Stines verden i vann. (side 3)

den var da gjempefin da. gutt eller jente?

Jeg gleder meg til og få sett Edwin.

Mine har ikke noe spesielle navn da siden dem er såpass mange.
Jente som har fått navnet Missi, men adlyder kun Gullet og Princess. Så bortskjemt, i massevis! Verdens mest fantastiske diva på 6 år. Hun ligger ikke som en Diva da. Men regner med det var for å sjarmere meg siden hun egentlig ikke har lov å sove i senga. Men gjør det uansett.

Edwin er kjempesøt, selv om fargene hans ikke har blitt helt utviklet enda.

Det er bare noen får hos meg som har navn, de som er mest spesielle, som Petrus, min gigacory, Edwin som er søte kampfiskungen og Knurremalla som heter Murre.

Endelig fikk jeg tatt et bra bilde av Edwin! Og de hvite flekkene på halen hans er skittent glass btw. Så ikke på fisken.
Fargene hans er ikke helt ferdigutviklet enda. Men det kommer seg!

[External Image]
Hmmmm. Kan Edwin være en hun...? Jeg bare ser en liten prikk i analåpningen, men det er kanskje bare meg!?!
Kjempefint bilde!
han var da fin da. men jeg liker dem bedre med lange finner. han vil kanskje få det eller?
Maren:
Kan godt hende han er jente. Aner ikke. Edwin blir Edwin uansett med sin fine lillafarge! Kjempefornøyd uansett jeg! Og om han er jente, så sier jeg ikke neitakk til en jente til. *Englefjes*

B.Andresen:
Nei, den kommer ikke til å få lange finner. Jeg tror ikke jeg vil ha med lange finner heller. Siden de med korte er mer aktive og bedre svømmere.

Det viste jeg ikke.
Men om jeg tenker meg godt om så er det vel sånn med alle typer fisker.
Hadde en guppy hann som jeg måtte stusse halen på for at han skulle klare og svømme. Det var alt for stort,
men det endte med at han ikke overlevde mer en noen timer
etter stussen han fikk da. Sukk!

Og uka etter så fikk jeg finneråte på den andre hannen min så jeg ga hann medisiner og det hjalp men svømmimgen var ille så tenkte at jeg får prøve en gang til med en liten stuss.
Men det gikk samme veien med han. sukk!

Ble sint på meg selv da altså.

Så det der gjør ikke det en gang til.
Fant ut at guppy`er tåler dårlig og bli stusset på.

Jeg har en guppy som for øyeblikket ser ut som en tetra med sin mangel på hale. Den holder på å vokse ut igjen nå da. Den ser også faktisk fargeløs ut. Fikk ingen problemer med det, utrolig nok. Ingen sykdommer, sopp osv.
De bor i eget kar da. Venter på at guppyene skal dø naturlig. Har kinda gitt dem opp.

Hvis Edwin er jente tror jeg at jeg vil prøve å få til oppdrett på dem. Håper jeg får masse lilla krabater da. For den fargen er nydelig.
StineLiten
Maren: Kan godt hende han er jente. Aner ikke. Edwin blir Edwin uansett med sin fine lillafarge! :D Kjempefornøyd uansett jeg! Og om han er jente, så sier jeg ikke neitakk til en jente til. *Englefjes*

Det er bare å si fra det! Har flere lilla igjen
WIN! Skal være på stjørdal i ei uke snart så. Stikker dit på Onsdag. Så kanskje jeg kommer innom en tur da!
Høres supert ut med lilla, er helt forelsket i fargen. Begynner å få lyst til å drive oppdrett på dem grunnet lillafargen. Masse lilla kampfisk høres så fint ut!
Jeg er ingen ekspert på disse fiskene, men mener å ha hørt noe om at innavl ikke er så "skummelt" når det gjelder fiskene her, men tror Maretrad/Marita vet mer om det. Om jeg ikke er helt på jordet, så kan du jo få lilla hann også, så får du mest sansynligvis noen lilla avkom
Om ikke innavl er så skummelt hadde det vært gøy å prøve da.
Hadde ikke vært meg i mot med masse lilla avkom. De er jo så nydelige. Edwin kommer til å hete Edwin fremdeles da, slik som Petrus. Haha. Begynner å få mange hunnkjønn med guttenavn nå.
Jeg ble i allefall kjempefonøyd og de er kjempesøte med masse personlighet.
Tror ikke det skal bli noe problem med to av samme kjønn i det karet heller. Masse "skog" å gjemme seg i. Sverdplantene mine har nemlig blitt helt gigantiske. Så det er mer enn nok å stikke bort i.
Mange erfarer at søsken går helt fint sammen i samme kar, men om det gjelder når de har vært splittet en stund vet jeg ikke. Når hannene får litt testosteron i blodet kan de jo kanskje bli litt mer aggressive også da, må jo passe på reir og ev avkom den første perioden
Mhm. Men som sagt begynner det å bli en del å gjemme seg i.
Og i det ene hjørnet av karet er det så tett at de kan gjemme seg i samme hjørne uten å finne hverandre til og med. Hadde noe småkrangling når skjørtetetraene bodde i det karet. Men mye av det ble løst da plantene vokste seg store og offrene fikk gjemme seg. De var fremdeles litt bøllete mot alt og alle though.
Men har jo reserveløsning om det ikke skulle gå ^^
Om du vil at mange skal vokse opp så tror jeg at jeg vil anbefale å la paret leke i et eget kar som du senere først fytter hunnen ut av og så far etter at yngelet har blitt frittsvømmende. Da kan de vokse opp i dette karet uten å bli spist opp av glupske foreldre eller andre fisker. Kirsebærreker kan godt gå sammen med de og være renholdsarbeidere. Tror ikke disse har tatt noen yngel av meg, men helt sikker er jeg ikke.
Høres bra ut! Skal i allefall prøve oppdrett når vi har flytta til Tr.heim. For da kommer vi til å ha så mange kar til sammen. Har også veldig lyst med et forsøk nå.
Kjæresten er jo helt i hundre ang. Reker da så! Da får jeg mine lilla kampfisk, og han rekene sine. Det høres jo supert ut! Dessuten besøker jeg deg gjerne flere ganger som sagt, da jeg synes det var kjempekoselig sist.
Kommer nok en del ganger når jeg har flytta. Alltids fint å ha noen å prate om angående akvariehobbyen som har det selv om ikke ser rart på meg.

Var jo ut på byen i går, og fikk stempel fra utestedet. Og det var en fisk. Jeg ble faktisk skikkelig glad. xD
Dagen i dag har vært egentlig ganske snål. Katten har forstått att armaturet er passe godt og varmt å sove på. Derfor må jeg hele tiden passe på henne.
Vært ute med hesten i dag som er helt umulius for tiden. Lurer på åssen det blir på show i morgen. Han kommer sikkert til å drepe noen.

Putte labben neddi foringsluka på akvariet var visst også kjempegøy. Men siden pus røyter som en hel helt fløyt det MASSE kattehår i akvariet etterpå.. Great. Kattehår + akvarie ser ikke så alt for bra ut, så da var det bare og starte å fiske hår..
Ellers har jeg hatt vannbytte på 15L Sneglekaret i dag.

Ellers er jo pus nydelig som alltid. Samme med Shai Umulius og mamman.

Hei! Så fin Edwin er, men jeg tror også det hunne=) Veldig flotte farger på den ihvertfall, hunner kan jo ofte være litt kjedelige.

Angående det med innavl, ser jeg blir nevnt litt lengre opp her, så tror jeg ikke det skal ha så veldig mye å si i en generasjon, men jeg ville ikke anbefalt det hvis det kan unngåes. Lilla kampfisker er ikke så vanskelig å få tak i, så da er det kanskje best å finne en som ikke er i slekt med din?

Jeg tror innavl helst blir brukt dersom man skal prøve å avle frem nye, spesielle trekk, og det blir litt å sette seg inn i, siden man også lett kan få frem trekk som ikke er ønsket. Jeg skal ikke gå så nøye inn på det, men anbefaler deg å lese litt om gener og oppdrett generelt dersom du er interessert, for eksempel denne siden.

Den viser en metode for å avle kampfisk også, men jeg ville prøvd Marens metode først. Jeg tror det er bedre for yngelet å vokse opp i et større kar med skikkelig filtrering. Da er det også større sjanse for at man kan ha flere kampfisker sammen uten at det blir bråk har jeg hørt folk erfart.

Størrelse på kar osv er ingen problem. Skal i allefall ha en jente til sammen med Edwin siden han er mest sannsynlig en jente. Det karet han går i nå er såppas at det skal ikke være noe problem. Masse gjemmeplasser osv.
Skal i allefall prøve oppdrett når vi har flytta som sagt. Da har vi vel tilsammen 6 kar og da skal det i det minste ikke bli noe problem. ^^
De to siste dagene har de siste to Guppyene tatt sine siste sukk. Egentlig ventet lenge på at de skulle dø, litt slem tanke men sånn er det bare. I og med at de døde kun med en dags mellomrom og de er de eneste beboerne i det karet bestemte jeg meg for å sjekke vannverdier osv. Det så helt fint ut.
Jeg slapp deretter to av sebrasneglene mine oppi og skal la karet gå frem til jeg forhåpentligvis skal til Maren å hente en kampfisk til. Da skal den få flytte inn i dette karet og kose seg.

Ellers har det vært mye frem og tilbake overalt. Var innom dyrebutikken for å se på fisk som eventuelt skulle få flytte inn. Så på noen plakatvarianter av Kampfisk der, men maren sine er mye finere, og jeg foretrekker heller fisk fra henne for da vet jeg også mye mer om selve fisken og får en koselig samtale med henne.

Har også klipt meg kortere i dag, og fått tatt bilde av Murre (knurremallen). Skal legge inn senere. Også har jeg jobba med teoritentamen og Teori for bil. Så nå er det tid for en liten pause.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap