Vekst av koi
jeg blir litt forundret når jeg leser om koi som vokser 20-30cm på 2 år. mine var 4-7cm da jeg kjøpte dem for 1 år siden, og nå er de kansje 13-15cm.
hvordan får de fiskene til å våkse så raskt? foring, plass og temp har selfølgelig mye å si.
har hørt at en koi kan våkse 10cm i året. hva er deres erfaring?
hvordan får de fiskene til å våkse så raskt? foring, plass og temp har selfølgelig mye å si.
har hørt at en koi kan våkse 10cm i året. hva er deres erfaring?
Postet 15.04.10 kl 18:41
Postet 15.04.10 kl 20:18
Koi kan vokse over 1mm pr dag.. Når de er mellom 5 og 45cm..
Og det blir 36cm i året
Norsk Hagedamforening arrangerer en vekstkonkuranse på koi i år.
Får inn en kasse med japanske koi som fordeles til medlemmene på møtet 15 mai.
Det er et stort tema om hvordan få fisk til å vokse fort.
En kombinasjon av vannkvalitet, oksygennivå, vanntemperatur og foring påvirker veksten.
Hvor stort karet er spiller i utgangspunktet ingen rolle, hvis man klarer å holde vannkvaliteten og oksigennivået bra.
Hvis du er intresert i temaet bør du følge med på hjemmesiden vår fremover. Der kommer temaet til å bli diskutert mye.
Og det blir 36cm i året
Norsk Hagedamforening arrangerer en vekstkonkuranse på koi i år.
Får inn en kasse med japanske koi som fordeles til medlemmene på møtet 15 mai.
Det er et stort tema om hvordan få fisk til å vokse fort.
En kombinasjon av vannkvalitet, oksygennivå, vanntemperatur og foring påvirker veksten.
Hvor stort karet er spiller i utgangspunktet ingen rolle, hvis man klarer å holde vannkvaliteten og oksigennivået bra.
Hvis du er intresert i temaet bør du følge med på hjemmesiden vår fremover. Der kommer temaet til å bli diskutert mye.
Postet 16.04.10 kl 10:57
Postet 16.04.10 kl 14:39
Postet 16.04.10 kl 14:45
Postet 16.04.10 kl 15:30
Vekst på koi er så mangt
Jeg tror nok som Arne skriver 12-15 cm i året er normalt frem til koien er 40-50 cm . Deretter går det saktere. Blir den 60-65cm i dammen skal du være fornøyd med det.
I Japan er det ekstrem fokus på vekst.
I går forsøkte jeg å bestille 14 Jumbo koi fra en oppdretter (Sakai) som er 10 måneder gamle og 35-40cm.
Disse har et vekstpotensiale til å bli 60 cm som Toåringer ifølge Japaneserne.
Det er rene slåsskampen om å få tak på disse, så iløpet av dagen hører jeg om vi hadde flaks denne gangen.
Om slik vanvittig vekst er noe + er jeg imidlertid ikke så sikker på, syntes selv fokus på frisk, pen koi er det viktigste.
Jeg tror nok som Arne skriver 12-15 cm i året er normalt frem til koien er 40-50 cm . Deretter går det saktere. Blir den 60-65cm i dammen skal du være fornøyd med det.
I Japan er det ekstrem fokus på vekst.
I går forsøkte jeg å bestille 14 Jumbo koi fra en oppdretter (Sakai) som er 10 måneder gamle og 35-40cm.
Disse har et vekstpotensiale til å bli 60 cm som Toåringer ifølge Japaneserne.
Det er rene slåsskampen om å få tak på disse, så iløpet av dagen hører jeg om vi hadde flaks denne gangen.
Om slik vanvittig vekst er noe + er jeg imidlertid ikke så sikker på, syntes selv fokus på frisk, pen koi er det viktigste.
Postet 17.04.10 kl 08:14
Endret: 17.04.10 kl 08:20