- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Søt fisk fra en dyrebutikk i bergen
Søt fisk fra en dyrebutikk i bergen
Inaktiv bruker
var innom en dyrebutikk i bergen for å se etter planter. jeg syntes alle plantene her ikke var noe særlig, men innerst i en krok, i et akvarium for seg selv finner jeg denne lille skapningen. Jeg spør hvilken fisk det er, for jeg synes den ligner på den lille fisken som båser seg opp, bare at denne virker større. Hun sier at det ikke er en slik fisk, men kan heller ikke fortelle meg hvilken fisk dette er. Den bare plutselig var i butikken sammen med annen fisk, helt alene og ingen aner hvilken fisk det er. Jeg likte den, og syntes den så på meg og sa at den ikek ville være alene noe mer, så jeg spurte om å få kjøpe den, og da ble de ansatte glad. jeg fikk den for 50 kroner, og nå er den i karet sammen med fiskene mine. Som en liten utfordring, kan noen der ute fortelle meg hvilken fisk dette er? Hun i butikken sa at de hadde prøvd å finne ut hvilken art det er, men ikke fått det til.
Glemte å skrive at fisken er ca like stor som kampfisk hannen.
Glemte å skrive at fisken er ca like stor som kampfisk hannen.
Postet 01.06.10 kl 20:27
Endret: 01.06.10 kl 20:28
Inaktiv bruker
synes ansiktet er ganske likt denne fisken som er en dvergkulefisk eller noe.
http://www.horsgard.com/akvarium/fisk/kulefisk.jpg
Postet 01.06.10 kl 20:30
Postet 01.06.10 kl 20:39
Inaktiv bruker
bare det at ingen bilder jeg ser av kuler har slike finner på topp og bunn, og er så ensfarget.
Postet 01.06.10 kl 21:02
Postet 01.06.10 kl 21:32
Postet 01.06.10 kl 23:57
Postet 02.06.10 kl 00:11
WargtassER det en sånn en? [URLBLOCK1]
Jepp jeg tror også det er en Xenopterus naritus!
Fant noe på nett:
http://www.aqua-fish.net/show.php?h=bronzepuffer
http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Xenopterus&species=naritus&id=870
Stor og slem
Postet 02.06.10 kl 09:36
Endret: 02.06.10 kl 09:51
Postet 02.06.10 kl 15:16
Inaktiv bruker
hei
beklager sent svar. på den ene linken dere la ut fant jeg et bilde som virkelig er lik.
Xenopterus naritus fisken har siden jeg fikk den holdt seg i et hjørne oppe, og vil ikke gå noe sted. den virker som en litt nervøs fisk, men snill som dagen er lang. den er altså på samme størelse som kampfisk hannen, og de andre fiskene er oppe å hilser på denne innimellom, og jeg ser ikke antydning til noe negativt oppi der.
kjøpte den på bergen strosenter.
er dette en fisk som blir sint eller er det ikke det? ble redd for de andre fiskene nå.
Xenopterus naritus - Golden Puffer det må bare være denne
beklager sent svar. på den ene linken dere la ut fant jeg et bilde som virkelig er lik.
Xenopterus naritus fisken har siden jeg fikk den holdt seg i et hjørne oppe, og vil ikke gå noe sted. den virker som en litt nervøs fisk, men snill som dagen er lang. den er altså på samme størelse som kampfisk hannen, og de andre fiskene er oppe å hilser på denne innimellom, og jeg ser ikke antydning til noe negativt oppi der.
kjøpte den på bergen strosenter.
er dette en fisk som blir sint eller er det ikke det? ble redd for de andre fiskene nå.
Xenopterus naritus - Golden Puffer det må bare være denne
Postet 03.06.10 kl 02:54
Inaktiv bruker
whaaaaaaaat? blir den 30 cam stor? hva i allverden er det jeg har fått? looooooooooooooooool har jo bare et 63 liters akvarie.
og denne som var så søt og sjenert da, den virker jo så snillog god. Og det var ingen som mente at den skulle bli noe større enn kampfisken.
Postet 03.06.10 kl 02:56
Inaktiv bruker
ble litt stresset her, sikkert ikke golden puffer, kanskje bronze puffer? sølvfarget, men når jeg ser på akvariet fra sofaen og han er i lyset så ser han rød glødende ut.
noen som vil bytte et eller annet hehe?
noen som vil bytte et eller annet hehe?
Postet 03.06.10 kl 03:03
Ring butikken og forklar situasjonen og lever den tilbake. De kunne jo ikke fortelle deg hva det var slags fisk og du kjøpte den uvitende fordi den var søt.
Du bør i alle fall ikke ha den i ditt kar. Selv om den foreløpig er "snill" høres det jo også ut som den ikke trives hos deg i det hele tatt...
Men bruk denne erfaringa som en lærepenge. Sjekk alltid ut om fisken passer hos deg før du kjøper. Hvis jeg er usikker på om fisk passer hos meg, og den butikkansatte ikke kan gi god nok informasjon om fisken, skriver jeg ned navnet og sjekker på nett hjemme før jeg evt kjøper.
Du bør i alle fall ikke ha den i ditt kar. Selv om den foreløpig er "snill" høres det jo også ut som den ikke trives hos deg i det hele tatt...
Men bruk denne erfaringa som en lærepenge. Sjekk alltid ut om fisken passer hos deg før du kjøper. Hvis jeg er usikker på om fisk passer hos meg, og den butikkansatte ikke kan gi god nok informasjon om fisken, skriver jeg ned navnet og sjekker på nett hjemme før jeg evt kjøper.
Postet 03.06.10 kl 09:59
Inaktiv bruker
det var nå slik at den hadde vært der en stund, og den virket fryktelig alene. i et kar for seg selv, og de utrykkene i fisken da hehe. Jeg kunne ikke drømme om at den lille saken der skulle bli så stor.
Det var ikek så mye navn eller info jeg kunne få skrevet ned, for det var ingen. Har skjønt at denne type fisk ikke er så sosial, og gjerne derfor den har virket nervøs og sjenert. Men nå har den jo fått seg to dager, og har funnet roen nå. Selv om han enda har en favorittplass, så svømmer den litt rundt. spsier gjør den også.
Er dette en fisk som er mannevond selv om den ser så søt ut? hehe. Joda jeg skjønner alvoret i det også. at karet mitt er for lite til ham, og at han burde få seg et skikkelig hjem rakt og enkelt slik at han får det bra.
får slutte å kjøpe med meg fisk som jeg ikke vet hva er iallefall, selv om det er litt spennende da, men ikke bra for fisken sin del når det blir slik
Det var ikek så mye navn eller info jeg kunne få skrevet ned, for det var ingen. Har skjønt at denne type fisk ikke er så sosial, og gjerne derfor den har virket nervøs og sjenert. Men nå har den jo fått seg to dager, og har funnet roen nå. Selv om han enda har en favorittplass, så svømmer den litt rundt. spsier gjør den også.
Er dette en fisk som er mannevond selv om den ser så søt ut? hehe. Joda jeg skjønner alvoret i det også. at karet mitt er for lite til ham, og at han burde få seg et skikkelig hjem rakt og enkelt slik at han får det bra.
får slutte å kjøpe med meg fisk som jeg ikke vet hva er iallefall, selv om det er litt spennende da, men ikke bra for fisken sin del når det blir slik
Postet 03.06.10 kl 14:28