Hinne på vannspeilet

Det danner seg en gråaktig "hinne" på vannflaten. Har 63 L - har stått i ca 6 uker. Har kardinaltetra og gurami.
Tar vanntester og det ser greit ut. Men hva skjer når denne hinnen oppstår? og ikkeminst - hva gjør jeg?
Har innebygd pumpe(jewel akvarium) - hvor jeg har satt "luft-røret" så høyt mot vannflaten som det går i håp om at det hadde noe med det å gjøre.
Du har ganske enkelt fått en proteinhinne, skal vistnok ikke være farlig, men ser jo ganske udelikat ut. Ved å sørge for at du får gjenomstrømning i overflaten på vannet, vil du få fjernet denne hinnen. Du kan lese mer om det under ordene Overflatehinne, og Proteinhinne i denne lenken:
endelig fant jeg ut hva det var takk
Takk!
Da vet jeg iallefall litt mer. Har stilt luftrøret slik at det bryter mest mulig av vannflaten og forsøker med mindre fôr.
Bør jeg gjøre hyppigere vannbytter en tid framover for å få bukt med problemet?

Hvis du sirkulerer overflaten med enten utblåsingen på pumpen eller med luftbobler burde det holde hinna borte. Hvis ikke mater du iallefall for mye.
Uspiste pellets og spesielt flakfor, som løser seg opp i overflaten gir fort hinne. Frossetfor er bedre i såmåte. Vannets oksygennivå blir senket fordi hinnen legger seg som et lokk mellom vann of luft. Ikke bra for fiskene.

Hvis du setter pumpeutblåsningen opp mot overflaten nok til at overflaten brytes vil hinna forsvinne og fiskene vil "puste" lettere.

Utrolig lite oksygen (ca 8,5 mg/l eller 8.5 milliondelerved 20 grader) som fisk kan nyttegjøre seg av i vann i utgangspunktet. Blir fort for lite i et kar. Dette gjør at fisken må pumpe fortere med gjellene, noe som krever mye energi. Jo mer oksygen jo livligere fisk har jeg erfart.
Takk for fyldig forklaring! 2 fisker døde, og det passer m beskrivelsen din mht oksygenmangel/fiskenes oppførsel. Da håper jeg at jeg får bukt m dette!
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap