Mine 15 Pangio kuhlii er stort sett rundt om kring og svinser, litt her og litt der. Men i forgårs oppdaget jeg dem plutselig med en oppførsel jeg aldri har sett før, de drev med skikkelig "ormedans" !
De svømte rundt på vanlig vis for å så plutselig samles alle sammen for å "orme" seg. Ormet et par minutter og spredde seg igjen. Svømte rundt på vanlig vis igjen for så plutselig samle seg igjen og "orme". Sånn holdt de på i en time (som jeg var oppmerksom på, kanskje de holdt på lengre)
Det var ikke under foring dette skjedde heller, de bruker uansett å spise mere spredd enn dette.
Fikk filmet en av seansene, legg merke til på slutten hvordan floken med "ormer" plutselig løses opp: (obs skru ned lyd)
<embed src="
http://www.youtube.com/v/T78EexnMgqo&hl=nb&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Det er jo fortsatt usikkert hvordan disse leker, men kan det ha vært lek kanskje? Noen andre som har sett denne oppførselen på sine kuhliier?