Pangio kuhlii i ormedans. kan det være lek mon tro?

Mine 15 Pangio kuhlii er stort sett rundt om kring og svinser, litt her og litt der. Men i forgårs oppdaget jeg dem plutselig med en oppførsel jeg aldri har sett før, de drev med skikkelig "ormedans" !

De svømte rundt på vanlig vis for å så plutselig samles alle sammen for å "orme" seg. Ormet et par minutter og spredde seg igjen. Svømte rundt på vanlig vis igjen for så plutselig samle seg igjen og "orme". Sånn holdt de på i en time (som jeg var oppmerksom på, kanskje de holdt på lengre)
Det var ikke under foring dette skjedde heller, de bruker uansett å spise mere spredd enn dette.

Fikk filmet en av seansene, legg merke til på slutten hvordan floken med "ormer" plutselig løses opp: (obs skru ned lyd)

<embed src="http://www.youtube.com/v/T78EexnMgqo&hl=nb&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Det er jo fortsatt usikkert hvordan disse leker, men kan det ha vært lek kanskje? Noen andre som har sett denne oppførselen på sine kuhliier?
Mine gjør dette støtt, men ikke så "intenst" som dine (:
Hvem vet? Kanskje de bare koser seg elns :p
Det er nettopp den intense orminga (et stykke ut i snutten) som jeg aldri har sett før. Og når man oppdager en ny oppførsel hos fisk man har hatt et par år blir man jo litt nyskjerrig..
Har aldri sett mine kuhlii'er orme. Hehe, det høres litt nasty ut - orming..
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap