Vekst av koi

jeg blir litt forundret når jeg leser om koi som vokser 20-30cm på 2 år. mine var 4-7cm da jeg kjøpte dem for 1 år siden, og nå er de kansje 13-15cm.
hvordan får de fiskene til å våkse så raskt? foring, plass og temp har selfølgelig mye å si.
har hørt at en koi kan våkse 10cm i året. hva er deres erfaring?
Om fiskene har gått i karr som har vært litt for små, så vil fisken som regel "tilpasse" seg karet og vokse saktere.
Koi kan vokse over 1mm pr dag.. Når de er mellom 5 og 45cm..
Og det blir 36cm i året
Norsk Hagedamforening arrangerer en vekstkonkuranse på koi i år.
Får inn en kasse med japanske koi som fordeles til medlemmene på møtet 15 mai.
Det er et stort tema om hvordan få fisk til å vokse fort.
En kombinasjon av vannkvalitet, oksygennivå, vanntemperatur og foring påvirker veksten.
Hvor stort karet er spiller i utgangspunktet ingen rolle, hvis man klarer å holde vannkvaliteten og oksigennivået bra.
Hvis du er intresert i temaet bør du følge med på hjemmesiden vår fremover. Der kommer temaet til å bli diskutert mye.
oi, 36cm i året hørte om den vekstkonkuranssen, det kan bli interesant å følge med på.
takk for svar
Det er jo med optimale forhold hele året da. Det vil du jo aldri oppleve i en norsk hagedam.
I en utedam tror jeg nok du må være godt fornøyd med ca 12-15cm i året.
ja, det er egentlig like greit for megx] men det er ganske stilig at de kan våkse så raskt, og så store koi er jo verdt mye.
Vekst på koi er så mangt
Jeg tror nok som Arne skriver 12-15 cm i året er normalt frem til koien er 40-50 cm . Deretter går det saktere. Blir den 60-65cm i dammen skal du være fornøyd med det.

I Japan er det ekstrem fokus på vekst.
I går forsøkte jeg å bestille 14 Jumbo koi fra en oppdretter (Sakai) som er 10 måneder gamle og 35-40cm.
Disse har et vekstpotensiale til å bli 60 cm som Toåringer ifølge Japaneserne.
Det er rene slåsskampen om å få tak på disse, så iløpet av dagen hører jeg om vi hadde flaks denne gangen.

Om slik vanvittig vekst er noe + er jeg imidlertid ikke så sikker på, syntes selv fokus på frisk, pen koi er det viktigste.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap