Chocolat gourami!

Ett lite spørsmål angående disse flotte sjokoladeguramiene!

Når sjokoladeguramiene skal utvikle yngler, hvem er det da som munnruger dem?
Her på akvaforum står det hunnene, noen andre steder står det hannene...
Jeg lurer???

Og hvordan blir oppførselen på fisken?
tror det er hune fust og så overtar hannen eller så var det hannen
ja vel, men slik det er nå, så er det hunnen hos meg som gjemmer seg og ikke spiser, eller åpner munnen i det hele tatt, bør jeg legge dem i ett annet akvarie der dem kan være for seg selv uten stimfisk, ål og annen fisk?? hehe..

tusen takk forresten
Den jeg har erfaring med er Sphaerichthys vaillanti og her er det hannen som tygger.

MarenB Og Lisbeth har også andre sjokolade guramier, og de lurer jeg på om det er hunnen som tygger. Men dette er noe jeg tror altså. Så skal ikke taes som en fasit.

Edit: Hos Sphaerichthys osphromenoides er det hunnen som tygger.

Link til en som har drettet denne!
Det blir diskutert litt om det er hunnen eller hannen som ruger, så ingen fasit fåreligger så vidt jeg vet. Jeg har disse og jeg tror det er hunnen som ruger, men hvem hvet... kanskje den ene hunnen jeg har er en hann og at alle hannene er hunner!?!
Tusen hjertelig takk!!!
Opdræt af chokolade gurami
Forfatter: William Berg, oversat af Rose Anna D. N. Rasmussen


Opdræt af Sphaerichthys osphromenoides (chokolade gurami)

Hvis du gerne vil forsøge dig med opdræt af chokolade guramien, kan du enten vælge at lade et par gyde i deres normale akvarium med andre fisk, eller opsætte et særligt indrettet opdrætsakvarium.
Hvis du vælger at lade dem parre sig i det normale akvarium, skal du være opmærksom på, at der alligevel er behov for et seperat akvarium til den kommende yngel, da de ellers vil blive spist af de andre fisk.

Vandet skal være surt og blødt, med en pH mellem 5,0 - 6,5 KH skal være under 4, og GH skal være under 5. Mængden af affaldsstoffer skal være på et absolut minimum. Kombiner gerne god filtrering med hyppige vandskift. Undgå at tilsætte salt, da det nedsætter muligheden for en succesfuld parring.

Akvariet med dine chokolade guramier bør altid indeholde en masse planter, der kan bruges til gemmesteder. Flydeplanter og planter, der er plantet i bundlaget, anbefales. Trærødder vil også blive værdsat af guramierne og vil få fiskene til at føle sig mere hjemme.

Akvariet bør være tildækket med enten dækglas eller heldækkende armatur, da luften skal have samme temperatur som vandet, for at ynglen kan overleve. Da den anbefalede vandtemperatur er
27 - 28 grader, skal rumtemperaturen være meget høj, hvis du ønsker et åbent akvarium.

Når alle vandparametrene er ideelle, skal du begynde at fodre dit ynglepar med masser af levende foder. Det kan f.eks. være voksne artemia, grindalorme, eller dafnier.



Parring
Når yngletiden indtræffer, vil chokolade guramierne ændre farver til deres yngledragt. Hannerne vil begynde at slås og vise sig over for hinanden, mens hunnerne ser på. Det er nu, du skal bestemme dig for, om de skal yngle i det normale akvarium eller i det seperate yngleakvarium.

Når legen begynder, vil hannen prøve at få hunnen til at parre sig i et åbent og mindre beplantet område af akvariet. Da chokolade guramien er mundruger, passer hunnen de befrugtede æg i munden, til ynglen er stor nok til at klare sig.

Du ved at parringen har fundet sted, når hunnen gemmer sig og nægter at spise. Hun vil ofte bevæge sin mund i tyggelignende bevægelser. Nogle gange vil det være muligt at se en hævelse af svælget. Hvis dit par har ynglet i et seperat akvarium, er alt, hvad du behøver, at fjerne hannen og lade hunnen passe ungerne alene.

Hvis parret har ynglet mellem andre fisk, bør hunnen blive i det akvarium det meste af rugeperioden. Chokolade guramier ruger for det meste i 8 dage, og det er derfor bedst at vente med at flytte hende til yngelakvariet til den 7. dag af rugeperioden. Hvis du flytter hende tidligere, kan du risikere, at hun spytter ungerne ud, før de er store nok til at overleve. Yngel, der er frigivet på 7. dagen, vil ofte være store nok til at klare sig. Vandet i yngelakvariet skal have samme vandparametre som normalakvariet, og især temperaturen er ret vigtig. Yngelakvariet skal tildækkes for at undgå kold luft, det kan sænke temperaturen.

Ca. på dag 8 vil hunnen begynde at spytte ynglen ud. På dette tidspunkt er ynglen ca. 7 mm lange og en tro kopi af de voksne guramier. Ligesom deres forældre vil de have en rød til brun farve, men flødefarvede striber. Når al ynglen er blevet frigivet, kan du flytte hunnen tilbage til det normale akvarium.


Pleje af yngel
Hvis ynglen ikke begynder at æde inden for få timer efter at være blevet frigivet, vil de sulte ihjel, da de ikke har nogen æggesæk at overleve på. De små unger vil æde rotifers og cyclops, og det er derfor vigtigt at opsætte deres akvarium god tid i forvejen og inkludere en masse levende planter og tørrede blade som eksempelvis Cattappa blade.

Javamos og Riccia fluitans er to eksempler på hårdføre planter, der vil have en masse rotifers og cyclops levende omkring deres blade. Chokolade gurami yngel kan også spise nyklækket artemia.

Efter ca. en måned vil ynglen være 1,5 - 2 cm i længden og er store nok til at æde større artemia og myggelarver.

Tilbyd dine unger mad flere gange daglig i små portioner i stedet for at fodre få store portioner. Foderet forurener nemt vandet, og daglige vandskift er derfor nødvendige. Brug af vand, der er koldere end vandet i deres akvarium, kan skade og endda slå ungerne ihjel.
Held og lykke med opdrættet
Jeg må bare si at jeg ikke er helt enig med alle fakta i den teksten. Jeg har hatt litt kontakt med et par dansker, spesielt 1 som har hatt oppdrett på disse. En som går under "Panda+" har mye bra fakta på sin hjemmesiden, bl.a. med sjokoladeguramien.

Han skriver:
Sphaerichthys Canestrini, 1860


Etymologi: Sphaerichthys kommer af de græske ord "sphaira" som betyder kugle og "ichthys" som betyder fisk. Så egentlig skulle fiskene hedde kuglefisk.

Udbredelse: Chokoladeguramier kommer fra Sydøstasien. Sphaerichthys osphromenoides har det største udbredelsesområde og forekommer på de store Sunda øer Sumatra og Borneo såvel som i Malaysia. De øvrige tre arter findes i de sydlige og centrale dele af Borneo (Kalimantan Tengah, Kalimantan Selatan)

Chokoladeguramier er nogle sære skabninger. De har været kendte i akvariehobbyen i mange år men har altid været fuld af mysterier. Opdrætsforsøg af chokoladeguramier har givet mangen en akvarist grå hår i hovedet. Og til dags dato er det stadig kun lykkes ganske få at opdrætte disse fisk. Ingen andre labyrintfisk har været behæftet med så mange myter og misinformation som chokoladeguramier. I gamle bøger kan man læse om at de skulle være både skumredebyggere, mundrugere og alle mulige mellemformer. Også vandet til chokoladeguramier har været genstand for spekulation. Vandet skulle være varmt, nogle gange meget varmt, kaffefarvet mosevand. Andre skriver at et vist saltindhold er gavnligt.

I nyere tid er der flere steder sket gennembrud i vores viden om chokoladeguramier. I første omgang blevet der rapporteret om en række succes'er med opdræt af Sphaerichthys vaillanti. Dernæst også med de andre arter. Her i Danmark er det John Jensen og mig der har haft held til at opdrætte henholdsvis Sphaerichthys osphromenoides og Sphaerichthys selatanensis. Fælles for i hvert fald de sidstnævnte arter er at det er afgørende med et tilstrækklig højt antal individer i gruppen. Jeg har flere steder beskrevet det som "folksocial adfærd". Først når man har en gruppe på 6 og meget gerne flere er der chance for at holde fiskene i live. I mindre grupper er de dominerende fisks aggressitivet så høj at de svagere fisk simpelthen bukker under, før eller siden. Det er noget mange har oplevet, især når de kun har købt 2-4 eksemplarer. I de tilfælde sker der altid det at det dominerende alfa dyr i flokken slår de andre ihjel, en efter en. Hvor mange har ikke oplevet at stå med en enkelt chokoladegurami tilbage, og uanset hvor mange gange man forsøger at sætte nogle få nye eksemplarer til den gamle enlige fisk, så går det galt.

Først når gruppen er stor nok til at aggressiviteten kan fordele sig mellem tilstrækkelig mange individer, og først da kommer fiskenes egentlige adfærd frem. I en større gruppe vil der være et eller to dominerende par. Alfa hannerne og alfa hunnerne er de ledende individer i hierarkiet og man vil ofte se dem sætte de øvrige individer på plads. Og først nu viser fiskene optræk til formeringsaktiviteter. Hvis man er heldig opdager man at en af de dominerende fisk trækker sig tilbage i skjul med en opsvulmet strube.

Chokoladeguramier er mundrugere. Men der hersker stadig tvivl om det er hannen eller hunnen der er den rugende part. Det er veldokumenteret at det hos Sphaerichthys vaillanti er hannen der ruger. Jeg antager at det også gælder for Sphaerichthys acrostoma, mest fordi denne art på andre punkter ligner S. vaillanti. Adfærdsmæssigt adskiller disse to arter sig nemlig lidt fra de to øvrige arter, Sphaerichthys osphromenoides og Sphaerichthys selatanensis, idet de er endnu mere aggressive og også bliver en større. Kropsformen er mere langstrakt og spidshovedet. Tvivlen kommer ind ved den gammelkendte chokoladegurami Sphaerichthys osphromenoides og dens fætter Sphaerichthys selatanensis. Ifølge mine og Johns observationer er det hos disse to arter hunner der ruger. Andre mener at have observeret at det er hannen. Fælles for os alle er at ingen endnu har kunnet levere afgørende fotodokumentation af selve legen, og dermed bevis for hvilken af fiskene der lægger æggene og dermed er hunnen.

Generelt set er chokoladeguramier sortvandsfisk. Det betyder at de trives bedst i blødt og surt vand. Man skaber et godt miljø til chokoladeguramier ved at indrette akvariet med en del trærødder og nedfaldsløv. Vandet må gerne være blødt, det kan være regnvand, osmosevand eller demineraliseret vand.
Labyrintfisk.no er et flott forum som vil jeg anbefale deg om du lurer på ting rundt disse fiskene! Her er det mange som sitter med mye kunnskap om labyrinter!
Rart at ingen har dissikert en munnrugene sjokolade gurami, for å se om det er en hann eller hunn...
Er ikke så vanskelig egentli:P
masse forskjellige utsagn om denne fisken her ja, og jeg takker og bukker for de fine linkene jeg har blitt sendt..

Jeg har i allefall, gjort istand ett akvarium og lagt hunnen der, hun har jo gjemt seg i 5-6 dager nå, og ikke spist, og er litt mer hoven i munnen enn ellers..

Dersom jeg ser henne i sin klekking, hehe, om det er dette som skjer, så skal jeg både ta bilder og filme det... Så jeg håper alt går i orden der!

Hun oppfører seg veldig merkelig, gjemmer seg, og fargen hennes kommer og går hos henne.. Men det er veldig spennende da..

Historien er jo at jeg startet med to stk, ei hu og en hanne, for å se om de tålte vannet mitt, etter to uker med trivsel, kjøpte jeg inn 4 til som jeg desverre ikke sjekket om var hanner eller huer pga at jeg ikke hadde nok info, latskap og dårenhet, heheh. Det viste seg at en etter en døde, med ca ett døgn mellomrom, så ble da de to igjen, som er en hanne og ei hu.. Etter en dag, begynte hun å gjemme seg og være fryktelig sjenert, og han bare fortsetter ferden sin i akvariet og titter litt på henne iblandt, men normalt da..

Så da er vi kommet hit da, og jeg håper at det har seg slik at hun munnruger akkurat nå, det vil tiden vise.. Jeg er spent allefall, skulle så gjerne x-rayet munnen hennes og tatt en titt, men sjansen er nokså liten for det ;P

Atter en gang, takk for informasjoner


mvh antonio
Hun ruger nok i 7-12 dager, mulig litt lengre Min hunn gikk 14 dager.
jepp, jeg tenkte det kanskje tar noe lengre tid, hun klarer seg nå fint i det nye lille akvariet, jeg helte av vann fra det store akvariet, slik at det ikke ble noen drastiske, store forandringer i vannkvaliteten, hun er meget rolig bak plantene sine og virker tilfreds..

Hun er ikke noe glad i at jeg går bort og titter på henne, det er nok da hun skifter farge ganske så brått.. hun blir skikkelig blei, og like fort får hun fargene tilbake igjen, syns det er ganske fascinerende å se på, men lar henne være i fred nå..

Tusen hjertelig takk igjen

Peace and Love fra Antonio
venter og venter...
mend et er fortsatt i gang og munnen er bredere og tykkere på vakre chokkis
Er så spent, hvordan går det med frøkena???
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap