Flyteplanter til åpent kar

Akkurat satt opp en 112L som er åpen og har en Hagen Glo armatursak stående over. Jeg har veldig lyst på noen flotte flytende planter, men er usikker på hva som er passende...karet er jo ikke så stort. Noen erfaringer? Kunne tenke meg sånne med store blader og pene blomster..men blir kanskje for stort?
Jeg synes nå denne planten er flott (bilde) Bildet et tatt nesten 3 uker etter jeg tok ETT enslig blad oppi karet.
Lurer på om det heter Pistia.
Sparesset
Jeg synes nå denne planten er flott :) (bilde) Bildet et tatt nesten 3 uker etter jeg tok ETT enslig blad oppi karet. Lurer på om det heter Pistia.

Det der er ikke pistia, men andemat. Andemat setter man sjelden inn i akvariet med vilje, nettopp pga at den vokser for fort og er umulig å bli kvitt.

Pistia er en god kandidat som flyteplante i kar med begrenset plass. Får grei størelse og er ikke vanskelig å holde kontroll på

Fins mange fine flyteplanter, i plantebasen kan du jo finne ut hvor store de kan bli
Mine var absolutt ikke vanskelig å bli kvitt i det andre karet, jeg bare tok ut plantene og slamsuget bunnen O.o Gått 3 år nå, aldri sett noe til dem siden
Hydrocotyle leucocephala er en lekker plante som ikke stiller svært få krav. Vokser som søren i alle karene mine med litt flytende gjødsel fra Tropica. Kan plantes ned i bunnlaget eller kun brukes som flyteplante. Den er like fin å se på ovenifra som i akvariet etter min mening
Sparesset
Mine var absolutt ikke vanskelig å bli kvitt i det andre karet, jeg bare tok ut plantene og slamsuget bunnen O.o Gått 3 år nå, aldri sett noe til dem siden :)

Da har du hatt råflaks! Hvis du leser litt rundt på forumet om andemat har vel omtrent alle motsatt erfaring. De fleste har fått denne pest-planta inn nettopp med et eneste lite blad. Den dekker alt for tett på overflata og tetter pumper.
Jeg har drevet en håpløs og hard kamp mot denne forferdelige flyteplanta. Anbefaler den virkelig ikke til noen

Var da heldigvis pestia jeg prøvde å anbefale da, ikke denne slemme planta jeg har fått tydeligvis x3
Hehe, jeg synes Andematen er fin faktisk, men kunne tenke meg noe som er større. Hydrocotylen ser jo superflott ut. Hva med lotus? Vil den kunne holdes i sjakk og fremdeles trives i et slikt kar?
Hydrocotyle
Hvis noen har ekstra Hydrocotyle og kunne tenke seg å selge litt til meg, så er det bare å sende en mail

Takk for alle tips.
Jeg syns også det er forholdsvis lett å bli kvitt andemat. Bare fikser alt opp med håv. Må gjøre det kanskje ved de 5-6 neste vannbyttene. Og så er det borte. Har gjort dette i to kar nå.

Jeg skal gå for pistia i lidoen når jeg skaffer meg den. Skal ha fisk der som liker en del skygge, så tror det blir bra med den. Men ble litt usikker når jeg så den Hydrocotyle leucocephala, var veldig fin den også.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap