Gode gjemmesteder for kuhlii-ål?!

Jeg ser i fiskebasen at kuhlii-ålen trenger gjemmesteder for å trives. Vi har et 63-liters akvarium med sandbunn, med to mindre røtter og en keramikksko i. Skoen har flere åpninger, blant annet i toppen. Hvis jeg dekker til toppen, er vel det et gjemmested? Liker kuhlii-ål mallehuler? Jeg har catappa-blader som jeg enda ikke har putta oppi, men noen halve av disse vil kanskje utgjøre et gjemmested? Jeg må nok dele dem, for de er så store i forhold til størrelsen på karet. Jeg ønsker ikke at ålen skal grave seg ned i sanda og bli der, da kan vi jo like godt kjøpe noe annet å ha oppi...

Hva gjør catappablader med vannverdiene? Og farger de fryktelig mye av?
Khuliiålene mine koser seg godt sammn med gibbien min under ei rot.. Han har gravd ut en fin hule, og ålene har gravd seg noen små tunneller ut fra den hula. De er jo rimelig smidige, så de finner nok mange gjemmeplasser i karet ditt
Eikeblader skal være veldig populært Catappa-blader er for det meste store og flate, og gir ikke helt samme effekt. Mine catappa-blader blir også "stygge" fortere enn eikebladene.
Huler og blader er fint, samt røtter og beplantning

Mine elsker kokkosnøtthulene, catappabladene og eikebladene
Anbefaler deg å lese denne tråden

Du kan godt bruke cattapabladene, men riv dem i litt mindre stykker først. Lag en litt god haug av bladene så de kan orme seg mellom flere lag med blader. Ja de gjør vannet litt brunt men det vannes fort ut etter et par vannbytter. Stoffene som disse bladene skiller ut er bare av positiv art

Jeg også bruker mye eikeblader til mine kuhlii. Fine å lage passelige bladhauger av (som du kan se videosnutt av i tråden jeg lenket til)
Plussmedlem
SGS
Hva gjør catappablader med vannverdiene? Og farger de fryktelig mye av?


Catappabladene har en forsurende effekt på vannet, dvs. de senker ph litt. Men dette går greit for kuhlii'ene da de skal ha litt surt vann. Noe utover det så har bladene lite effekt på vannverdiene. Men de har en mildt desinfiserende effekt, og slik er de med på å forebygge sykdom. I tillegg skal de visstnok også binde opp tungmetaller, slik at man bedre kan unngå tungmetallforgiftede fisker. Dette er spesielt aktuelt hvis man får vann fra gamle kobberrør eller bor på steder med smelteverk o.l. i nærheten.
Flere typer fisk, reker og snegler spiser dessuten disse bladene så de fungerer som mat også.
Bladene er også fulle av antioksydanter og det gir jo en ytterligere helsebringende effekt.

Catappabladene har vært (og er muligens ennå) brukt som medisin for mennesker på grunn av sitt rike kjemiske innhold, og brukt i Asia til å behandle alt fra leversykdom til kreft. Det er heller tvilsomt om de har effekt på sistnevnte sykdom.

På grunn av sitt høye innhold av tanniner så farger ekte catappablader av en del og kan gi et litt gulaktig vann. Hvor mye avhenger hvor mye tanniner som finnes i bladet, og det vites egentlig ikke før man legger det i vann.

Tusen takk for rådene! Har plassert en av keramikkrørene som var innkjøpt til mitt kar, oppi 63literen der kuhliiene skal gå. Og så skal jeg ha catappablader i. og bestille eikeblader. Men ålene kommer ikke nedi før i slutten av neste uke, siden jeg skal på kurs og ikke kan være hjemme og passe vannverdiene. Og gubben syns det er helt i orden at jeg ikke overlater det til han
Hehe, var noe ala samme svar som kjæresten min gav meg..
"du må bare ha akvariene, bare ikke sett meg til foringen".. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap