Bettina's akvarier (side 13)

Den var jo råfin den gullfisken! Var liksom litt koiete i skjellene?

Hvordan går det med sjokoladene?
Hei Lisbeth!
Gullfiskene er kjempefine, hadde jeg visst at været skulle bli litt bedre, skulle de ha vært ute litt lenger, men det begynte å bli så kaldt en stund så jeg valgte å ta di inn! De trives i karet nede i kjelleren også, så nå må de vente til våren med å komme ut. Den største er kjøpt på aquaworld på Vinterbro. Skikkelig koselig kar som driver hagedam butikk.

Jeg la jo ned karet jeg hadde sjokkiser i, men de er flyttet over i 325 literen, har bare en igjen, tror rett og slett det blir for varmt for de i det karet.

Nå om dagen har jeg høstferie og koser meg veldig i kjelleren. Har fått yngel på thomasi chiklidene og egg hos c. metae. Så det er stas. Gjengen med c. black er også spenstige om dagen, så jeg håper de snart leker.

Etter en tur til Hobøl, hos Linda, fikk jeg på ny en piff til å ordne litt i plantekaret. 450 karet hennes motiverer en akvarist , for et nydelig kar! Så nå blir det mer dulling med plantene også. Godt int kommer seg igjen, somsagt, den har vørt langt nede en stund, men kommer mer og mer frem....
Heldig du som har økende interesse for akvariehobbyen. Jeg klarer visst ikke komme meg helt opp av gropa igjen. Grunnen til at jeg spurte om sjokkisene er fordi jeg nå begynner å se etter gode adoptivforeldre til mine sjokkiser... Men du har sikkert ikke tenkt å satse på sjokkiser igjen?
Lisbeth
Heldig du som har økende interesse for akvariehobbyen. Jeg klarer visst ikke komme meg helt opp av gropa igjen. Grunnen til at jeg spurte om sjokkisene er fordi jeg nå begynner å se etter gode adoptivforeldre til mine sjokkiser... Men du har sikkert ikke tenkt å satse på sjokkiser igjen?


Vet ikke om jeg tør. Redd jeg bare skal miste de. Blir ganske varmt i karet i løpet av dagen. Men vet jo ikke om det er dette som har gjort at jeg har mistet de, men vannverdier er ok ihvertfall.
Nå har gruppen min med corydoras metae lagt egg, det er kjempegøy. I dag har eggene klekket.

[External Image]

[External Image]

Bruker "breeding box" som henger utenpå karet. Funker helt utrolig bra til dette formålet! Så genialt og lettvindt.

Også de blonde guppyene har fått unger, og i dag oppdaget jeg en gjeng lykkelige små svømmende i karet. Her er foreldrene.

[External Image]

[External Image]

Ser også i flere kar på flere forskjellige reker at de bærer egg, og det er alltid gøy...

[External Image]

Gratulerer med egg og yngel, metae er en så vakker cory
Jeg lurte på en ting...hvis de svarte dine setter i gang med egg...kan jeg få stå på venteliste over yngel da?
Marita Ekdahl
Gratulerer med egg og yngel, metae er en så vakker cory :) Jeg lurte på en ting...hvis de svarte dine setter i gang med egg...kan jeg få stå på venteliste over yngel da? :)


hehe jada, det er i orden, men de må først begynne! Oppdrett = tålmodighet. Jeg venter fortsatt i spenning!!!
Diverse
Noen bilder fra i går.....

[External Image]

[External Image]
A. panduro paret

[External Image]

[External Image]
C. metae

[External Image]
C. venezuelanus

[External Image]
Thomasiciklidene

[External Image]
Hemirhamphodon chrysopunctatus

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har du hatt Hemirhamphodon chrysopunctatus lenge? Hvordan er de å holde?

Stilig fisk
Lisbeth
Har du hatt Hemirhamphodon chrysopunctatus lenge? Hvordan er de å holde? Stilig fisk :)


Ja det er en stilig fisk. Har ikke hatt disse så lenge. Fikk de av Johanna og Pål i Vestby. De skulle selge et kar de gikk i, så jeg fikk spm om jeg ville overta de. Men jeg har hatt hemirhamphodon tengah tidligere. Vakre fisker, spennende å se om de får unger. Mener de føder levende unger. De er ikke så vanskelig å holde. Helt greit. Dette paret har hatt unger tidligere også!
Jippi Nå er endelig karet jeg bestilte av en glassmester ferdig. Han er kompis med mannen min, så det passer meg veldig bra at han kan lage akvarier til meg!
Dette karet er ikke så høyt, men blir ca 50 liter. Tilpasset hyllen under i porsabordet 325 literen i kjelleren står på.
I dette karet skal jeg ha sneglehuslekere. Savner de. Hadde noen før, men denne gangen skal jeg ha en annen type. Gleder meg veldig til å hente det og ikke minst innrede det. Alt ligger klart.

Denne uken la thomasiciklidene egg igjen, men denne gangen skal foreldrene flyttes fra karet. De er ikke spesielt gode på å oppdra yngelen sin, så for å få ett kull til å vokse opp må jeg nok flytte foreldrene.

Har også fått mye yngel denne uken på mine blonde endlers med rosa spadehaler! Søøøte små... Flere hunner er fortsatt store og runde, så det kommer nok flere!

Har fortsatt en 28 liter stående uten fisk. Lurer på å finne noen kule maller etc?? Dette karet er avlangt/smalt. Noen som har noen forslag til fisker?? Mulig det blir en lite corykar også.... habrosus eller noe slikt!!!!
Nanochromis transvestitus
Jeg har hatt de en stund nå og de er har vært litt sky. Jeg har bare et par. Karet er innredet med planter, røtter og steiner, jo mer jo bedre, da de blir mindre sky. I går ser jeg begge i lekshumør, alltid gøy å se på fiskers oppførsel. Jeg har pøst på med mye snaddermat og vannbytter, så mulig dette har trigget de litt.

[External Image]

<embed src="http://www.youtube.com/v/a1L2Q6C1jpw?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Tanganyika karet
Som jeg skrev i et tidligere innlegg har jeg fått laget meg et kar etter mål av en kamerat av mannen min som er glassmester! Til dette karet har planen hele tiden vært tanganyika og sneglehuslekere!
Karet var oppe å gikk føre helgen, filtret eheim 2224 ble "kick startet" med mye herlig filterguffe fra et annet akvarie. Sand og vann også fra et annet kar.
I går kjøpte jeg 4 Lamprologus ocellatus

[External Image]

[External Image]

Umiddelbart etter innflytting i karet, driver to av hannene å krangler om et sneglehus. 1 av 10 sneglehus ) Man kan jo selvfølgleig ikke ta et hver!

<embed src="http://www.youtube.com/v/K2N6yQxvoYo?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Så kule dem er! husker jeg hadde veldig lyst på sneglehuslekere når jeg startet med akvarie for par år siden.. kansje jeg skulle vurdere et kar med slike igjen, ser ut som underholdene fisk
Ha,ha,ha,skal bli gøy og se om de blir enige der på slutten,gresset er jo alltid grønnere oss naboen. De var flotte og se på!
De er ganske morsomme ja. Nå har de jo farget ut litt mer, så nå ser de ut slik de skal.
Det er faktisk bare en av fiskene som holder seg over sneglehusene nå, de andre blir jaget vekk. Så det blir ikke mye nabokrangling nå. Håper de finner "tonen" litt bedre etterhvert.

Akkurat nå skjer det sånn generellt ikke så mye på akvarierommet, annet enn oppfôring av corydoras trilineatus yngel, thomasiciklidene har egg igjen og guppyene (de blonde og rosa) føder som bare det! Rekeantallet vokser også slik det pleier å være med reker.
OG jeg planlegger en omorganisering av akvarierommet. Jeg har bare to hele vegger på rommet, en lang og en litt kortere. Planen er en reol til, men den passer på den lengste veggen, der den reolen jeg har nå står. Så for å utnytte plassen, skal jeg flytte reolen til den korteste veggen, for så å sette inn en større reol på den lengste....

Jobben blir å tømme 6x85 liter med fisk og planter. Og når jeg først som sist tømmer karene, skal jeg lime på glasslister å sette inn blåfilter i hjørnene, med powerhead og varmekolbe bak filtret. Dette sparer både plass og strøm.

Linda; Kunne jeg lånt 5-6 av akvariene du skal ha? Kan selv hente hos Elisabeth og etter jeg er ferdig kan jeg kjøre de til deg?????

Gleder meg ikke til jobben, for det er myyyyye jobb, men gleder meg til jeg blir ferdig. I samme momang setter jeg opp 9x63 liter på den lengste veggen. Da begynner det å bli fult i kjelleren tror jeg. ))
Bettina
Linda; Kunne jeg lånt 5-6 av akvariene du skal ha? Kan selv hente hos Elisabeth og etter jeg er ferdig kan jeg kjøre de til deg????? Lån i vei, får ikke alle opp sånn med en gang :o)
Linda W
[QUOTE=Bettina]Linda; Kunne jeg lånt 5-6 av akvariene du skal ha? Kan selv hente hos Elisabeth og etter jeg er ferdig kan jeg kjøre de til deg????? Lån i vei, får ikke alle opp sånn med en gang :o)


Takker Linda Det vil være til en voldsom fantastisk god hjelp og gjør det hele mye lettere! Skulle egentlig hatt tlf ditt! Kunne du sendt en mail/mld på fb eller sms eller noe? ))))
Bettina
Jobben blir å tømme 6x85 liter med fisk og planter. Og når jeg først som sist tømmer karene, skal jeg lime på glasslister å sette inn blåfilter i hjørnene, med powerhead og varmekolbe bak filtret. Dette sparer både plass og strøm.

Bare nevner for deg at jeg fikk store problemer med å holde planter pene og fine, etter at HMF filterne hadde blitt ordentlig innkjørt. I starten merket jeg ingenting, men når de var vel etablerte (sånn ca 5-6 mnd drift) så begynte elendigheten. Alger i bøtter og spann (trådalger) og penselalger. Det verste for meg var imidlertid at jeg som alltid hadde "fått til" planter uten egentlig å gjøre så mye annet for dem enn å gi en Dennerle gjødseltablett i dann og vann, plutselig ikke fikk til noe lenger. Plantene visnet nærmest på rot der de sto.
7 av 8 akvarier med HMF filter fikk algeproblemer etter at HMF ble satt inn, og det varte i et år. Da holdt jeg ikke ut alge- og planteproblematikken mer, og kvitta meg med alt av HMF. De fleste akvariene ble algefrie i løpet av TO UKER etter at hmf filterne var fjernet! Det var en lettelse, etter å ha slitt med alger og vekstproblemer så lenge!

Michael, han tyske som er her på AF, sa at det var vanlig å få problemer med planter når man hadde HMF. Man måtte lære seg en helt ny gjødselmetode, og være flittig med flaska med plantenæring. Det var et eller annet med at HMF filterne de filtrerer så utrolig godt at vannet blir FOR rent, balansen blir skjev og vannet utarmet på næringsstoffer. Derfor alge- og planteproblemer.

Ville bare fortelle deg det i tilfelle du ikke har HMF erfaring fra før. Det er kanskje lurt å starte med kun ET kar med HMF filter i, og la det gå et år før du setter i gang og fyller en hel reol med den filtertypen....? Michael rådet meg fra å ta helt av med HMF, og være litt tålmodig, men tror du det sank inn hos meg eller...? :p Pøh. Jeg satte inn det ene HMF filteret etter det andre, og så tok det noen mnd før elendigheten begynte å sette inn.

Kjekt å vite iallefall! Mineraler og plantenæring må tilsettes når man har HMF, og det er litt vrient å finne balansen om man i tillegg ikke er vant til å bruke sånne tilsetningsstoffer i vannet fra før. Jeg var ikke det.
Bettina
Takker Linda :) Det vil være til en voldsom fantastisk god hjelp og gjør det hele mye lettere! Skulle egentlig hatt tlf ditt! Kunne du sendt en mail/mld på fb eller sms eller noe? :)))))


Er fikset (ikke på FB da, er veldig lite dreven der enda :o), hvis jeg ikke har riktig mobilnummer sto det på mailen med veibeskrivelsen hit også mener jeg bestemt :o)
Tilfeldig bekjentskap
© snodig
Reklame for plussmedlemskap