Bettina's akvarier (side 14)

mona o
[QUOTE=Bettina]Jobben blir å tømme 6x85 liter med fisk og planter. Og når jeg først som sist tømmer karene, skal jeg lime på glasslister å sette inn blåfilter i hjørnene, med powerhead og varmekolbe bak filtret. Dette sparer både plass og strøm.

Bare nevner for deg at jeg fikk store problemer med å holde planter pene og fine, etter at HMF filterne hadde blitt ordentlig innkjørt. I starten merket jeg ingenting, men når de var vel etablerte (sånn ca 5-6 mnd drift) så begynte elendigheten. Alger i bøtter og spann (trådalger) og penselalger. Det verste for meg var imidlertid at jeg som alltid hadde "fått til" planter uten egentlig å gjøre så mye annet for dem enn å gi en Dennerle gjødseltablett i dann og vann, plutselig ikke fikk til noe lenger. Plantene visnet nærmest på rot der de sto.
7 av 8 akvarier med HMF filter fikk algeproblemer etter at HMF ble satt inn, og det varte i et år. Da holdt jeg ikke ut alge- og planteproblematikken mer, og kvitta meg med alt av HMF. De fleste akvariene ble algefrie i løpet av TO UKER etter at hmf filterne var fjernet! Det var en lettelse, etter å ha slitt med alger og vekstproblemer så lenge!

Michael, han tyske som er her på AF, sa at det var vanlig å få problemer med planter når man hadde HMF. Man måtte lære seg en helt ny gjødselmetode, og være flittig med flaska med plantenæring. Det var et eller annet med at HMF filterne de filtrerer så utrolig godt at vannet blir FOR rent, balansen blir skjev og vannet utarmet på næringsstoffer. Derfor alge- og planteproblemer.

Ville bare fortelle deg det i tilfelle du ikke har HMF erfaring fra før. Det er kanskje lurt å starte med kun ET kar med HMF filter i, og la det gå et år før du setter i gang og fyller en hel reol med den filtertypen....? Michael rådet meg fra å ta helt av med HMF, og være litt tålmodig, men tror du det sank inn hos meg eller...? :p Pøh. Jeg satte inn det ene HMF filteret etter det andre, og så tok det noen mnd før elendigheten begynte å sette inn.

Kjekt å vite iallefall! Mineraler og plantenæring må tilsettes når man har HMF, og det er litt vrient å finne balansen om man i tillegg ikke er vant til å bruke sånne tilsetningsstoffer i vannet fra før. Jeg var ikke det.

Hei Mona
Sist jeg hadde reoler i kjelleren, hadde jeg 9x160 med HMF filter i alle, og ja, det blir alger, dvs mye også, og jeg sleit mye med dette. Fint at du regerer og kommer med slike råd, for denne algeveksten kan drepe manges akvariehobby....

Grunnen til at jeg vurderer det nå igjen er at jeg pratet med Elisabeth Dahl alias. eddiedahl (e-dahl) som også sa at det blir alger med slike filtere, MEN hvis man har et svart gjerne trekantet el lokk el som kan dekke hjørnet over svampen, blir det ikke alger. En rask begrunnelse via tlf får jeg forklart at det er stillestående vann bak svampen og hvis det i tillegg blir mye lys der, blomstrer algeveksten. Derimot får ikke vannet bak svampen lys, vil det heller ikke bli noen alger. Poenget er at man må dekke over med noe lystett. Mulig jeg forklarer, ihvertfall skriver litt tungvindt, men tror man skal kunne klare å skjønne hva jeg mener.
Elisabeth har bare HMF i reolene sine, uten alger.

Hva står egentlig HMF for? home made filter?? bare lurer.....
Jeg sitter å vurderer litt frem og tilbake egentlig om jeg skal gå for filterhjørner.... Når jeg flytter reolen til den veggen som er littt kortere, har jeg ikke plass til pumpene på siden.
Hva gjør man med utv eheim pumper da? Jeg tenker og tenker...legger planer og tenker..... bra jeg ikke har utført noe ennå.... Jeg er nemlig ehetlig veldig godt fornøyd med de utvendige pumpene også, til trots for at noen av de inneholder en del cory, reke og ciklide yngel.... men dette er noe man kan gjøre noe med for en billig penge.
Hmmmm
Tusen takk for at du delte videre tipset du hadde fått av Elisabeth! Jeg sliter voldsomt med alger (grønn ull) i det siste karet jeg satte opp med HMF-filter, så lysblokkering skal fikses i morgen den dag ;D
Somsagt, da jeg hadde 9x160 litere kjente jeg at dette aldri kom til å gå over...algene vokste for hver dag. Ikke en gang noen algespisende fisker klarte å holde det nede, og til slutt hadde jeg 9 algefylte akvarier.
OG DET ER FRUSTRERENDE!!!!
Jeg håper dette funker, du kan jo prøve. Elisabeth er jo superflink, og når hun får det til, da tenker jeg at det hjelper for flere. Verdt å prøve, sissimor.
Bettina
Hva står egentlig HMF for? home made filter?? bare lurer.....

Hamburger Matten Filter. Den tyske ingeniøren, også akvarist, som oppfant filtertypen bodde i Hamburg. Derav navnet
Bettina
Hva gjør man med utv eheim pumper da?

Hvor store er akvariene det er snakk om igjen?

Mener du at Elisabeth sa at så lenge filtersvampen var dekket til oppå, så ble ikke akvariet ellers fyllt av alger...? Den logikken skjønte jeg ikke helt. Det var ikke svampen eller alger bak den som var mitt problem iallefall...var det det hos andre? Hvordan kan tildekking av svampen forhindre alger i selve akvariet liksom?

Hadde det ikke vært for disse grønt-problemene, så hadde jeg absolutt gått for HMF filtere i min nye reol også. Det er billig og supereffektivt filter! Men dessverre har alle medaljer en bakside...
Heisann

Jeg har slitt med alger (særlig etter jeg flytter hit østpå) og da snakker jeg om bga og ikke minst TRÅDALGER i karrene der jeg har blåsvamphjørner.

Jeg kjøpte meg litt damduk , type helt sort som jeg laget en mal til og klippet til og la over blåsvampen slik at det ikke kommer lys inn i "pumpen" der det er stillestående vann.

90% av alle algeproblemene har forsvunnet, og resten har jeg løst med algespisende fisk.

BGA, har jeg og funnet en metode for å fjærne fulstendig fra karret uten at plantene eller fisk og reker, snegler osv tar skade av behandligen.

Jeg doserer 3 ganger dosen med flytende Zeolitt, ala happylife og slår av lyset i ett parr uker under behandligen. Zeolitt suger til seg alt av giftstoffer og er verd gull
E-Dahl
Jeg kjøpte meg litt damduk , type helt sort som jeg laget en mal til og klippet til og la over blåsvampen slik at det ikke kommer lys inn i "pumpen" der det er stillestående vann. 90% av alle algeproblemene har forsvunnet, og resten har jeg løst med algespisende fisk. BGA, har jeg og funnet en metode for å fjærne fulstendig fra karret uten at plantene eller fisk og reker, snegler osv tar skade av behandligen. Jeg doserer 3 ganger dosen med flytende Zeolitt, ala happylife og slår av lyset i ett parr uker under behandligen. Zeolitt suger til seg alt av giftstoffer og er verd gull:)


Her var det gode råd jeg må prøve! Men går det virkelig bra med plantene uten lys i 2 uker??? Aldri hørt om Zeolitt. Må google litt
E-Dahl
Jeg doserer 3 ganger dosen med flytende Zeolitt, ala happylife og slår av lyset i ett parr uker under behandligen. Zeolitt suger til seg alt av giftstoffer og er verd gull:)

Jeg har hørt om zeolith i fast form, men flytende har jeg aldri sett. Hvor får du tak i det?

Øyner håp for å få HMF filter en gang i fremtiden igjen...!
Og jeg er fortsatt bare usikker på hva jeg skal gå for egentlig.......
Hva med Eheim Liberty hang-on filtere da? Tar ingen gulvplass og henger der så beskjedent på baksiden av karet
Største modellen heter Liberty 200 og jeg var strålende fornøyde med dem iallefall! Jeg hadde mange kar med Liberty filtere, og brukte det der det ikke var plass til noe utvendig tønnefilter. Hos Aquaristikshop koster Liberty filteret bare 20 Euro. De er ikke dyre.

Dessverre er det ingen norske nettbutikker som jeg vet om som selger dem lenger, etter at Tropefisk la ned.

PS! Man hiver selvsagt ut det pinglete medfølgende filtermaterialet og setter inn eget; blåsvamp skjært til klosser som presses nedi filterkammerne på begge sider. Har jeg flaks, finner jeg et bilde av hvordan jeg gjorde det og hvor høyt filtersvampen skulle stikke opp av kammerne.
Jeg er en enkel mann og derfor skjønner jeg ikke hvorfor et hjørnefilter laget av blåsvamp med en sirkulasjonspumpe bak skal gi store algeproblemer når det ikke, som jeg har sett, er rapportert om slike problemer hos dem som har installert filter av tilsvarende materiale bak bakgrunnen i akvarier? Det blir vel ikke vesentlig mer sirkulasjon der enn i et hjørnefilter?

Jeg har 6 stk 54 litere med hjørnefilter som nå har gått siden mars i år og har ikke antydning til alger. Nå er det masse flyteplanter der og lite andre planter fordi jeg har Apistogramma i alle,men allikevel. Bruker også vanlige lusstoffarmatur fra Jula med rør på ca 4500 K. Skal kanskje vente med å være kjepphøy ettersom det er akkurat 6 måneder siden og det var på det tidspunktet Mona fikk algetrøbbe. På den annen side har jeg den største AM Topen i en 530 liter og et Eheim Ecco 2236 i en 160 liter og der har jeg problemer med alger! I 160 literen er det masse planter, også flyteplanter, men allikevel algedannelse på sandbunnen. I 530 mye trådalger, men også grønnalger på bunnen.

mona o
Hva med Eheim Liberty hang-on filtere da? Tar ingen gulvplass og henger der så beskjedent på baksiden av karet :) Største modellen heter [URLBLOCK1]og jeg var strålende fornøyde med dem iallefall! Jeg hadde mange kar med Liberty filtere, og brukte det der det ikke var plass til noe utvendig tønnefilter. Hos Aquaristikshop koster Liberty filteret bare 20 Euro. De er ikke dyre. Dessverre er det ingen norske nettbutikker som jeg vet om som selger dem lenger, etter at Tropefisk la ned. PS! Man hiver selvsagt ut det pinglete medfølgende filtermaterialet og setter inn eget; blåsvamp skjært til klosser som presses nedi filterkammerne på begge sider. Har jeg flaks, finner jeg et bilde av hvordan jeg gjorde det og hvor høyt filtersvampen skulle stikke opp av kammerne.


ahh...tøft. Disse kan jo henge på siden av karene også eller?? Reolen min er åpen i sidene/endene!! Nå fikk jeg mer å tenke på ja!! Ca 150 kr stk, og det er jo mulig jeg klarer meg med bare noen. Jeg har fortsatt ikke målt plassen helt nøyaktig... kommer litt tilbake, men det var et kjempebra forslag da. Går det ann å justere utstrømningen på disse??
Åh, så fantastiske bilder
Ikke ofte jeg har store ciklider, men nå har jeg altså 3 stk Thorichthys ellioti. Går sammen med en gibbiceps i en 160 liter.

Vakker???

[External Image]
Jeg har vært litt av og på egentlig i det siste, mest av, men får takke min gode venninde for et spark bak, gode råd og tips.

Reolen med 6x85 litere er solgt, og blir mest sannsynlig satt opp snart av ny motiverende og ivrig eier.

Vurderte lenge å selge 3x160 liter også, men etter 6x85 literene ble hentet, valgte jeg å beholde dem.

Nå har jeg ommøblert litt på akvarierommet, og det jeg har nå er en søt liten reol med 6x45 liter, 3x160 liter, 128 liter, 120 liter og en 24 liter itillegg har jeg også vintertanken til gullfiskene 325 liter.

De siste dagene har jeg brukt mye tid og energi på akvarierommet, ikke minst penger også, kjøpt inn en del nytt av fisker og utstyr. Begynner å bli fornøyd nå. Mangler fortsatt noe fisker, men må ta litt etterhvert nå.....

Nå er det jo så deilig å fint ute om dagen, så tror både fisker og planter skal få komme ut snart. Kan vel ikke skje at det skal bli så innmari mye minus og kaldt nå....

Øverst på ønskelisten min står X. montezumae. En vanskelig art å få tak i Norge om dagen. Hvis noen har evt vet om noen???? ta kontakt. Betaler nesten hva som helst for en gjeng.... vel alt er relativt da!!!
Corydoras trilineatus yngel
En liten filmsnutt fra mine trilineatus som la egg føre jul.
Cory yngel er alltid sjarmerende uansett art.



<embed src="http://www.youtube.com/v/q5jPQDlg19M?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap