Kampfisk oppdrett, hva nå?!

Hei!

Jeg har en 15 liter med en hann & en hunn kampfisk. Jeg har sett for en stund siden at han har bygget et skumrede, jeg la merke til nå at han bruker MYE tid der, går med hode heelt oppi skummet liksom å napper?

Jeg lyser opp med lommelykt, da ser jeg noen småå yngler som suser rundt i skumredet, han jager disse, napper etter de, skal han bare sette de på plass igjen eller spiser han?

Hva nå? Burde jeg ta ut begge kampfiskene? Driver hannen å passer på å steller de, eller spiser han? Ser ikke så mange oppi der.

Hvis han har yngel, bør du ta ut hunnen. Han kan bli veldig aggressiv mot henne, for å beskytte yngelen.

Noen tar også ut hannen, men i utgangspunktet skal han være i stand til å passe på dem i minst en uke.
En 15 liter er strengt tatt ikke stor nok for både en hann og en hunn, og i hvertfall ikke stor nok til å oppdra yngel.

Håper du har et annet kar eller en beholder som er stor nok for et kull med yngel, helst 50 liter, men er avhengig at hvor mange yngel det er også.

I naturen passes yngelen av hannen til de er klare til å forlate territoriet hans. Hunnen pleier vanligvis å holde seg i utkanten av territoriet i tilfelle noe skjer med hannen, men en 15 liter er ikke stor nok til det, så hun burde nok fjernes.
Hei, ja er klar over at 15 liter er veldig lite. Planen var ha denne til noen yngel, men fikk tak i 2 kampfisker her å satt de her så lenge til 63 literen ble klar.

Jeg har kjøpt maaange slike små 11 litere på ikea, tenkte ha de hvis jeg får yngelen til å leve opp til voksen størrelse. Planen var å sette disse kampfiskene i 63 literen, men den er opptatt en liten stund fremover, iallefall noen uker.

Så jeg fjerner hun jeg, så ser jeg åssen faren klarer dette.

takk for tips å råd. Utrolig moro å se på disse bittebitte små ynglene visme rundt oppi skumredet, ser at hannen tar de i munnen når de detter å skyter de opp i redet igjen, spennede!

Kan jeg fjerne yngelen å fôre de opp allerede nå? De går oppi skumredet ser jeg, faren plukker de som detter ned.

Eller burde jeg vente med dette?
Om det ser ut som yngelen er frittsvømmende, men at far likevel tar de opp i reiret (eller spiser de) så kan du flytte han. Ikke flytt han før du er sikker på at de er frittsvømmende Yngelen har en plummesekk de spiser av de første dagene, så du trenger ikke å fôre de før denne er borte.
Det er så mange meninger rundt når man skal begynne å fôre, men jeg mener at yngel ikke vil begynne å spise annen mat før de er ferdig med plummesekken, så det skal ikke være noe fare å fôre for tidlig. Men det er min mening
Ja de svømmer nå rundt oppi der, samt litt på bakveggen. Han plukker de opp å kjører hode opp i skumredet å slipper de ut igjen.

Jeg skal prøve fjerne hannen nå, men har en fluval 1 her, trur dere at yngelen kan bli sugd inn i denne? nå er de jo bare inni denne isoporkoppen.

Tok noen bilder av de, ser ut som plommesekken er borte sant? så jeg kan begynne foringa.
Greia med fluval 1+ er at du ikke kan justere trykket på vannet, så det ofte ganske heftig vannsirkulasjon med den om man ikke har noen lure triks på lager.
Om du bruker den, så er det beste å modifisere den med blåsvamp. Da bør den i tillegg være yngelsikret Det går an å putte filterdotter inni utblåset for å justere strømmen, men min erfaring er at den fort spretter ut igjen.

Hva tenker du å fôre yngelet med? Regner med de trenger infusoria....
Det kan du lage slik som det står i denne artikkelen
Trond86
Tok noen bilder av de, ser ut som plommesekken er borte sant? så jeg kan begynne foringa.


bra bilder.
prøv å den di in i bildebasen kansje de blir gosjent
Ja har modifisert den med blåsvamp

Jeg må lese mer om fôring av disse små, har JBL Nobilfluid og avskallet artemia egg. Vil noe av dette funke tror dere?


Skulle sjekket ut mer, men yngelen kom veldig uventet :P
Legger inn bilde når faren surra rundt i skumredet, artig

[External Image]
Trond86
Ja har modifisert den med blåsvamp :) Jeg må lese mer om fôring av disse små, har JBL Nobilfluid og avskallet artemia egg. Vil noe av dette funke tror dere? Skulle sjekket ut mer, men yngelen kom veldig uventet :P

Ja det er skikkelig artig med kampfiskoppdrett, spesielt når det ikke er planlagt Jeg har selv mange igjen etter 2 kull som ble klekt like før jul Det er stor forskjell på de i størrelse da, men de har gått alene uten foreldrene i et kar sammen med cory.

Når det gjelder JBL Nobilfluid, er det flytende det? Om ikke ville jeg ha gått for noe flytende næring/infusorie som f.eks. liquifry No1 og gitt de det de først par ukene og så prøvd avskallet artemiaegg. Det beste hadde vært noe levendefôr, men jeg har ikke opplevd at disse fiskene er vanskelige i kosten, så det går nok helt fint uten
Det var et imponerende stort skumrede den blå kampfisken hadde der, gitt! Ikke verst for en nybegynner-bygger (regner med at det er hans første rede og første kull?)
Hei igjen

Ja egentlig veldig dumt av meg å ikke ha riktig fôr tilgjengelig, lærer av slikt!

Om dette er første kullet hans veit jeg ikke, kjøpte han for ikke så lenge siden på dyrebutikken. Etter jeg fjernet ynglen å ødela skumredet så ser jeg nå noen timer etterpå at han har bygget opp enda ett som er enda større

Vil det si han er klar for nytt kull? nå går det jo ingen hunn hos han enda da men. hehe
Min hann brukte det gamle reiret om igjen men utvidet det veldig, så tilslutt var 2/4 av en 62liter et helt stor reir og da var det ikke plass til hunnen mer. Det var ca da jeg flyttet han. Kampfisker i naturen bygger jo reir og "står og venter" på at en hunn skal komme forbi for å så parre seg, så det er helt naturlig at han fortsetter.
Trond86
Vil det si han er klar for nytt kull?


Det kan sikkert være greit for ham å få noen dagers hvile og litt god mat mellom øktene.
Han har fått pause nå

Har 22 yngel, de er 1 uke idag. Så noe spiser de. Her er bilder, så utrolig små!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nå er de litt over 2 uker, teller 6 stk. endel frafall

Fanget opp noen egg, la de i en boks til klekking.
Nå er det ca 80 stk som vimser rundt oppi der med plommesekk.
Klarer de seg sånn uten at hannen passer på de i skumredet, for han gjør vel dette ca 3 dager til plommesekken er brukt opp?

Jeg har lagt tørket bananskall i ett glass vann, nå er vannet helt tåkete, har jeg fått til å lage infusorier da?

Dette helles bare oppi boksen? bittelitt?

Håper det går bedre denne gangen, denne gangen er det en blå mamma, vil det si at alle i kullet nå blir blå? siden mor & far er det.

Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap