Sliter litt med pumpe...

Driver og setter opp en Fluval 104 pumpe, som vi akkurat har kjøpt brukt. Har jo ikke gjort dette før, og trenger gode råd!

Pumpa går fint i starten, men etter et par minutter begynner den å bråke noe usannsynlig, og vil ikke samarbeide. Noen som har en anelse om hva dette kan skyldes?

Hilsen Beate
Den vanligste årsaken til bråkete pumper etter oppstart er luft i pumpa. Prøv å vende og snu litt på den, så ordner det seg ofte. Noen ganger tar det litt tid. Er der luft ser du det da boblene blåses ut av utblåset ettersom du beveger på pumpa.

En utslitt impeller vil også bråke, så årsaken kan også ligge her.
Impeller? *sliter med det samme*
Plussmedlem
Høres jo ut som når min 404 ikke vil pga luft i systemet.
Hvis du har en sirkulasjonspumpe tilgjengelig kan du bruke den for å få ut luften. Pass på at innsuget til 104'n er under vann, koble til sirk.pumpa og sett den rett i innsuget. Da vil den presse vann gjennom og blåse ut luften som evnt er....
Plussmedlem
Det er en akvarieordliste her på AF. Impeller finnes der også.
Impelleren er en propell inne i pumpetoppen. Denne har en keramikdel som slites med tiden. Du ser det lett på keramikken (den tjukkeste delen av impelleren) når den er slitt. Den får tydelige spor etter og ha subbet borti veggen der den går rundt. Det er denne subbingen som skaper ulyden.

[External Image]
vi takker for alle tips og råd.

sjekket denne impelleren i går,og fant ut at denne hadde to striper som minnet om slitasje rundt seg.
er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt denne i trondheim??

Så ett annet spørsmål. når man bruker en slik fluval pumpe med utvendig filter,bør man da også bruke luft pumpe i tillegg?
Jeg bruker bare min fluval 105 i min 120l på den er det en sånt pumpehåndtak som jeg bruker til og pumpe ut lufta med når den er rengjort. Den kan av og til være helt umulig og få i gang etter rengjøring.

B. Andresen
Jeg bruker bare min fluval 105 i min 120l på den er det en sånt pumpehåndtak som jeg bruker til og pumpe ut lufta med når den er rengjort. Den kan av og til være helt umulig og få i gang etter rengjøring.


lager den da slik vinende ulyd?
det høres rett og slett ut som det er en hel haug med tannhjul som går ujavnt.
htakke-i hakk skjh-hopp-hakk-sluring og pip" og "blopp-host og hark"

Det høres ut som den vil gåi lufta i et kvartet så blir den stille.

Det jeg som regel pleier og gjøre da er og passe på at den er helt tom for vann når jeg kobbler den på rørene og opner slusa som holder igjen vannet.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap