Akvariegrus eller sand???

Hva er best som grunn i akvariet, grus eller sand? Et akvarie med sandgrunn må kanskje rengjøres oftere for at det skal se rent og pent ut? Noen erfaringer?
Dette er det mange tråder om fra før her på forumet....
Foreslår at du ganske enkelt søker på frasen "sand eller grus" (googlesøk på AF) og leser gjennom alle synspunktene som er kommet der.

Her er bare noen av trådene jeg fikk opp ved et kjapt søk. Les disse og søk etterpå etter flere om du har behov.

Sand eller grus?

Akvariebunnen, sand eller grus?

Sand vs grus
Plussmedlem
armageddon
Hva er best som grunn i akvariet, grus eller sand? Et akvarie med sandgrunn må kanskje rengjøres oftere for at det skal se rent og pent ut? Noen erfaringer?


Sand er best. Alle liker sand. Det kan hende du må rengjøre oftere enn med grus av utseendemessige grunner, men sanda er renere enn grus da skiten ikke faller i mellom steinene og blir liggende å råtne.

Men skitten sand er stort sett et oppstartsproblem da nye kar har få nedbrytere, er mitt inntrykk. Mitt råd er: gå for finkornet sand og anskaff sandsnegler. De gjør en makeløs jobb med å holde sanden ren og luftig.
Sv:
Altså... Best til hva da?
Du kan ha flere arter hvis du går for fin sand en hvis du går for sten/grus.
Slike søte små corydas kan du jo ha hvis du bruker finkornet sand Disse vil jo ikke trives med skarp grus, åpenbart. Jeg ville nok anbefalt sand
Jeg begynte med grus men gikk over til sand og veldig fornøyd med den avgjøreslen. Mye enklere å holde akvariet rent. Jeg har i tillegg noens andsnegler, krystallreker og noe bunnfisk (malle og corydoras)...de tilsammen støvsuger bunnen hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap