Små skalldyr på runt 1 mm som spiser alger

har et akvarie som er fult av alger, har en del gule eplesnegler der slik at de kan kose seg å en ål sammen med de.

men ser nå at det er kommet små dyr inni der, de er 1 mm om ikke mindre.

de dyrene har en veldig lyse brun/grå, så lys at man ser gjenom de, å så har de mønster som en tiger kan man si, som er mørkere, bortimot svart.

de er runde og avlange, så ser jeg de spiser på allt av alger i akvariet, gjør ikke no om de kun går på alger, men kan de hoppe over på fisker, snegler, åler osv ?

prøvde å se litt runt men fant ikke no, å kan heller ikke ta no bilder av de da jeg kun har mobil, men håper dere vet hva dette er for no.
Pestsnegle. Helt ufarlig for fiskene dine
det er ingen form for snegler, de har ben å beveger seg ikke for fort, men fort nok.
Sjekk ut om det kan være vannkalv. De er nok ikke så kule å få inn i akvariet, det er rov-insekt
de er vell først larver så blir de til biller ? var vertfal det jeg så på google, å veldig mørke, nesten svarte over hele seg, er det de du tenker på ? så var det ikke de heller.

de er ikke så mørke, veldig lyse, nesten gjenomsiktige å med svarte møsnster.
Hei, om de bare er 1mm som du sier har jeg litt vanskelig med å forstå at du kan se mønsteret på dem. Ut i fra størrelsen tenker jeg vannlopper som svømmer i vannet, men når du sier striper tenker jeg på gråsugge.

Hvis ikke det er noen av dem så er jo insektsesongen på god vei, og med åpne dører og vinduer er det mange som opplever uventet besøk om våren og sommeren. Vannkalven har du selv utelukket men larven kan se ut som en stor mygglarve til et saksedyr i vann ut i fra forskjellige arter.

Hvis dem virkelig er 1mm tror jeg ikke du trenger å uroe deg veldig, men kanskje dem blir større?
bruker et slaks forstørelsesglass som forstørrer en del, er som en liten matboks til fisker med forstørelsesglass på slik at det blir forstørret ganske mye å kan holdes helt stille.

å skallet de har på seg er bare et samenhengene skall med en åpming så klart, å ikke flere skall/skjold liksom, er litt vanskelig å forklare.

prøver å tenke på no som kan samenlignes eller se om jeg får tegnet no.

BraverYoshi
bruker et slaks forstørelsesglass som forstørrer en del, er som en liten matboks til fisker med forstørelsesglass på slik at det blir forstørret ganske mye å kan holdes helt stille. å skallet de har på seg er bare et samenhengene skall med en åpming så klart, å ikke flere skall/skjold liksom, er litt vanskelig å forklare. prøver å tenke på no som kan samenlignes eller se om jeg får tegnet no.

Hei, det er svært mange arter og familier av slike smådyr. Dette er et av mine interessefelt.

Her er en noen momenter:
- Du har verifisert at det ikke er snegler.
- De svever ikke fritt i vannet, da hadde mest sannsynlig vært daphnier eller kanskje Cyclops arter.
- De er svært små, de kan jo være yngel av et større dyr, men dette skulle du kunnet se i løpet av få dager da de normalt vokser raskt.
- Du sier de spiser alger etc.
- De har et slags skall

Dette kan tyde på en art Ostracoda. Jeg dretter en slik art som levendefor til fiskene, men den er ca 3 mm stor.

Har du hentet vann, levendefor fra dammer eller kjern i det siste?

Hvis du ønsker kan du ha noen av dem på en halvliters brusflaske og sende dem til meg så skal jeg finne ut av hva det er. Et bilde ville også kunne hjelpe.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap