Hvor tykt lag sand over plantesubstrat og varmekabler?

Jeg har plantesubstrat ca 1-2 cm over hele bunnen, og over der har jeg kanskje 7-10 cm grov biltemasand.. Bare helte oppi alle pakkene jeg hadde kjøpt, 3 pg til 240 l.. Nå lurer jeg på om det kanskje er alt for tykkt lag.


Har plantet noen planter, men lurer på om jeg skal ta alt opp igjen og fjerne en sekk i alle fall.. Får resten av plantene i løpet av uken, så hadde jo vært greit å fått fjernet før den tid.

Dere ser tykkelsen på bildet, og det er altså en god del tykkere bak, selv om det ikke ser slik ut på bildet.

Har også varmekabler, men det blir kanskje for tykt lag å varme opp?


Bør jeg fjerne sand? Eventuellt, hvor mye?
Tja.. har ikke hatt varmekabler før, så der kan jeg ikke si noe på ytlse o.l, men utseendemessig, så kunne du godt fjernet sand, ja.
Hadde helt klart sett bedre ut med tynnere lag sand, etter mine meninger.

Jeg liker tykt lag med sand, men det der ble FOR tygt , for meg.
Hvor mye ville du fjernet?
Jeg bruker plantesubstrat i mine kar og da bruker jeg ca 5 cm med sand over substratet. Det er tydeligvis nok for at verken cory eller kuhlii graver opp plantesubstratet
Ok, jeg skal ha både cory og kuhlii. Da satser jeg på ca 5 cm her også.

Greit å få fikset det før resten av plantene kommer. Nå er det jo bare noen få jeg allerede har plantet, så det blir ikke noe stress.


Hvordan er det enklest å ta opp sand?
Stenger i alle fall filteret, og så bare grave det opp med hendene? Alle små beholdere jeg har, har jo vært vasket i oppvaskmaskinen.. Kan jo være såperester i dem.. hmmm..
Jeg hadde ikke tatt ut noe sand, men gravd noe vekk fra fronten og lagt det på bak slik at du fikk en helling. skaper mer dybde i akvariet
Hmm, det er ca 3 cm høyere bak allerede. Kan jeg ta enda større hellning altså? Vil varmekablene klare å varme såpass mye sand? Har bare en JBL kabel nedi der. For maks 250 l akvarier.
Ingen krise at du har mye sand over, planterøttene finner fram Men å få sanda til å ligge som du legger den (i forkjellige høyder) er en annen ting. Fisker roter gjerne sanda helt rett igjen
Ser "problemet" ditt, men er enig med Alden Irslinger, ikke nødvendig og ta alt styret med å fjerne noe sand, med alt det styret det medfølger.
Jeg har tre sekker med sand i min 375 liter, og hver gang jeg slamsuger følger det alltid med noe sand som jeg renser og putter opp i karet igjen. Du kan jo enkelt og greit la være og legge tilbake sand til du har fått den mengden du vil ha.
du kan jo ta en titt på mitt kar og se forskjellen fra mitt og ditt. Jeg har ujevn høyde fremme i karet, da blir ikke intrykket så voldsomt i forhold til den nesten rette linjen du har.. (synes jeg da)
Ellers så synes jeg du har et pent kar!
Hmm, kan jo bare prøve å få med litt ekstra fremover når jeg slamsuger ja..


Enig i at det ser bedre ut når det ikke er "linjalrett". Er på langt nær ferdig med innredning.. Venter på resten av plantene mine og blir sikkert litt forskjellig prøving frem og tilbake..


Men jeg regner da i alle fall med at i forhold til plantesubstratet og varmekablene, så er tykkelsen på sanden ok. Da er det bare det estetiske som gjør tykkelsen på sanden "dum".. I såfall tror jeg muligens at jeg prøver å slamsuge opp litt ektrsa sand fremover, samt gjøre den mer ujevn og høyere bak

Tusen takk for hjelp og innspill folkens!
Bare hyggelig å ta en koselig "prat" om ting og tang i karene våre.
-Ja, jeg og forandrer stadig noe, særlig når jeg tar vannbytte... Flytte på en rot el stein eller skyve litt på sand som mine vakre ciklider graver utover... hehe.
Lykke til med karet ditt. Hadde vært morsomt med et bilde av resultatet når du er fornøyd med sandmengden.
Du kan slape helning i sanden ved å plassere steiner strategisk slik at det blir litt som en terasse. Så planter du. Når plantene har stått en good stund og har utviklet et kraftig rotnett (avhengig av plantetypen selvsagt) kan du ofte helle mer sand bak planten. Denne vil da hindre at alt sklir ut siden den har godt feste. På denne måten har jeg fått det litt kupert i mitt kar selv om det går en stim cory der.
Alden Irslinger
Du kan slape helning i sanden ved å plassere steiner strategisk slik at det blir litt som en terasse. Så planter du. Når plantene har stått en good stund og har utviklet et kraftig rotnett (avhengig av plantetypen selvsagt) kan du ofte helle mer sand bak planten. Denne vil da hindre at alt sklir ut siden den har godt feste. På denne måten har jeg fått det litt kupert i mitt kar selv om det går en stim cory der.


Flott kar Alden.
Noe sånt får nok aldri jeg siden jeg har Hantel ciklider som ikke bare spiser planter, men flytter de også.. *misunnelig*
Takk for tips!! Og nydelige plantekar alden!!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap