Som sild i tønne (side 4)

Hei, Lisbeth. Hyggelig at du titter innom tråden min. Det stemmer at jeg hadde ferskvannsartemia en stund (de kalles 'fairy shrimp' på engelsk). Artige skapninger! De klekket sammen med triopseggene, så de fulgte tydeligvis med i samme pakke. Jeg har forsøkt å finne et sted de selger egg av ferskvannsartemia, men finner dessverre bare vanlig saltvannsartemia. Jeg vet at man kan få kjøpt det i utlandet et eller annet sted, for på 'The Triops Forum' har jeg fått vite om iallefall én fyr som har klekket slike og har tilgang på egg.

Man kan nok høste egg fra artemiaene sine selv også, for flere av mine bar på egg (det så iallefall slik ut), men de døde før det dukket opp småttiser (jeg visste ikke hva jeg skulle fôre de med annet enn infusoria, så det er mulig de sultet ihjel). Kanskje må eggene tørke før de kan klekke... Akvariet de gikk i står fortsatt og går med vann og filter, så kanskje jeg skal tømme det for å tørke sanden. Hvem vet hva som kan dukke opp når jeg bløtlegger det igjen...
legger igjen et hint om at jeg har lest tråden din nå.
Gjerne flere bilder.

Hvordan går det med den roten du satte en plastbit på toppen av samt javamose?

Espen
Hei, koselig at du titter innom Black_Flys!

Det går sakte men sikkert fremover med mini-treet mitt. Ikke helt som jeg håpet, men kan ikke forvente annet enn dårlig vekst, for jeg var nødt til å bruke lystoppen til noe annet en stund og da sturet selvsagt mosen... Nå er lyset tilbake, og det har begynt å vokse litt igjen. Skal se om jeg får tatt et bilde. Plasten synes fortsatt, men det får bare være..

PS! Er innom og leser tråden din også, og jeg får vel snart legge igjen et spor etter meg der...
HvemErJeg?
Akvariet de gikk i står fortsatt og går med vann og filter, så kanskje jeg skal tømme det for å tørke sanden. Hvem vet hva som kan dukke opp når jeg bløtlegger det igjen... :)


Ja det ville jo være kjempespennende, da dukker det sikkert opp både triops og artemia Hmm, når du sier det, fairy shrimps, mener jeg så det i noen nettbutikker for barn..

Etter endret: gjorde et søk på fairy shrimp og da dukket det opp mye, feks denne: http://www.fairyshrimp.net/
Se der ja! Der stod det at eggene må tørkes før de klekker... Ser også det stod at de er 'filter feeders', så da bør jo infusoriene jeg ga dem ha gjort nytten sin som fôr, selv om det på den siden anbefales å gi de 'gjærsuppe'.

Dette kan jo bli spennende. Vet ikke om triopsene ble gamle nok til å legge egg, men det er jo lov å håpe. Artemiaene skulle ha vært store nok til å ha lagt ifra seg en ladning egg, så nå er det bare å krysse fingrene.
I går hadde jeg en avtale om å møte ei som ville ha noen palettciklider og ancistrus av meg, det fikk hun også. To par paletter, og tre ancistrus yngel. Og selv om avtalen var at hun skulle få de gratis fikk jeg jammen meg noe tilbake! Hun hadde med blomster til meg! Verden er full av hyggelige mennesker, og jeg har nok en gang vært så heldig å få møte ett av dem.

Her er et bilde av buketten, den står nå og pryder stuebordet mitt.

[External Image]
Lisbeth
Hmm, når du sier det, fairy shrimps, mener jeg så det i noen nettbutikker for barn...


Nå har de tydeligvis fått inn egg på Dinopets.no!

(Edit: Og nå har de det ikke på lager lenger, fordi jeg bestilte den eneste pakken de hadde...)
Jaja.. hehe neida, ikke noe jeg trenger å få tak i med det første, har godt med levendefor. Men ble litt gira på å prøve ferskvannsartemia når jeg leste om det i tråden din. Var forresten bittelitt dyrt på den nettbutikken?
Ja, bittelitt dyrt er det... Men det er jo det eneste stedet i Norge hvor de selger triops- og ferskvannsartemiaegg (det eneste stedet jeg har funnet, iallefall). Hvis jeg er heldig får jeg til disse krypene bedre denne gangen, og da vil jeg kanskje bygge meg opp et egglager selv. *Krysser fingrene*
Ja og hvis du får dreisen på artemia kan jeg kjøpe egg av deg etterhvert
Får jeg dreisen på det (noe jeg egentlig tviler litt på...) skal du få egg helt gratis. Men... Nå må jeg ikke selge/gi bort skinnet før bjørnen er skutt.. Hehe..

Når jeg bestilte artemiaegg bestilte jeg samtidig et par pakker med triopsegg.. T. longicaudatus og T. australiensis. Håper jeg får det til bedre denne gangen. Det var frustrerende sist gang, når triopsene begynte å dø uten at jeg kunne finne ut hvorfor...

***

204 literen har begynt å ta seg opp igjen på plantefronten, så det er vel på tide å legge ut noen bilder... Men jeg er ikke fornøyd med helhetsinntrykket, så jeg nøyer meg med å legge ved utsnittsbilder av karet...

Guramihannen speiler seg...
[External Image]
En litt utydelig Amanoreke ute på eventyr...
[External Image]
Nå har jeg festet mer javamose på rota, så dette bildet lyver litt, men jeg syntes javamosedotten var litt søt der den klamret seg fast i ensomhet...
[External Image]
Utrolig flott bilde av guramien! Og den mosedotten så da mer ekslusiv ut enn javamose? Nå ble jeg veldig nyskjerrig på å se helhetsbilde siden du ikke ville legge det ut
Jeg ble også veldig nysgjerrig på å se hele karet! Veldig fine bilder du la ut hvertfall.
Hyggelig at dere likte bildene. Hehe, jeg må nok ta en liten ominnredning av plantene før jeg legger ut noe bilde av hele karet. Det har en lite sjarmerende lappeteppe-effekt slik det er nå... Ikke'no å være nysgjerrig på.
Flotte bilder.. og javamose er undervurdert.
Og strengt tatt er det vel ofte litt kaos, litt lite ryddig i naturen. Gjør ikke noe om det er litt rotete i akvariet mitt._)

..men jeg ble litt overrasket. Går rekene bra med såpass stor og tøff fisk som blå gurami?

Vel, at det er rotete i naturen er jo sant, men det finnes jo et visst system i rotet. Og det er fraværende i 240 literen. Hehe.. ;D

Ang. rekene må jeg si at jeg ikke er sikker, for noen reker har jo forsvunnet. Men jeg vet ikke om det skyldes guramiene, eller om frafallet skyldes andre ting. Jeg vet iallefall at flere av rekene fortsatt lever i beste velgående, og at guramiene ikke ser ut til å legge spesielt merke til de. Rekene virker heller ikke spesielt redde når guramiene svømmer forbi, men flytter seg noen cm. hvis de kommer for nære.
Flott at det går..
Så spørs det hva som skjer om du lar de være lenge uten mat i ferien...
Neida. Men det er ganske gøy å se hva som går.

(I min datters yngelkar går det en kinesisk værål blant ancistrusyngel på 1,5 cm med hale. Den skvetter når den kommer borti, men er absolutt ikke på jakt etter verken disse eller guppy-yngel. Men det er det rikelig av. Det gjør vel vondt å spise ancistruser, enn så små de er...)
I dag har jeg vært på langtur for å hente fisk, og nå svømmer det endelig Aspidoras C125 i 96 literen. Jippi!

De har nettopp blitt satt inn, så jeg krysser fingrene og håper de har det bra. De virket litt stresset etter bilturen, stakkars..
Nå har lyset i 96 literen skrudd seg på, og jeg har studert de nye fiskene mine. Skikkelig flotte fisker disse Aspidorasene, altså! Det virker som de har funnet seg til rette, for de svømmer ivrig rundt på leting etter mat. Riktig så søte er de, der de borrer nesen laaangt nedi sanden i håp om å finne en skjult godbit. Ikke er de sky og redde heller, de lar meg komme helt bort til glasset uten at de skvetter. Tok noen kjappe bilder av de nå nettopp, og her er skjønnhetene:

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Nesa laaangt nedi sanden! Der er det sikkert noe namnam å finne!
Hallo vennen.....

Veldig hygglig å høre at du ble fornøyd med fiskene. Også din iver var en glede å se når du var her å hentet C125 ene. At du er er ivrig akvarist var lett å forstå. Synd jeg hadde så dårlig tid til dere når dere kom, men men.

Ja disse har blitt så "tamme" her hos meg at jeg håndmater de med røde mygglarver som er deres favoritt mat. Tror jeg la ut et bilde fra dette i tråden min for ikke så lenge siden.

Tolker det dithen til at du synes det var verdt turen hit til Hof for disse skjønnhetene og det er hygglig

Kos deg videre

Leif
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap