Eplesneglene dør

Vi har et ganske nytt kar, 120 liter. Vannverdiene er fine og fisker og planter stortrives. Men sneglene bare dør med en gang. Vi forsøkte først med to, og så med en til. Den siste levde i et par dager, men var aldri ute og "gikk", bare lå på samme sted.

Hva kan det være?
"Vannverdiene er fine" forteller ikke noe.

Hva er kH, gH, pH, temperatur i karet? Har du lest om eplesnegler og deres behov, slik at du vet at for eplesneglene er "vannverdiene fine"?

Enten har du kjøpt snegler som har vært døde/halvdøde allerede, eller så er det noe galt i karet ditt, siden de ikke vil åpne lokket engang - tenker jeg.

Men du må gi mer informasjon dersom du skal kunne håpe på gode råd eller hjelp.
Vannet ble testet i butikken, holder ca 27 grader, har ph på ca 7 og en sånn strips sier at alt annet er "safe". Hihi - jeg vet at jeg ikke er noen spesialist. Men jeg har da sjekket ut det som står om eplesnegler her, og finner ingen åpenbar grunn til at de dør.

Den siste snegla "gikk" masse rundt i posen, men altså ikke noe rundt i vårt akvarium, men åpnet og lukket seg litt i et par dager.
Hva slags fisk går i akvariet? Noen fisker plager sneglene ganske alvorlig. Kan det være en årsak?
Foreløpig har vi tre pansermaller, to honningurami og ti kardinalneontetra. Mallene har vært borti sneglene som vi har sett, men bare såvidt.
når du har plassert sneglene i karet, har du akklimatisert dem først? De bør fpå en sjanse til å tilpasse seg nytt miljø ...

Jeg tviler på at pansermallene har noe skyld i at sneglene trekker seg inn i skalllet.

Vet du at sneglene var/er døde? De kan holde seg inne i skallet lenge ...
Vi har akklimatisert etter oppskrift fra butikken, ikke noe mer. Altså, utjevne temperatur, ta i litt og litt vann, og så tømme posen. Burde vi gjort det annerledes?

De har vært halvveis åpne og ikke rørt på seg, og luktet vondt når vi har gitt opp. Så jeg vil tro at de har vært døde, ja.
Den nærmeste muligheten til årsak jeg har å foreslå da, er forgiftning av et eller annet slag.

Applesnail.net står å lese:

"Warning! If the tap-water in your area contains copper and/or other metals, use one of these water preparation products that catch away those metals bofere putting the snail in the water. Apple snails are very sensitive for these compounds (especially copper). You won't be the first one loosing a snail due to this snail-toxic substances in the water. If you see that the snails become completely inactive or if the snails, especially the little ones, try to leave the water after a water change: get a product to treat the water (like aquasafe or for those with access to a lab: use EDTA or something similar). "

Bruker du aquasafe eller et annet vannforbedringsmiddel?
hurramegrundt
Vi har et ganske nytt kar, 120 liter. ... ....Hva kan det være?

Hvor nytt nøyaktig er det, da "ganske nytt" ikke sier noe som helst?

Det er alltid en veldig god idè å gi så mye konkrete og spesifikke opplysninger som mulig når man har et akvarieproblem man vil ha hjelp til.
At vannverdiene er "fine" og i tillegg er målt med ubrukelige strips, sier oss ingenting egentlig. Dråpetester er det eneste som gjelder, og spesielt hvis akvariet er relativt nytt, som du skriver at det er. Det er stor sannsynlighet for at du har dårlige vannverdier siden sneglene dør så fort.

Sneglenes dødsfall tyder på at noe ikke er som det bør være. Jeg anbefaler deg derfor å kjøpe deg 3 viktige vannverdi-tester:
en for ph
en for nitritt
og en for ammoniakk.
Både ammoniakk og nitritt er giftig for fisk. Og for snegler... ! Det er derfor fare for at det er en av disse tingene som tar knekken på sneglene så raskt, da de tåler enda mindre.

Dette er de viktigste testene en akvarist har, og noe absolutt alle bør ha i skapet så lenge man driver med akvarium. Og siden du åpenbart har planer om å holde snegler, bør du slenge på en gh-test i tillegg.
Er du 100% sikker på at sneglene var døde da?
Jeg har 2 eplesnegler og det er første gang jeg har snegler.
Trodde i begynnelsen flere ganger at de var døde da de lå på samme plass i akvariet over lengre tid, men jeg var så usikker så jeg lot de ligge.
Og det viste seg da at de ikke var døde for plutselig hadde de flyttet på seg.
Jeg opplever de slik at de oftes ligger på bunnen godt trukket inn i skallet sitt, og kan da oppfattes som døde. Er i allefall min erfaring
Har opplevd det samme
Hadde samme problemet da jeg brukte vann fra varmtvannsberederen, sluttet med det og sneglene lever og er i full aktivitet. Merket det og på ancistrusene, de var slappe og bare hang på glasset..

Berederen er bare tre år gammel...
Vannet ble testet med dråpetester i butikken, og jeg fikk beskjed om at verdiene var fine. Og jeg tror nok de var døde, ja, se forrige innlegg. Og vi har ikke brukt vann fra varmtvannstanken. Men takk for tips!
Det er jo ikke engang oppgitt hva som ble testet...??

"Vannverdier" i flertall tilsier at fler enn èn ting ble sjekket. Men det er jo helt håpløst å ikke fortelle mer enn dette. Hvordan skal noen egentlig kunne hjelpe? Ikke er det oppgitt hva resultatene ble, og ikke er det oppgitt hvilke tester som ble tatt.... det er ganske vanskelig å hjelpe med så lite og dårlig informasjon å gå ut i fra.

Som nevnt ovenfor bør dere snarest skaffe dere egne tester, og sjekke slike ting selv. Anbefaler det absolutt.
mona o - jeg vet ikke så mye mer, det er derfor jeg spør. Takk for dine tips, og for alle andres tips, det hjelper jo å brainstorme selv om man ikke har all informasjon.
PS!
Linkene til vannverdi-testene ovenfor ga jeg fordi de er til den billigste nettbutikken
Ofte er ting halve prisen på nettet, i forhold til hva du må betale i vanlige zoobutikker.

Just so you know...
Nå ble jeg nysjerrig......hvilke verdier bør testes ang. eplesneglenes trivsel? -og hva bør de være? Ganske ny i gamet, selv
Eplesneglene skal i følge sneglebasen ha det minst like bra som fiskene.

"Pass på å sørge for at vannverdiene passer både fisk og snegler. Sneglene trenger kalsium for å bygge opp skallet sitt, og en noe forhøyet gh-verdi i vannet. Kalk fører til økt ph også, så det er ingen god idê å ukritisk pøse dette i akvariet sitt ettersom fiskenes trivselsverdi også må tas hensyn til. En god mellomting er ofte å legge ph på rundt 7. Kalsium for skallbygging kan tilføres gjennom kosthold ved hjelp av frukt og grønnsaker som er kjent for å være rike på kalsium. F.eks. spinat. Kjøper man frosne spinatblader fra frysedisken, vil bladene enkelt synke ned til sneglene og være lette for dem å spise. Spesialfôr for akvaristiske skalldyr (reker, snegler og krabber) finnes også å få kjøpt i handelen, med innholdsstoffer som styrker skallbygging."

Ellers anbefaler jeg applesnail.net, som gir mye god informasjon. I alle fall frontsiden er oversettelig til norsk - se etter knappen!

På disse sidene kan du lese om vannverdiene:

"In general one should apply the same rules for water quality as with fish (ammonia, nitrite, nitrate etc) and the water should not be too soft. Like most snails, apple snails prefer calcium rich water."

Og som nevnt tidligere i tråden, snegler kan være mer følsomme for metallforgiftning enn fisk.

Jeg har massevis af snegler og har normal ph værdi, som for mig og mit kranvann er 7,5/8 Hårdheten (GH) måler jeg med en GH test og Mona har erfaring for at JBL er den bedste, så den bruger jeg Hårdheden holder jeg på mindst 10 gjerne 12.
Jeg har så købt et pulver der hetter TH/GH+ som øker GH uten at øke ph værdien, så ikke bare slænge i hvilken som helst kalk, køb det rigtige det bliver billigst for dig i længden da fisk og snegler så overlever hehe MEN husk at pulveret IKKE må hete noget med salt! ikke GHsalt eller noget, salt er bannlyst sammen med snegler!
Du må prøve at teste dit vann med GH testen i sig en 10L spand med vann, og så prøver du at tilsætte en bestemt mængde GH+ pulver (kunne være 1tsk) og så teste igen så du ser hvor mye pulver der skal til for at øke vann verdierne dine i akvariet.
Medicinerer du dine fisk, må du gjøre det med esha og esha 2000 produkterne, ikke andre, så kan sneglerne dine også nemt dø, og har du haft medicineret med noget i karret dit, inden at sneglerne kom i, så er det måske grunden til at de dør! Har prøvet det selv, og måtte vaske alt grus, filter og skifte alt vann før jeg kunne få sneglerne til at overleve i det karret igen! Det gør man kun én gang, så lærte mann den lektie.
Spørg alt du lyster og får du lyst, så må du også gjerne kigge indenom min tråd og få en sludder for en sladder om snegler og alt andet imellem himmel og jord Jeg er nemlig bidt af en gal snegl
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap