Bettina's akvarier (side 9)

I gangen svømmer en gjeng cherrybarber sammen med noen kobbertetra.

Jeg har ikke hatt så mye barber i min tid som akvarist, kun noen tiger og gullbarber som nybegynner.
Cherry barber er virklig flotte og gjør seg godt i et grønt akvarie.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hunnene er ikke så røde som hannene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]


<embed src="http://www.youtube.com/v/QNJbturhcCg?fs=1&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="311"></embed>
Trond13
Nydelige bilder!!


Takk for det, er egentlig lenge siden jeg har knipset nå. Utrolig hva en sykmelding gjør man får tid til... Kjedelig å bare være hjemme, så da er det frem med kameraet.

Men du, så på profilen din.. Ehhh, den store hagedammen din var jo bare superfin da. Ønsker meg dam jeg også, men aner ikke hvordan jeg skal løse det ift ungene, nabounger og kattene og ikke minst andre dyr da, som fugler... Tipper måker og andre fugler lar seg friste??
Men alikevel er det jo veldig fint med en dam i hagen...
Jeg drev seriøst å planla det i fjor, men egentlig har jeg ikke noen steder i hagen som er dypt nok til å grave. Ca 20 cm over det hele og da støter man på fjell.
Blir liksom litt mer enn bare gravejobben om jeg må begynne å sprenge ut fjell. Alternativet blir å evt å bygge opp en dam.
Jeg tenker at jeg burde hatt en dam som var dyp nok, slik at den ikke bunnfryser så fisk kan overvintre ute. Dere som har dette merker vel nå at det er våren på fiskene og at det blir mer liv i de nå....
Jeg må nok bare la meg misunne av de mange fine dammer der ute, tror ikke det blir dam på meg med det første.
Du får bare ta frem kameraet oftere, for det var virkelig fine bilder!

Takk takk, er kos med dam, sitte der å høre på fossen som plasker og se koiene som koser seg... Vi har ikke fiskene ute om vinteren da, strømregningen er høy nok som det er siden vi også kjører ett helårsdrivhus som suger noen watt i døgnet

Ellers er jo 20cm det du har lov til å ha uten spesiell sikring, så det er jo en begynnelse :p

Den første dammen vi laget så støpte vi bare en mur rundt en forsenkning i fjellet, da fikk vi en søt liten dam på rundt 1500-2000 liter som så ganske grei ut. Den var vel 30cm dyp. Katten elsket den, og fisket opp koiene for å bruke de som gjødsel i blomsterbedene :/ Dyr gjødsel... Det var da jeg fant ut at vi måtte gjøre noe annet, og begynte å grave ett større hull ved siden av terassen... Det er sånn det ofte går, har jeg sett, mye vil ha mer...

Når det gjelder sikring så må vi nok gjerde inne det meste av tomta i løpet av sommeren, men det har blitt satt litt på vent pga komunen skal lage ny vei og greier som grenser til tomta vår... Men det er jo sånn (grovt sett, reglene kan variere fra komune til komune) at skal dammen være mer enn 20cm dyp må den sikres på en eller annet måte. Når det gjelder fugler og sånn har vi ikke hatt noe problemer med det... Enda...

Tror anbefalt dybde for at dammen ikke skal fryse er 150cm... Så da blir dammen enten veldig høy, eller du må sprenge en del...

Så må man nok tenke litt på det økonomiske da... Damduk med høy kvalitet= høy pris, og det samme gjelder for filter og pumper... Det kommer fort opp i noen tusen ja, jeg vil egentlig ikke tenke på hvor mange tusen :P Men vel verdt det i mine øyne... Kan vel sammenlignes litt med prisene på saltvannskar, men du får koi som koster akkurat så mye du vi egentlig, helt opp i 7 siffrede beløp om du ønsker det

Og ja, man blir hekta, uansett hvor mye kontroll man tror man har...
Hehe. Da jeg var mindre hadde mamma og pappa en fontene i hagen og bassenget til dette er ca 300 liter helstøpt. Det er nok det nærmeste jeg kommer dam i hagen, hvis jeg tar jobben med å grave den ned. Trodde han hadde kastet den, men den står godt i kjelleren. Er nok bare vanlig gullfisk som egner seg i den, men samtidig blir det jo lett for pus å få tak i dem da.

Noen bilder tatt i går kveld. Elsker å ta bilder av bolivianske sommerfugler. De er bra fotogene, beveger seg ikke så veldig raskt, morsomme, fine farger og da kan man få til noen fine bilder.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ungfisk

[External Image]
Ser at min Ludwigia repens "Rubin" har begynt å vokse bra igjen, selv etter bare noen dager siden jeg klippet de godt ned.
Dette er en vakker og grovillig akvarieplante. I godt lys blir den rødere, i mindre godt lys blir den mer grønn/brun. Tar man en stilk og planter på tvers i sanden, vokser det småskudd opp langs hele stilken. En av mine favoritt planter.
Happy-life algin regular
Alger og bekjempelse er et tema som ofte dukker opp på forumet. Og det kan man jo godt forstå, siden det ikke alltid gjør seg bra på planter og dekorasjoner.

Jeg synes også i noen kar at en redmoore rot dekket med skjeggalger kan være fint, men ikke om alt i karet blir dekket. Også i kar hvor jeg vet at fisker har alger i kosten, ex levendefødere, lar jeg noe alger få være. Ofte vil fiskene da også holde det nede på et minimum.

Men trådalger, blågrønn alger etc blir veldig irriterende. Her hos meg har jeg alger i 3 kar, hvor jeg gjerne skulle ha hatt de vekk.

Jeg har som beskjempelse for dette noen ganger brukt mer flytende gjødsel. I stedet for å gjødsle 1 gang i uken, har jeg gjødset 2 eller 3 ganger i løpet av 8 dager. Dette fungerer meget godt.
Fordi når du gjødsler får plantene mer næring, vokser mer og dermed utkonkurerer det algene om næringsstoffene i vannet.
Algene tar opp hovedsakelig nitrat og fosfat mens plantene tar ALLE stoffene i gjødselen.
Så ved å gjødsle mer, forvinner algene. Dette har jeg testet ut i en 25 liter med mye skjeggalger, etter 2 uker var nesten alt borte.

Mange ganger er det ikke alltid at algespisende reker, snegler og fisker fungerer i biotopet man har eller i sammensetningen med andre fisker.

Så det er en bra måte med gjødsel, men kan også være noe kostbar. Så nå tenkte jeg å prøve happy life algin regular. Denne koster for 250 ml, 75 kroner.
Flere her på forumet har testet den også med god effekt. Og for å spare på gjødsel, har jeg bestilt meg en flaske for å sjekke ut virkningen.
Nå håper jeg pakken snart kommer, dette er en 4 ukers kur står det på nettsiden, så jeg er litt ivrig til å begynne å teste den.
Noen som har erfaringer??

[External Image]

Joda, det funker jo med enn sånn dam også... som en begynnelse

Det er ikke alle katter som er like flinke til å fiske som vår 'Ozzy' var... Han fisket faktisk ørret i elva også... Satt seg bare å ventet, og svopp dro han de på land med labben. Han spiste ikke de heller, men plasserte de rundt i bedene i hagen som gjødsel, hehe. Vi håper vår nye katt ikke er like flink til å fiske :P

Flere fine bilder ja, søte fisker de sommerfuglene. Må nok vurdere noen sånne når 500 litern er klar om noen uker
Trond13
Joda, det funker jo med enn sånn dam også... som en begynnelse ;) Det er ikke alle katter som er like flinke til å fiske som vår 'Ozzy' var... Han fisket faktisk ørret i elva også... Satt seg bare å ventet, og svopp dro han de på land med labben. Han spiste ikke de heller, men plasserte de rundt i bedene i hagen som gjødsel, hehe. Vi håper vår nye katt ikke er like flink til å fiske :P Flere fine bilder ja, søte fisker de sommerfuglene. Må nok vurdere noen sånne når 500 litern er klar om noen uker :)


Må si Ozzy var en god fisker ja.. hihi, katter er rare! Bolivianske sommerfuglciklide, var den første cikliden jeg hadde da jeg kjøpte 325 literen i 2006. Av en eller annen grunn solgte jeg dem etter en stund, noe jeg har angret mye på. Så etter mange forskjellige oppsett og arter, er jeg litt tilbake på start, med arter jeg hadde tidligere, og da er bol. sommerfuglene på plass igjen. Jeg digger denne cikliden. Og denne gangen skal jeg prøve å drette dem.
Mange bilder....
Søndag er søndag, om det er fint vær ute eller ei, avslappende med søndager, men jeg opplever de ofte blir litt kjedelige utpå ettermiddagen.
I dag har jeg faktisk kjedet med litt og jeg har stort sett bare flydd rundt med kameraet rundt halsen å knipset bilder både inne og ute...... tidsfordriv eller?? jada

Så her kommer en rekke bilder som resultat av en noe kjedelig ettermiddag....

Begynner med Nannostomus beckfordi som jeg kjøpte hos Dahls denne uken. De har ikke ale farget så godt ut ennå, mulig de stresser litt også. Holder seg mye bak i karet, så dybden gjør bildene litt blasse.

[External Image]

[External Image]
[External Image][External Image]
Falsk neon - paracheirodon simulans
Noen som vet hvordan ta bilde av neon, falsk neon eller kardinaler slik at man kan se det metalliske skinnet i fargen på fisken?? Jeg får det ikke til. Synes det er vanskelig nok å ta bilder av små stimfisk og får noe blasse bilder her også. Har prøvd flere instillinger, med og uten blitz, men synes bagrunnen blir blass og trist, eller det blir sånt preg på hele bildet egentlig. Råd mottas HJELP !!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Planter
Elsker jo planter, ihvertfall når de ikke er fulle av alger, men er frodige, robuste og fine.
Som jeg har skrevet litt tidligere har jeg klipt ned plantene gangske mye. Nå begynner de å vokse opp på ny.

[External Image]
Ludwigia repens "Rubin"

[External Image]
Rotala rotundifolia

[External Image]
Eusteralis stellata

[External Image]
Boliviansk sommerfuglciklide i blyxa japonica
Og til slutt kommer en liten søt fisk. Kjøpte med meg denne uka. Har satt de i 120 literen sammen med sjokkiser og cupanus/dayi.

[External Image]

Jeg rakk ikke å ta bilde, men jeg hadde fôret i dette karet kvelden før med levende hvite mygg, men trodde sjokkisene ville spise opp alt, men de syntes det bare var skummelt, så dagen etter var det fortsatt noen igjen som svømte rundt. Da klovnekilliene kom i karet, spiste de faktisk levende myggiser. Trodde de hadde for liten munn til disse, men de spiste ikke mange da. 7 stk klovnekillier svømte lykkelige rundt med magen full av myggiser... hihi
Lukas Vatn Fjerdingen
Hei vi driver med et bitte lite fiske oppdrett med Guppyer og Black-Mollyer så vi lurer på om du er interisert i å kjøpe? det er en lav pris å fisken kan sendes dere betaler porto men hvis dere velger å gjøre det blir prisen lavere billigere jo flere fisker du skjøper. Fiskene er faktisk begrengnet alt miljø og er ikke aggressive mot andre fisker Her er linken til 1 black molly fisk blant annet: http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=60610 Hvis du vil ha fisk mail : lukasvf2000@hotmail.com tlf: 90171291


Beklager, men jeg har nok guppy og molly nå. Prøver å kvitte meg med mollyer selv, for gutten vil ha andre fisker. Beklager.
Disse små klovnene er så fine
Jeg er jo veldig glad i happy-life sine produkter, har en tråd om algemidlene her. Men BGA ble jeg bare ikke kvitt. Gjør et nytt forsøk nå å bli kvitt BGA med algin extra. Veldig spent på om det funker denne gangen
Lisbeth
Jeg er jo veldig glad i happy-life sine produkter, har en [URLBLOCK1]. Men BGA ble jeg bare ikke kvitt. Gjør et nytt forsøk nå å bli kvitt BGA med algin extra. Veldig spent på om det funker denne gangen


Jeg bestilte begge typer, både regular og extra. Bestilte noen planter og fôr også, så jeg venter spent på pakken. Hadde vært deilig om alle algene forsvant på 4 uker. Utrolig irriterende. I et kar har jeg en en god og salig blanding av de fleste alger.
sissimor
Disse små klovnene er så fine :D


De er veldig fine vettu De jeg kjøpte denne uken er små, kun to av hannene som begynner å se bra ut. De blir jo større også, så jeg ser frem til fullvoksne eksempler.
Et lite hagedam prosjekt.....
Jeg har lenge tenkt på hagedam, både store og små ideer og store og små dammer har passert i hodet mange ganger.

Noen ganger har jeg tenkt at jeg burde ha en stor dam, grave og sprenge fjell osv, mens andre ganger har tanken bare vært å ha en liten balje ute...hehe, så i dag ble det bestemt, og jeg havnet på det mange hagedam eksperter vil kalle en liten "pytt", men som ble litt midt i mellom, eller nesten da.

Planen er for det meste å gjøre en skråning på tomten litt mer fin, og det er fortsatt mye jobb igjen før jeg vil kalle den skråningen fin, men det er en start.

Jeg kjøpte et ferdig støpt basseng/dam. Jeg går for det som er mest mulig enkelt. I tillegg til dammen, kjøpte jeg en kombinert pumpe som både er filter og fontene.

Så var det å begynne å grave. Forferdelig kjedelig og småtung jobb.....
[External Image]

[External Image]
Og selvfølgelig måtte jeg benytte gubben litt også til gravingen, mens jeg funderer litt mer....

Etter mye graving og litt frem og tilbake begynner det å ta form....
[External Image]

Så ble det videre med å få tak i litt mer fyllmasse og ikke minst steiner. Så jeg dro å kjøpte nesten 500 liter jord og takk og pris at jeg oppdaget en steinhaug ved enden på et jorde på tur hjem, bare 2 km fra der jeg bor. Så først hjem med all jord, så tilbake for å hente steiner. Å hente steiner måtte jeg gjøre flere turer også, og dette var vel det tyngste av jobben i dag. Stein er bare tungt

Deretter fylte jeg på mye jord og begynte å plassere litt steiner rundt.
[External Image]

[External Image]

Jeg er ikke ferdig. Det er fortsatt mye planer igjen både i og rundt denne lille dammen. Men nå er den mest tunge delen av jobben unnagjort og det som gjenstår er det som er gøy, med pynting og planting rundt og i dammen. I tillegg skal jeg ha mer jord, så litt gress rundt og muligens sette opp en liten platting ved siden av.

Men jeg fikk også plantet noe da...
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap