Hvor mange maller?

hvor mange maller kan jeg ha i 250 liter?
og hilken type?
kan maller være alene? eller burde de være flere?
og kan maller være i ett kar med lite lys?

Hva slags bunnsubstrat har du i akvariet du skal ha mallene i?

Hvilke maller snakker du om? Det finnes mange, mange malleslag - sugemaller, pansermaller, antennemaller, oppnedmaller, elektriske maller, froskemunnsmaller, madagaskarmaller, etc.

Fisk kan fint være i akvarier med lite lys, men vær da obs på at du lett får problemer med alger. Og hvis du velger deg en algespisende malle, så har du jo mat til den med litt lys, men er det veldig mørkt, så blir det lite mat til den også. Hvorfor skal akvariet ha lite lys - og hvor lite lys snakker vi om?

Noen maller er stimfisk og må gå sammen - for eksempel corydoras. Noen maller bør ikke være mer enn et par stykker - for at de ikke skal sloss om territorier.

Noen maller blir så store at akvariet ditt blir for lite, mens andre igjen blir såpass små at du kan ha flere.

Hvis du aldri har hatt maller før, anbefaler jeg at du leser en del om for eksempel sugemaller (LORICARIIDAE) og pansermaller (CALLICHTHYIDAE) - som jeg antar er de to vanligste mallefamiliene i norske akvarier. Du bør absolutt ha sandbunn i akvariet ditt før du skaffer deg sugemaller og pansermaller. Grus er ikke særlig snilt mot disse artene. Pansermallene siler sand over gjellene i leten etter mat, og de roter rundt i bunnen etter mat. Grus kan rive opp munnpartiet deres, med påfølgende mulighet for infeksjoner og sykdommer. Sugemaller forflytter seg ved å dra seg langs bunnen - de er ikke særlig grasiøse svømmere. Grus vil kunne skade buken deres.

All fisk og alle andre akvariedyr kan gå på sand. Velger du grus, velger du også bort muligheten til å ha en lang rekke fisk - inkludert mange ciklidearter.

Vil du ha flere maller med fine farger, eller vil du ha de så store som du får plass til, og kanskje så grå og kjedelige som overhodet mulig?

Og hva slags pris tenker du på? Du kan få maller som koster skjorta (sebrapleco for eksempel), og så kan du få noen til kanskje 30-40 kroner (ancistrus oppdrettsvariant for eksempel).

Det er også greit å vite om du skal ha/har andre fisk i akvariet, og hva slags fisk det i så fall er.

Når en skal velge seg fisk, må en se på flere ting som skal passe - størrelse på akvariet, vannverdiene i akvariet, andre fisk, av og til er innredning viktig - flere sugemaller må ha trevirke som en del av dietten - og av og til er planter viktig - for egglegging eller annen atferd fisken "trenger" planter til.

Det er mye å tenke på, og derfor må du nok gi mer informasjon her, før du kan regne med skikkelige svar.
jeg sys du kan begynne med ansistrus sp oppdretvariant
det passer å ha 4-10 stk kommer ann på størelsen
Ancistrus har jeg nok er 4 av de tilsammen.

eks kan jeg ha en golden nugget sammen med to av de i 250 literen?
har lyst på noen stillige sugemaller man kan se litt godt

beklager utrolig lite forklaring, men takker stort får god info å svar

lite lys, det er fordi jeg har ett kar stående uten lys, så lurte bare på om det gikk, men en lampe over sånn at ikke det er helt mørkt :P

har grus nå, hørte Ancistrus kunne ha det, men får nok skifte til sand etterhvert da
husker når jeg akkorat hadde begynt med akvarie hobbyen sa en dame på en dyrebutikk til meg at en tommelfinger regel når det gjelder ancistrus er 1 voksen per 40 liter vann!:p vet ikkje om dette stemmer men er vertfall dette jeg forholder meg til!:p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap