Bettina's akvarier (side 10)

Så koselig, liten dam ;D
sissimor
Så koselig, liten dam ;D


Takk Ja det blir en koselig liten dam, gleder meg til å få plantet mer rundt og i + dekorere litt. Mye kult på Bauhaus og plantasjen til dette, og jeg gleder meg over at de begge har søndagsåpent, for da blir det litt å pusle med i morgen også.

Jeg rakk mye i dag før regnet kom, så nå har jeg tatt kvelden og begynner å kjenne at ryggen ikke er helt i form etter å ha bært x antall kilo stein i dag. Men men, sånn er det. Gleder meg somsagt til mer planting og pynting og det kommer garantert mer bilder også.
Ordnet litt mer med dammen i dag. Det er mye småtterier som ofte gjenstår, men jeg er alikevel langt fra ferdig med det hele.
I dag lagde jeg en steintrapp ved siden av og her skal det også selvfølgelig plantes, og rett bortenfor skal det lages staudebedd, men ryggen må hvile litt før jeg begynner med store steiner igjen!! Har bært en del kilo i helgen..hehe
Også vært en tur på både bauhaus og plantasjen. Mye kult å

Til selve dammen har jeg bestilt noen planter, sumpplanter og flyteplanter. Gleder meg til de er på plass. Og ikke minst til jeg får fisk i dammen da.

Kattene i huset er nysgjerrige på dammen, men som katter flest er de ikke glad i vann, men de setter seg ved kanten å drikker litt. Blir spennende å se når fisker flytter inn, hvordan det går da.

[External Image]
Sumpplanter
Kjøpte noen sumpplanter i går da jeg var en liten tur på aquaworld på Vinterbro. Forresten en konge butikk ift dam, fisker, fôr og utstyr. Det var en kjempebra butikk som jeg kommer til å besøke flere ganger.

[External Image]
Dette er Juncus effusus "spiralis". Trives best i sollys, blir ca 30-40 cm og brer seg litt utover.

[External Image]
Her er Mimulus cupreus "bonfire". Trives best i full sol, får lange stilker med ca 2 cm lange blader, og den sprer seg utover med ca 30-70 cm lange stilker. blomstrer fra juni til september med rød-orange blomster.

[External Image]
Hippuris vulgaris, plantes under vann, blir ca 20-50 cm og vokser litt over vannflaten. Trives i sol til halvskygge.


Kjøpte også gullfisk. Har innkjørt filtersvamp i filtret i tillegg til at jeg kjøpte Damstart og Clean and clear for optimalt forhold.

Ikke enkelt å ta bilder av fiskene, regner med de vil bli litt mer fotogene etterhvert.

[External Image]

[External Image]

Nå jobber jeg vidre med å bygge opp et staudebedd og en liten platting mellom dammen og staudebeddet. Mye jobb det også, men får ta litt om gangen, resultatet håper jeg blir bra

[External Image]
Slik er dammen nå
De andre plantene til dammen som er bestilt er;

Egeria densa - vannplante
Eichornia crassipes - Flyteplante
Crassula recurva - Vannplante
Houttuyania cordata - sumpplante
Houttuynia c. "chameleon" - sumpplante

Noen av disse plantene er fine dekkende planter som egner seg godt som kant planter, fordi de sprer seg godt utover og sjuler kanten på dammen og det setter et mer naturlig preg på det hele.

Legger ved et bilde av plantene (bilder fra google)

[External Image]




I dag fikk jeg pakken med planter jeg har ventet på. Og selvfølgelig fortet jeg meg til postkontoret for å hente pakken.
I pakken lå det melding om at de var utsolgt for mange planter, så jeg mottok bare 3 av plante artene. Synd det ikke blir oppdatert ift nettbutikken de har da!
I tillegg var det ikke de mest frodige plantene jeg har sett, tvert imot.

Får vente å se om plantene jeg fikk kommer seg, men jeg kommer desidert til å dra tilbake til aquaworld istedet for å handle flere planter. Der hadde de store flotte planter til mellom 42 og 50 kr med unntak av vannliljer som ofte er noe dyrere uansett butikk.

Sånn er det, man tar jo en liten sjangse når man handler planter i nettbutikker
Dammen har blitt skikkelig koselig allerede, blir spennende å se når den er helt ferdig med planter rundt
Marita Ekdahl
Dammen har blitt skikkelig koselig allerede, blir spennende å se når den er helt ferdig med planter rundt :)


Jeg begynner å bli fornøyd, men ja, med planter rundt det hele, blir det bra og det kommer jo mer bilder etterhvert også. Nå må jeg vente litt (til neste lønning) med å kjøpe planter, så får jeg kjøpe litt nå og da... Kanskje klarer jeg å overtale mannen min til noen planter også.. hihi :o)

Skal kjøpe noe materialer også til plattingen min, som jeg har begynt med i kveld, må jo ha en liten sitteplass ved dammen.

Så nå venter jeg på mer lønning, broren min som skal hente steiner til å bygge opp staudebeddet og på at kællen skal få tak i litt materialer... så inntil vidre tar jeg det rolig... blir ofte så ivrig vettu alt skal gjøres på en gang...

Jeg har også muligheten til å ha en lite vannfall ned til dammen, noe jeg vurderer sterkt egentlig, kanskje til neste år... En liten bekk som kan renne ned.... tror det hadde vært veldig koselig, men sånn er det ofte når jeg begynner med noe, blir mye ideer og mye jobb...

Flere bilder....
Tok noen bilder av fiskene i dag. Ikke lett å ta bilder av de egentlig, når man får gjennskinn fra vannet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Synes de er søte jeg Den ene er skikkelig feit og den andre svømmer etter den hele tiden og "dytter" den på magen og på en måte gnir seg mot magen på den andre.

Så fine de var Kjenner at jeg også får lyst på hagedam nå...
Marita Ekdahl
Så fine de var :) Kjenner at jeg også får lyst på hagedam nå... ;)


Ja er de ikke fine?? De er kjøpt på aquaworld på Vinterbro.
Men jeg angrer selvfølgelig at jeg ikke kjøpte større dam da. Men sånn er det. Hvis du noen gang skal lage deg dam, så lag den så stor som mulig.

Istedet for å lage vannfall via en bekk, tror jeg at jeg skal lage en større dam og heller ha vannfall fra denne og ned til den dammen jeg har nå... mulighetene er mange om man er kreativ nok. Tror det kalles litersyken her også...
Nå er det litt fremgang på godt og vondt i dammen.

Jeg har nå fått erfare svevealger, dvs grønt vann. Og det er kjedelig. Byttet mye vann, og dagen etter, helt grønt vann igjen. Så nå har jeg byttet ut pumpen med en alt i ett pumpe, CombiClear 1000. Bare i dag ser jeg stor forskjell på vannet, så nå håper jeg den biten er fikset.

Så til det som skjer positivt. Plantene kommer med knopper, og det er ganske moro for en nybegynner damakvarist. Er jo ikke kjent med slike planter, så det skal bli spennende å se når de springer helt ut i full blomst.

Tror dette er Mimulus cupreus bonfire og det ser ut til at den kommer med mørk røde, orange blomster.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

også har jeg Veronica beccabunga med knopper, denne får små blå blomster.

[External Image]


Fiskene er ivrige og liker nok at det er litt varmere om dagen nå. Plantet noen planter under vann også, som fiskene er veldig glad i å svømme inn i og rundt.
Det sies at lotus kan plantes ut i dam, så jeg gjør et forsøk på det også, i tillegg har jeg Hippuris vulgaris og Ranunculus aquatilis plantet under vann.
Blomstene ved dammen
Plantene som for litt siden bare hadde knopper...

[External Image]

[External Image]

Og en ny plante kommer med knopper nå... Kameleontblad, Houttuynia cordata Chameleon. Denne skal få hvite blomster.

[External Image]
Lek på gang....
I dag er fiskene virkelig i farta, og plasker veldig i dammen.... for meg ser det ut som lek. Slik som bildene viser har de holdt på med i hele formiddag...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her ble den ene nærmest dyttet opp på kanten....
Flotte blomster og fine fisk! Litt misunnelig kjenner jeg... Sukk...
Og det må da være lek! Eller?
Jeg har ikke sett koi/gullfisker i lek før, så jeg aner ikke, men dette er ihvertfall ikke normal oppførsel for de, så det ser veldig ut som lek ja. Har plantet noen "hestehale" planter (hippuris vulgaris) på bunnen som de også huserer veldig i og rundt. Artig
Flotte bilder av bajas-gullfiskene

Tar du dem inn til høsten, eller omplasserer du dem til noen andre?
Til høsten skal de få bo i et basseng i kjelleren tenkte jeg. Tror det burde gå bra. vet noen bare setter de i en balje og at fiskene går i "dvale" uten mat og pumpe etc...men jeg har et basseng på 300 liter som jeg tenkte pumpa og fiskene kunne være i.
Hvilken plante er det man skimter på det øverste av lekbildene? Og ja, for meg ser dette veldig ut som lek Fine bilder!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap