Milo83's akvarietråd

Da er rekeakvariet oppe å går. Da gjennstår det bare å vente på ammanorekene og posthornsneglene som jeg har bestilt.

Dette er et lite 7-8 liters terrarium som har blitt mitt DIY-prosjekt. Filtret er lagd av en 0,5 liters imsdalflaske med et powerhead i bunn. Denne har en slange som leder vannstrålen ut bak steinene. Over filteret er det en liten rist med et tynt lag filtervatt med grus på toppen. Deretter et nytt lag med filtervatt. Det er mase små hull øverst i slik at vann kan komme inn. Det var mye prøving å feiling før det ble nok hull, slik at pumpen ikke tok inn luft. Nå går pumpen som en klokke og vannet er krystallklart.

Jeg tenker å skaffe javamose for å ha på bunnen, men jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i dette i Hamar-områder, da den butikken jeg har kjøpt det på før ikke har det lengre.
Jeg skal også bytte bakgrunn, da denne ikke passer inn. Det blir mest sannsynlig en ren blå bakgrunn, ørkenhimmel eller evt. en gradient.

Kom gjerne med tips om hvordan jeg kan innrede dette lille akvariet.
Friskmeldt 63 liter
For tre dager siden ble 63-literen endelig friskmeldt. Nitritten var borte. Etter at målingene hadde vist rødt i noen dager er det nå ingen nitritt å måle. Jeg ble litt desperat og brakk opp 2 baktozym i filteret kvelden før alt var borte. Det er mulig at det fikk fart på filteret, men det kunne like godt vært naturlig økning av nitrittbakterier.

Kardinaltetreane ser endelig ut til å være i stim igjen, etter å ha vært bøllette nå over lengre tid. Jeg har aldri sett territoriale tetra før. Er dette vanlig?

Jeg har også bygget nytt filter for rekeakvariet. Det sugde mye luft før jeg lagde en helt ny løsning.
54 liters fra dahls dyrerike
Har bestilt et 54-liters startsett fra Dahls dyrerike. Jeg skal modifisere filteret og ha 2-3 dvergkuler. Denne gangen skal jeg satse på å la filteret kjøre seg inn skikkelig før jeg tilsetter fiskene.

Jeg har ennå ikke helt bestemt meg hvordan jeg skal innrede det. Og er foreløpig usikker på hva jeg skal ha som bunnsubstrat. Har lyst å enten ha lys sand eller svart sand. Men jeg har hørt at den svarte sanden inneholder stoffer som er skadelig for fisk.
Har laget tilleggsfilterboks som jeg kan koble til Halieafilteret som følger med startsettet. Det gir et ekstra filtervolum på 1,3 liter. Jeg tenker å henge det på kanten på akvariet hvis alt viser seg å være tett. Noe det ser ut til å være ut ifra første testkjøring.

Jeg gikk bort ifra å lage boksen av plexiglass, og gikk heller for å bruke en vanntett matoppbevaringsboks fra Chlasolson. Denne har pakning på toppen og fire klemmer som holder lokket igjen. Jeg har fylt boksen opp med keramisk biorør, grov filtersvamp og filtervatt. Jeg skjærte to hull for inn og utslange og silikonerte godt rundt slangene på begge sider. Den ene slangen går ned til bunnen, mens den andre går litt under lokket. Jeg har til nå bare testet det i vasken, og det så ut til å sirkulere bra, uten å lekke. Da gjennstår det bare å få akvariet i hus, når Dahls Dyrerike får inn leveransen med akvarier. Da vil jeg nok nha en bøtte under filteret for sikkerhets skyld.
Første eplesnegleegg
Igår kveld merket jeg at en av eplesneglene var borte. Da jeg så under lokket fant jeg den midt i egglegginga. Jeg hadde trodd at eggene kom ut i klaser, men ble overrasket å se at ett og ett egg ble lagt i sakte tempo. Hun brukte nok flere timer på å bli ferdig. Så nå blir det masse små eplesnegler om noen få uker.
milo83
Jeg tenker å skaffe javamose for å ha på bunnen, men jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i dette i Hamar-områder, da den butikken jeg har kjøpt det på før ikke har det lengre.


Flere som selger javamose i rubrikk på akvaforum ;)
Dvergkuleakvarium
Nå har jeg fått satt opp det nye akvariet mitt. På forhånd har jeg kjørt inn filteret mitt i ca 3-4 uker. Jeg har nå 4 sakurareker og 5 pangio doriae. Jeg vet ennå ikke når jeg får dvergkulefiskene.

Jeg har brukt biltamasand som substrat, steinene er hentet fra mjøsa og i tillegg har jeg en rot stående helt bakerst. Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg bør skjule slangen som går fra internfilteret til eksternfilteret. Den slangen er ikke så veldig pen å se på.
Jeg ble overrasket over hvor ren sanden fra biltema var. Det var ikke noe groms i vannet etter at jeg fylte det. Med sanden jeg brukte i det andre akvariet var det gromsete i 3 dager, selv om jeg hadde vasket sanden godt. Det luktet også salt. Men nå var det ikke noe grums eller lukt. I tillegg ser sanda bra ut.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap