Litt hjelp ?

Jeg er helt nybegynner, hvertfall nesten.

Jeg har nå nytt akvarium, men foreløpig uten fisk.

Jeg lurer på hvilke fisker jeg kan ha sammen med Scalare?
lykke til
Hvor stort er karet ditt da?
Fisk på str med neontetra er ikke å anbefale, men jeg har det selv og det går bra. Hvis du søker på scalare på forumet her så kommer det opp forslag.. noen har denne sammen med... jeg har alt mulig rart og det går helt fint.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2227
ganske langt nede på venstre siden finner du eksempler
akvariet er på 92 l , men jeg leste en plass at de trenger egentlig et større akvarie, stemmer det?
ja de blir jo ganske store. høyden er ihvertfall viktig. men spørs hvor mange scalarer du har tenkt deg da. de er meget territorielle...
selv har jeg nå fire scalarer i et 240 liters kar, som begynner å bli kjønnsmodne. Kjøpte fire fordi de helst skal være i stim når de er små. Men nå begynner det å bli krig!
har hatt et scalare-par i en 90 liter en stund og de lekte og hadde det bra. sammen med dem hadde jeg 4-5 corydoras. det gikk fint.
Jeg tenkte egentlig bare å ha to stk
det tror jeg vil gå helt fint hvis du kjøper deg en liten stim av litt rolig stimfisk i tilegg og en ancistrus så blir det nok bra. Bare pass på at du ikke kjøper pleco! de blir veldig digre.
Sv scalare:
Det med plass til en scalare KAN man ta med en klype salt. Jeg hadde halv-store som trivdes i et 65l. Har du sånne super-små søte så kan de trives veldig godt i ditt akvarium.

MEN, kjøper du sånne mega-digre scalarer med superlange finner vil jeg nok anbefale et større akvarium.
Black Molly, Gyppyer, Corymaller, Kuhlii-åler, og til en viss grad honningciklider kan gå bra sammen med scalarer.

Det som er synd er at slike som neon-tetraer kan gå bra sammen med en scalare. Men dessverre, før eller siden, vil de bli spist.
Skal jeg være helt ærlig, syns jeg det var mange dårlige råd her i denne tråden...

Er det ingen av dere som tar med i beregningen at scalarene vokser, da?
Jeg syns det er helt bak mål å sitte og si at det "går fint" å ha scalarer i et 92 liters kar. Det holder ikke. At man kjøper dem som små, betyr ikke at de vil forbli små resten av livet!

Scalarer blir STORE. Det er rett og slett urettferdig mot fiskene å sette dem i for små akvarier.
Sv scalare:
Nå snakket jeg stort sett om oppdretts-varianten av scalaren.
Mine hadde jeg i 4 år, kjøpte de små, de vokste vel omlag såvidt. I det store akvariet (360) hadde vi 4 store som heller ikke så ut til å mistrives, trass i anbefalt liter.
Ville ikke anbefalt scalarer i karet ditt. I mitt 180liters kar hadde jeg 2 stk. Da de begynte å bli kjønnsmodne ble det så mye slossing mellom dem at jeg kvittet meg med dem. Er egentlig glad for at det var to gutter, for hadde de dannent par hadde nok de fleste av de andre fiskene mine hatt et helvete.

Ville heller ikke anbefalt å hatt de sammen med guppy, black-molly og "slike" arter levendefødere, da de krever helt forskjellige vannverdier enn scalarer.
selvsagt vokser scalarene. har da ikke sagt noe annet. men er hun som oss andre så får hun litersyken hun også og kjøper seg større kar når fisken vokser jeg vil ikke anbefale mindre enn 100liter's kar til noen jeg, da det er mye mer jobb med å ha riktig vannkvalitet. mine fire scalarer lider ikke av å dele et 240 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Aagedal
Reklame for plussmedlemskap