Kampfisken min løfter på gjellene?

Hvis jeg tar i glasset til kampfisken min, løfter han gjellene slik at de står rett ut. Jeg antar at det er en kampstilling eller noe, men han har nettopp begynt med det. Jeg har hatt ham i to uker, men det var først igår han begynte å løfte på gjellene bare jeg tok i glasset. Hvorfor gjør han det? Kan jeg få ham til å slutte med det?
Han viser bare naturlig atferd, og forsøker å si at han "ikke bør tulles med".
At akvariefisker viser naturlig atferd er et mål for mange som holder akvariefisk, og det skal du ikke gjøre noe med. =)

Dersom han også gjør det mot speilbildet sitt kan det likevel være lurt å lime på en bakgrunn eller slikt, siden han kan bli stresset over at han ikke klarer å jage bort det han tror er en annen fisk.
Der er vel ikke speilbilde fra innsiden av et akvarium....?
Sv:
Blir nok vanskelig å få han til å slutte med sin naturlige atferd, med mindre du har tenkt til å snakke den fra det
Det er som tidligere nevnt ikke noe galt med fiskens atferd
Limee
Kan jeg få ham til å slutte med det?

Hvorfor vil du at en fisk skal slutte å oppføre seg naturlig egentlig?
Limee
Hvis jeg tar i glasset til kampfisken min, løfter han gjellene slik at de står rett ut. [...] Kan jeg få ham til å slutte med det?

Ja, det burde jo være enkelt... Slutt å ta i glasset!

Rody
Der er vel ikke speilbilde fra innsiden av et akvarium....?

Hvis det er lyst inni akvariet og mørkt utenfor, tror jeg det kan bli et svakt speilbilde ja.

Når man legger hånden mot glasset, sperres lyset som kommer utenfra.

Det er ikke farlig for kampfisken å sperre ut gjellelokkene hvis han ikke gjør det for ofte. Men hvis man vil at han skal slutte å gjøre det, er det jo bare å slutte å provosere ham til å gjøre det.

Hvorfor vil du at en fisk skal slutte å oppføre seg naturlig egentlig?

jeg visste ikke om det var meningen at
han skulle kunne gjøre det... Men selfølgelig, han trenger ikke slutte med det når det er naturlig adferd
jeg husker de solgte sånne kampfisk kuber med speil på baksiden for mange år siden. Stakkars fisker, de var jo for evig på jakt og skulle jage seg selv.. dunk.. hele tiden
Karet mitt har speil på fremsiden, i front glasset slik at fiskene bare ser seg selv og ikke meg :S skjønner nå at det kan være dumt for Kampfisker,

dårlig idee å ha en kampfisk i det karet?
har det ikke men vurderer det
Marius Øie
Karet mitt har speil på fremsiden, i front glasset slik at fiskene bare ser seg selv og ikke meg :S skjønner nå at det kan være dumt for Kampfisker, dårlig idee å ha en kampfisk i det karet? har det ikke men vurderer det

Ja dette kan være en litt dårlig ide. kampfisker tror jo det er en utfordrer / annen fisk. hvis du ikke har en fra før ville jeg ikke skaffet en heller. du kan risikere at den stresser seg selv ihjel, og det er jo ikke ønskelig. også selv om den kansje ikke dør av det er det jo ikke noe bra for en fisk, eller noe annet vesen, å stresse 24/7
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias
Reklame for plussmedlemskap