Skadedyr, små snelger....

Fikk i akvarium å hadde det så fint.
Alle fiskene var glade å jeg med.
Etter en stund fikk jeg noen fisker at ei som skulle
kaste akvarie sitt.
Ville jo berge de stakkar små.

Etter det har jeg slit med snegler ÆÆÆHHHH!!!
Tømte hele før jul å kokte alt som var.
Ble bedre, men renset det en gang å nå er det påån igjen.
Hørt at det finnes gift, men redd for at fiskene mine ikke tåler det.

Begynner å bli meget frustrert nå egentlig .... Vil jo at fiskene skal
ha det fint å det har de ikke nå da vannet blir grønt med en gang.

Skrev en tråd tidligere, men finner den ikke ehh hehe..
Noen som kan hjelpe meg...?
Du kan f.eks. kjøpe en asiatisk jegersnegle . De går an å kjøpe blant annet hos Akvariereker.no. . Den vil spise alle sneglene.

Men det er vel ikke sneglene som gjør vannet grønt. Da har du nok fått alger i tillegg.
Det skal veldig mange snegler til før jeg vil kalle dem for skadedyr. Blir de for mange kan de finne på å spise på plantene, men de er overhodet ikke farlig å ha i akvariet. De kan faktisk være nyttedyr, de spiser alger og matrester. Men det er visst det blir for mye matrester at sneglene kan forøke seg å bli for mange.

Jeg setter alltid inn noen snegler i mine kar -med vilje. Nettopp fordi jeg ser på dem som nyttedyr. Ser du litt nøyere på dem er de faktisk pene å se på også
Har selv hatt pestsnegler i karet, satte da inn 3 jegersnegler,
etter ett par uker var sneglene borte.
Botiaer skal og gjøre samme nytten, har ikke testa dette selv.

Er nok alger du har fått i tillegg.
Kan være ulike årsaker til dette:
for mye mat,
sollys direkte på akvariet,
for få vannbytter.

Prøv deg litt fram
Pakistansk botia, ypperleg sneglespiser, fisken blir heller ikke stor.

Prøv å filtrere med kull nor d gjelder svevealger,
alger på gjennstander: plecostomus.
Pestalger så som pensel eller trå: Garra algespiser.
ilder-lady
Pakistansk botia, ypperleg sneglespiser, fisken blir heller ikke stor. Prøv å filtrere med kull nor d gjelder svevealger, alger på gjennstander: plecostomus. Pestalger så som pensel eller trå: Garra algespiser.


Og da håper jeg trådstarter sjekker opp fiskenes behov før h*n løper ut og kjøper disse "nyttefiskene"

Jeg liker ikke å anbefale fisk kun for nyttens skyld. Man kan skaffe seg et større problem hvis det viser seg at "nyttefisken" ikke passer sammen med fiskene man har fra før, vannverdiene ikke passer eller at fisken blir for stor. Det er feks ikke så mange som har plass til pleco, som blir anbefalt her uten noe videre informasjon om hvor stor den kan bli...
...ja, jeg burde vell srive ancistrus/otocinclus eller noe.
Men plecoen er så effektiv, tåler mye, fin gi bort fisk nor den blir for stor. Jeg må vertfall gi bort min før den blir 75 cm+ (Vokser seint.)
Ja jeg har sett på de å noen er brune å noen svarte.
Det er for mange nå ja, er jo over alt.
Vil ikke ha så mange jeg nei, de lager jo så mange barn å.
Nei får prøve å kjøpe en slik sneglespiser da tror jeg å se.
Har ikke mye matrester da jeg gir veldig lite mat for å slippe det.

Får rense det på nytt å kjøpe en sneglespiser...
Takk for hjelpen ja.
Ja jeg har sett på de å noen er brune å noen svarte.
Det er for mange nå ja, er jo over alt.
Vil ikke ha så mange jeg nei, de lager jo så mange barn å.
Nei får prøve å kjøpe en slik sneglespiser da tror jeg å se.
Har ikke mye matrester da jeg gir veldig lite mat for å slippe det.

Får rense det på nytt å kjøpe en sneglespiser...
Takk for hjelpen ja.
Espen LH
Har selv hatt pestsnegler i karet, satte da inn 3 jegersnegler, etter ett par uker var sneglene borte. Botiaer skal og gjøre samme nytten, har ikke testa dette selv. Er nok alger du har fått i tillegg. Kan være ulike årsaker til dette: for mye mat, sollys direkte på akvariet, for få vannbytter. Prøv deg litt fram:)


Tror ikke jeg bytter vann ofte nok da, når jeg renser
det tar jeg ut 50 liter vann å fyller opp igjen.
Trenger jeg mange jegersnegler på 100l akvarie da? :0)
Lisbeth
Det skal veldig mange snegler til før jeg vil kalle dem for skadedyr. Blir de for mange kan de finne på å spise på plantene, men de er overhodet ikke farlig å ha i akvariet. De kan faktisk være nyttedyr, de spiser alger og matrester. Men det er visst det blir for mye matrester at sneglene kan forøke seg å bli for mange. Jeg setter alltid inn noen snegler i mine kar -med vilje. Nettopp fordi jeg ser på dem som nyttedyr. Ser du litt nøyere på dem er de faktisk pene å se på også ;)


Signerer denne. Jeg liker sneglene i karene mine. Hvis de formerer seg ute av kontroll forer du sannsynligvis for mye. Jeg forer ganske hardt i mine kar, men har ingen problemer med for mange snegler, og de skader ikke planter eller noe annet i karet, så det skal ganske mye mat til før de blir et problem.

Brun med svarte prikker høres ut som en vanlig damsnegle, og den er den peneste av de som kalles 'pestsnegler', synes jeg
ilder-lady
...ja, jeg burde vell srive ancistrus/otocinclus eller noe. Men plecoen er så effektiv, tåler mye, fin gi bort fisk nor den blir for stor. Jeg må vertfall gi bort min før den blir 75 cm+ (Vokser seint.)


Og her tar du fryktelig feil desverre. Det er ikke bare å få gitt bort denne type fisk når den blir for stor, nettopp fordi det ikke er nok folk med akvarier som er store nok. Istedet ender mange opp med å måtte avlive denne type fisk. Rett og slett slemt spør du meg, skaffe seg nyttefisk og så avlive når den ikke passer inn i akvariet lengre...
Plussmedlem
Merete Gausen
[QUOTE=Espen LH]Har selv hatt pestsnegler i karet, satte da inn 3 jegersnegler, etter ett par uker var sneglene borte. Botiaer skal og gjøre samme nytten, har ikke testa dette selv. Er nok alger du har fått i tillegg. Kan være ulike årsaker til dette: for mye mat, sollys direkte på akvariet, for få vannbytter. Prøv deg litt fram:)


Tror ikke jeg bytter vann ofte nok da, når jeg renser
det tar jeg ut 50 liter vann å fyller opp igjen.
Trenger jeg mange jegersnegler på 100l akvarie da? :0)

Nei, du vil ikke trenge mange av de. En to-tre stykker burde holde i massevis. Etter en tid vil de ha de andre sneglene under god kontroll.
Gift?! Er du gal menneske :o
Kan'ke ha gift i akvariet! :o
ilder-lady
Men plecoen er så effektiv, tåler mye, fin gi bort fisk nor den blir for stor. Jeg må vertfall gi bort min før den blir 75 cm+ (Vokser seint.)


"Fin gi-bort fisk"? Skuffende å lese hvilken holdning som finnes ang. dette, og jeg tror neppe du er alene om å tenke i de baner.

Det er jo bare å koste problemet under teppet og videreføre problemet til noen andre istedet. Hvem skal man gi den bort til da? Hvor mange er det som har stort nok akvarium egentlig, til så svære maller? Ikke mange. De aller fleste som driver med denne hobbyen har normalstore kar, som er for små til plecoen. Det er begrenset med store nok kar, og det er også lite sannsynlig at folk med store akvarier er så lystne på å stadig bli spurt om de vil overta problemfisk, digre beist som har vokst ut av akvariene til andre folk.
I all hovedsak finnes det 2 typer sneglespisende fisk som er "vanlige" i ferskvannskar. Botia og kulefisk.
Kulefisk bør du ikke tenke på engang. Det er definitivt ingen "nytte" fisk og passer ikke i selskapskar. Alle Botia er gruppefisk. Derfor er tanken om å kjøpe èn sneglespisende fisk ikke så lurt. Antagelig vil den ikke løse problemet ditt heller. En enslig Botia vil stort sett gjemme seg og mistrives. Du har heller ikke stort nok kar til Botia. Tipset om jegersnegler er det beste etter min oppfatning. Sneglegift er også et alternativ. Men husk at gift ikke skiller mellom hva du vil bli kvitt og hva du vil beholde i karet. Har du f.eks reker vil jeg anta (uten egen erfaring) at du blir kvitt litt mer av innbyggerne enn du ønsker.
Okay, men hva hvis trådstarter holder pusten littegranne og sjekker ut om dette faktisk er et problem? Finner trådstarter ut at snegler ikke er et problem kan h*n lene seg tilbake og slappe av og ikke skaffe seg verken gift, jegersnegler (selv om de er skikkelig pene å se på) eller "nyttefisk"

Hei Merete

Jeg har hatt dårlig erfaring med jegersnegler. Se denne tråden:

Det betyr ikke at et forsøk med jegersnegler er null verd, jeg vil bare nyansere bildet litt.

Jeg ble kvitt sneglene ved å strupe mat-tilførselen deres. Fôrmengden til fisk ble redusert for å unngå rester til snegle-mat. I tillegg fikk jeg begrenset algeveksten til et minimum ved innførsel og pleie(gjødsling) av hurtigvoksende planter som Hornblad og Gulrotgress. Samt noen kurer med stoffet "Happy-life algin regular".

Dette gjorde susen. Når algene og restefôret forsvant, forsvant også de fleste sneglene. De få som er igjen utgjør bare et fint innslag blant fisk og planter.

Ha en god dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap