Litt hjelp ?

Jeg er helt nybegynner, hvertfall nesten.

Jeg har nå nytt akvarium, men foreløpig uten fisk.

Jeg lurer på hvilke fisker jeg kan ha sammen med Scalare?
lykke til
Hvor stort er karet ditt da?
Fisk på str med neontetra er ikke å anbefale, men jeg har det selv og det går bra. Hvis du søker på scalare på forumet her så kommer det opp forslag.. noen har denne sammen med... jeg har alt mulig rart og det går helt fint.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2227
ganske langt nede på venstre siden finner du eksempler
akvariet er på 92 l , men jeg leste en plass at de trenger egentlig et større akvarie, stemmer det?
ja de blir jo ganske store. høyden er ihvertfall viktig. men spørs hvor mange scalarer du har tenkt deg da. de er meget territorielle...
selv har jeg nå fire scalarer i et 240 liters kar, som begynner å bli kjønnsmodne. Kjøpte fire fordi de helst skal være i stim når de er små. Men nå begynner det å bli krig!
har hatt et scalare-par i en 90 liter en stund og de lekte og hadde det bra. sammen med dem hadde jeg 4-5 corydoras. det gikk fint.
Jeg tenkte egentlig bare å ha to stk
det tror jeg vil gå helt fint hvis du kjøper deg en liten stim av litt rolig stimfisk i tilegg og en ancistrus så blir det nok bra. Bare pass på at du ikke kjøper pleco! de blir veldig digre.
Sv scalare:
Det med plass til en scalare KAN man ta med en klype salt. Jeg hadde halv-store som trivdes i et 65l. Har du sånne super-små søte så kan de trives veldig godt i ditt akvarium.

MEN, kjøper du sånne mega-digre scalarer med superlange finner vil jeg nok anbefale et større akvarium.
Black Molly, Gyppyer, Corymaller, Kuhlii-åler, og til en viss grad honningciklider kan gå bra sammen med scalarer.

Det som er synd er at slike som neon-tetraer kan gå bra sammen med en scalare. Men dessverre, før eller siden, vil de bli spist.
Skal jeg være helt ærlig, syns jeg det var mange dårlige råd her i denne tråden...

Er det ingen av dere som tar med i beregningen at scalarene vokser, da?