- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Brunt belegg på "vanlig sverdplante"
Brunt belegg på "vanlig sverdplante"
Postet 03.06.10 kl 10:05
Høres ut som brunalger. Du kan lese om det her
Postet 03.06.10 kl 10:21
Postet 03.06.10 kl 11:30
Du kan klippe av bladene med alger hvis det ikke går an å gni det av.
Lyset skal ikke være på mer enn ca 10 timer. For fisk og planter er det det samme når lyset står på, men jeg bruker feks å ha det på fra kl. 15 til kl. 01
Da har jeg lys i akvariene den tiden jeg mest sannsynlig er hjemme
Det er lurt å bruke timer på lyset, det får du kjøpt billig på clas olson feks
Lyset skal ikke være på mer enn ca 10 timer. For fisk og planter er det det samme når lyset står på, men jeg bruker feks å ha det på fra kl. 15 til kl. 01
Da har jeg lys i akvariene den tiden jeg mest sannsynlig er hjemme
Det er lurt å bruke timer på lyset, det får du kjøpt billig på clas olson feks
Postet 03.06.10 kl 11:56
milo83Takk for svar. Det er godt mulig. Akvariet mitt har bare stått i litt over en måned, og jeg har tydeligvis lyset på for lenge. Hvor lenge bør det være på? Og hvilke tider bør det være lyst og mørkt? Kan man klippe av dårlige blader på sverdplanter? Eller vil stilken da dø ut?
Brunalger oppstår nesten alltid i nystartede akvarier, det er helt normalt. Du trenger egentlig ikke foreta deg noe som helst, da dette stort sett alltid vil forsvinne av seg selv bare du er litt tålmodig Det går bort etterhvert når akvariet er kommet i balanse og har vært i drift noen mnd.
Hvis du syns det er plagsomt å se på, så er brunalger er veldig lette å fjerne, fordi de ikke sitter særlig godt fast på underlaget. Du kan gni bladene mellom tommel- og pekefinger, og da ser du at det brune belegget forsvinner lett.
Vanlig Ancistrus (algespisende malle) er forresten svært glad i brunalger, og spiser dem med stor appetitt. Nå er jo akvariet ditt er under innkjøring og har muligens nitritt fremdeles, så innsetting av fisk er ikke så lurt da. Men når det er nitritt-fritt kan du starte med å sette inn en Ancistrus som første fisk.
Man kan fjerne et og annet sverdplanteblad om de blir gule og visner, men ikke klipp dem av bare fordi de har brunalger, dersom bladet fremdeles er grønt og fint. Planten trenger litt blader nå for å drive fotosyntese og danne nye røtter mens den etablerer seg i karet ditt. Kun gulnede og visne blad fjernes ved å klippe dem av helt nede ved bunnlaget.
Postet 03.06.10 kl 12:02
Endret: 03.06.10 kl 12:05
Postet 12.06.10 kl 11:54