Klippe slør på kampfisk -synspunkter?

Jeg har en fantastisk flott kampfisk med et vanvittig langt slør. Det bare vokser og vokser. Jeg vil ikke påstå at han virker veldig plaget eller hemmet av sløret, men blir det lengre nå tror jeg han vil begynne å slite.

Han ligger mye å kulern inntil filtermatta eller i mosen, men dette er noe han har gjort siden jeg kjøpte han, og da hadde han ikke slør. Han har heller ingen problemer med å få tak i mat, kraftig plugg dette

Han har fått noen hull i sløret som kanskje kan tyde på at han henger seg fast i røttene. Jeg har ikke sett det, men hvor ellers kan få disse hullene fra?

Men er det noen som har noen synspunkter å komme med i forhold til å klippe sløret? Er det noen som har gjort det før? Jeg er redd for at det skal oppstå sopp feks?

<embed src="http://www.youtube.com/v/JKXF38T56vU&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Ganske imponerende slør ja. Flott fisk!!
Har ingen erfaring med slørklipping selv, men i teorien skulle det jo gå fint. De har jo ikke nerver eller blodkar i sløret, så selve klippingen burde kunne foretas uten den store dramatikken, men som du sier kan det vel være en viss fare for soppangrep etterpå.
Men så lenge fisken er i fin form uten svekket immunforsvar så burde det vel gå fint? Min har i alle fall flere gang fått rifter i sløret sitt uten at dette har ført til sopp. Kansje det er noe du kan gjøre for å forebygge sopp? Litt salt i vannet eller noe?

P.S
Den tanken din er forresten mitt absolutte favorittakvarium. Så utrolig orginalt og fint!
Oi! det var jo en kjole det der Jeg vet ikke så mye om kampfisker til å kunne si noe konkret. Men den ser veldig baktung ut, og jeg kan forstå om den blir sliten av å svømme rundt slik.
Klipp i vei!

Før klipping ville eg tatt et stort vannbytte, slik at vannet er renest mulig når den settes i karet igjen.
Ved klipping kan det være en ide å legge fisken på et vått håndkle for å hindre uttørring (selv om det nok er raskt unnagjort).
Takk for synspunkter Greit å forhøre seg før man evt går til et sånt drastisk steg. Men jeg ser det an litt, så får jeg ta en beslutning hvis sløret blir lengre
hei. Jeg har ikke kjennskap me slørhaler men jeg hadde en hann guppy som halen var så stor på at det hadde trøbbel med og svømme så jeg tenkte det går vel ann og flippe den litt. så jeg gjorde det og en time senere var den død. dette ble gjordt under vann for at den ikke skulle på pustebesvær.
Jeg har en guppy som nettopp fikk seg en stuss.. Ufrivillig selvsagt. Halen holder på å vokse ut, null sopp, sammtidig som den er frisk og fin.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap