Hvilket filter passer til 110 liter?

Vi har innvendig filter (AM top) og det bråker kort tid etter at vi har renset det. Akvariet står i stua og jeg har derfor lyst på noe som er stille.

I dyrebutikken ble vi anbefalt et utvendig filter i stedet. Jeg har surfet rundt på nett og er mildt sagt forvirret. Info'en i nettbutikkene er minimal om de enkelte filtrene.

Kan noen hjelpsomme sjeler hjelpe meg?

Jeg ser Eheim har en del bra, men hvilken variant passer til 110 liter. Eller er det kanskje noe helt annet som er bedre?
Eheim er absolutt favoritten her inne. Personlig har jeg ikke noe erfaring med Eheim, og har ikke satt meg inn i de forskjellige modellene de har. Kan forøvrig også anbefale Tetratec. Disse er rimeligere enn Eheim, men helt greie filtre. En Tetratec Ex 700 vil kunne passe fint til en 110L, evt. en Ex%201200]Tetratec Ex 1200 hvis du har høy belastning i akvariet (mye fisker og andre dyr).
jeg ville gått for eheim. har dette i begge mine akvarier og skal ha det i det tredje også.

her er en link til noen eheim pumper

De Eheim Ecoo - filterne var jo billigere enn Tetratec - filterne. Uten at jeg er i stand til å sammenligne dem...

Noen som vet om hva som er mest stillegående?
da ville jeg gått for eheim. har en eheim 2224 på soverommet rett ved senga den hører jeg ikke engang
Jeg er svært fornøyd med fluval 305. Hadde den opprinnelig i en 110liter, men nå har jeg den i et annet kar Den har gått i 1,5 år og jeg har aldri hatt noe problem med hverken det eller 205.
Om du vil prøve et innveldig filter er fluval 3+ veldig fin til 110liter med normalt mengde fisk
Kjapt og rengjøre og bråker nesten ingenting

Om du går for eheim pumpe så forhør deg om reservedeler før du går til innkjøp av en, siden dette er et merke som i de siste årene har blitt vanskelig å få deler til.
Personlig synes jeg Fluval 3+ er i det minste laget for en 110L. Har en modifisert 3+ i en 63L, noe jeg synes er passe. Men nå er jeg stor fan av utvendige og overdimensjonerte filtre da Ville nok gått for en Fluval 4+ jeg da, selv om jeg synes utvendige filtre passer best for akvarier fra rundt 60-70L og oppover. Likevel skulle jeg gjerne hatt utvendig filter til 18,5litern min jeg, hehe.
MarenB
Jeg er svært fornøyd med [URLBLOCK1]. Hadde den opprinnelig i en 110liter, men nå har jeg den i et annet kar:) Den har gått i 1,5 år og jeg har aldri hatt noe problem med hverken det eller 205.


Dette er et utvendig filter
Har selv hatt en Fluval 4+ (innvendig filter) i en 110 liter, men det ble litt for høyt og måtte stå på skrå.

Har nå Fluval U3 og Fluval 2+ i det karet (begge to er innvendig).
Men det hadde nok holdt med bare U3, da jeg ikke har så mange fisk i karet.

Om jeg skulle hatt utvendig, ville jeg valgt enten eheim eller jbl. Har prøvd tetratec ex 1200, men hadde problemer med at det lakk.

har et akvarie på samme størrelse som deg. jeg gjorde ganske mye research før jeg bestemte meg for utvendig filter der. endte opp med eheim 2224. er veldig fornøyd. solid, funksjonabelt og totalt lydløst. om ikke lommeboka kniper, ville jeg lagt i noen hundrelapper for å få en sånn. du blir så fornøyd etterpå

Tusen takk for alle forslag! Nå har jeg noe mer konkret å forholde meg til.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap