Rund kampfisk hann som sliter med å svømme rett

kampfisk hannen min ble plutselig en dag HELT rund runt magen og vanlig størrelse på resten. det sleit med å svømme rett, og halen ''falt'' ned mot bakken mens den prøvde å svømme mot toppen. Jeg ga den litt mat og det ville den ha. jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at en kampfisk hunn jeg hadde før var akkurat sånn før den lå død på bakken endag.
den kan jo ikke være gravid eller hva jeg skal kalle det, for den bor alene og er jo gutt.
hjelp?
magen er helt rund som en slags klinkekule.
Høres ut som den har forspist seg...
har ikke blitt bedre, har vært sånn noen dager nå. hvis den har forspist seg, skal jeg ikke gi den noe mat før den/hvis den blir vanlig igjen. gjøre noe med temperatur, skifte vann ofte?
Den har nok uansett ikke vondt av at du tar ut en god del av vannet, og sjekker nitritt, osv. Om den er forspist vet jeg ikke, men siden du ikke vet, bør du ikke slutte å fore helt. Flyter den som en dupp?
nei den flyter ikke opp, den synker. Ligger mest på steinene eller inne i en hule den har. Eller så strever den med å komme seg opp mot toppen og legger seg på et planteblad eller bak varmekolba.
Er det lenge siden du fôret den sist og ev hva föret du med?
Hvis du ser på fisken ovenfra, ser det ut som om skjellene på siden av kroppen står ut? I så fall, kan du google disse ordene: dropsy, bukvassott, bukvattersott, bukvannsott.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap