Mange skifter bladform/farge når de går fra sump til fullt neddykket.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap