Sår på sjokoladegurami

Jeg kjøpte for noen uker siden ti sjokoladeguramier i dårlig forfatning. De så ut til å komme seg hos meg, men plutselig etter et par uker begynte de å dø. Det dukket opp sår på fiskene, og en dag eller to etter så døde de. Per i dag har jeg 5 igjen, hvor to fikk sår i dag.

Etter at tre fisker var døde, tenkte jeg at det var en bakteriell infeksjon, og begynte å medisinere med Esha 2000, og det har jeg gjort i 6 dager nå. Fiskene så ut til å komme seg dagen etter, men nå hadde plutselig to til fått sår!

Jeg har ikke lagt merke til noen symptomer på fiskene, bortsett fra sårene og at de med sår sturer litt og får dårligere farge. Ingen kløing eller slikt, matlysten er grei nok, men ikke helt på topp. Det er ingen fisk eller ting i akvariet som kan ha skadet dem.

Litt om karet:
Akvariet er på 60 liter. vannverdier er PH på 6, Nitritt er ikke målbar, GH på 3. Temperaturen er 26 grader. Flere verdier får jeg ikke målt akkurat nå. Jeg måler med JBL's dråpetester. Siste vannbytte var dagen før medisinering, og tenkte å ta det neste i dag eller i morgen, mengde var 1/6 del av vannet. Til vanlig bytter jeg vann oftere, men mindre mengde. Filteret renses ved behov, da med fjerning av den verste gørra i en bøtte med akvarievann.

Fiskene fores hovedsaklig med frossen artemia og mysis, men også levende microorm, og av og til Tetra discus flakfor.

Håper noen kan hjelpe!
Denne arten har det best når adet er skikkelig surt. At de blir syke ved pH 6 kan skyldes at de har et redusert immunforvar og rett og slett ikke takler så alkalisk vann.
I deres naturlige habitat lever de i surt bløtt sortvann ned mot pH3.
pH under 5, gjerne også under 4, og rikelig med løv som avgir humussyrer som eikeløv og catappa er essensielt for å holde disse i live over tid.
Senke PH'en kan jeg gjøre. Eikeløv og catappa er det alt rikelig av i karet, så da har jeg jo det på plass.

Hvor sakte bør PH'en senkes?
Takk for hjelpen!
Som du sier, Humunuku, så kommer disse fra steder med PH som gjerne er helt ned i 4 hvor vannet da nesten er sterilt. Disse fiskene trådstarter har har gått i butikken over tid og hvor og i hva de gikk i før det vet jeg ikke, men i butikken mener jeg de hadde over 7 i PH.
Jeg har selv denne arten og mine klarer seg helt fint i PH 6-6,5, men jeg tror jeg merker at lav PH er bedre enn litt høy. Jeg har i alle fall ikke hatt noen sykdom på de jeg har nå og har hatt de i snart et år tror jeg.

Min teori er at flere av de fiskene du har og har hatt har indre skader etter å ha måttet gå i dårlig vann, noe disse ikke tåler og at de som er skadet må falle fra før du har en frisk og mer robust stamme som fint kan gå i PH 6. Jeg hadde også litt svinn i begynnelsen, men husker ikke antallet.
Andre på forumet her holder de også i PH litt over 6 uten å få frafall, så det burde de tåle

Ble kanskje mer forvirring enn hjelp dette...
Hmm, jeg kan jo senke PH'en til hvertfall 5 for å berge de jeg allerede har, men problemet blir jo at jeg ikke kan beholde dem i lengden da, og eventuelt må gi dem til noen som kan ha så lav PH.
Må legge til at jeg heller husker ikke helt PH i butikkaret, tror det var over 7,5 ihvertfall.

Grunnen til at jeg heller litt mot sykdom er på grunn av at de kom seg og ble skikkelig fine og i god form, for å plutselig få sår og dø, men det kan jo selvfølgelig være på grunn av at immunforsvaret hos denne arten ikke er laget for å takle bakterier som kan være vanlig i et akvarium.
Synes egentlig det minner litt om columnaris med tanke på at de plutselig blir angrepet for å dø like etterpå, men jeg vet ikke hvordan sjokkisene reagerer på vanlige bakterier heller?

Ser for meg at om det var bare PH så hadde de sjangla slik som i butikken en stund før de døde.
En annen forklaring på hvorfor de får sår og dør kan være som Karsten Kiebel (PandaPlus) skriver om angående S. acrostoma, at de dominerende individene går løs på på de underdanige som får sår med infeksjoner og deretter dør en etter en. Ti individer burde være stor nok gruppe, men hvis du bare har fem seks individer er ikke dette en usannsynlig årsak.
Dette løses ikke med medisin, men med flere individer for å utvide flokken.
Jeg hadde i utgangspunktet ti stykker det skulle jo vært ok eller? Skjønner jeg må ha flere uansett nå siden mine er blitt så få, men jeg ville gjerne vært helt sikker på hva som skjer med de jeg allerede har. Vil ikke risikere å smitte ti nye fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap