"kamper", kampfisk jenter?

hei, jeg lurer på om jeg skal gjøre om Lidoen min til et arts kar med bare Kampfisk jenter. er det noen sjanse for at jentene vil gå til kamp?

hvor mange kan jeg ha i en Juwewl Lido med 120l, og mye planter?

kan jeg kansje ha en gutt oppi også? eller blir det for fult, og kasnje jeg må flytte de andre jentene hvis det blir yngel?

er ikke akkurat noen ekspert på kamfisk så tar gjerne i mot råd
Hunnene kan være like aggressive som hanner i noen tilfeller, og kan gjerne finne på å sloss. Det du eventuelt kan gjøre, er å kjøpe for eksempel 6 søstre som har vokst opp sammen, da skal det være mindre sjanse for at de skader hverandre.

Det kan gå bra med en hann oppi der og, men det du må huske på da, er at aggressivitet er veldig inviduelt. Det finnes hanner som bør være alene, og tilfeller da det går greit, dette gjelder også hunner. Hannen kan være noe utsatt for napping dersom du velger en hann med lange slør. Kanskje du kan finne en hann som har gått med andre hunner før, der det har gått bra?
Jentene kan godt sloss litt seg imellom, men får du tak i noen som har vokst opp sammen (søsken), så er sjangsen større for at det skal gå bra. Jeg har hatt 2 kull som jeg nettopp har fått gitt bort og der rørte ikke hunnene hverandre noe!

Mulig du kan ha en hanne oppi, men bare kanskje. Du bør ha en nødløsning om det ikke skulle gå. Hannen kan gå etter hunnene og hunnene kan gå etter hannen og kanskje kan det går bra, det vet man skjeldent på forhånd.

Om du skaffer deg en hann i tillegg så vil han garantert bygge skumrede om han får mulighet for det. Da blir hannene som regel veldig hissig av seg og skal passe på. Kommer det en hun og de parrer seg, så kan hannene blir svært aggressive av seg og kan gå løs på hunnene, noe jeg selv kan skrive under på. Dette gjalt både foreldrene jeg hadde sammen og yngelene når de ble kjønnsmodne. Det finnes selvfølgelig unntak, men jeg har ikke vært borti det selv.

Om du ønsker å drette og få flest mulig yngel til å vokse opp, så lønner det seg å sette en hann og en hunn sammen i karet og ta ut hunnen når de ev har lekt slik, at hun ikke forsyner seg av egg eller yngel. Hannen tar du ut etter at yngelet har blitt frittsvømmende

Jeg kan ikke si hvor mange du skal ha av disse i samme kar, det er så individuelt på disse fisene. Men du kan jo lese litt her og her

Du må bare spørre i vei om det er noe!

EDIT: Noen postet visst før meg
hei takk for svar begge to

jeg har ikke tenkt på oppdrett, rettogslett fordi jeg ikke har tid :P

men jeg lurer på hvor jeg kan få tak i søstre? må vel kjøpe privat da eller? ikke særlig ideelt nåår jeg ikke kommer meg overalt siden jeg er 16 år :P

og om jeg går i dyrebutikken, kan de vel ikke fiske det kan de?

jeg kjøpte jo ei jente i dag, satte hun i karet med gutten , funka ikke så nå går hun i et annet kar. men de hunnene var i samme kar når jeg kjøpte den ene, kansje de er søsken? var ikke mye plass og de kranglet ikke

Du kan jo spørre, skulle ikke forundre meg om dyrebutikker av og til får kull fra privat oppdretter. Ellers kan du se på de som er der og, velge bort de som er veldig tøffe og veldig pysete for eksempel, så du får en gjeng som er sånn midt i mellom. Men du bør ha en ekstra løsning som Maren nevner, enten flere kar eller gi tilbake fiskene dersom det ikke går.
går en palettciklide enke m. yngel i karet nå, men prøver å selge hun , har lagt annonse. så håper noen vil ha hun hvis ikke den er solgt før sommeren gir jeg den vekk fordi, jeg skal starte med kamfisk jentene da sommer ommøblering :o)
For å få hunnene til å gå sammen har jeg bare tatt inn en og en jente av gangen. Du ser fort om de går over ens eller ikke.
Altså, hvis dyrebutikken ikke kan få tak i søsken til deg.

En hann kan fort bli plaget av hunnene, så jeg vil anbefale deg å putte oppi en hann før du har oppi altfor mange hunner. Da har du litt bedre kontroll, i tilfelle fiskene plutselig ikke vil gå så bra sammen.
Mange hjemmesteder er selvfølgelig et pluss, gjerne flyteplanter!
jeg får se om jeg får solgt, paletten, ellers må jeg gi hun bort.

skal dra ned i morgen etter eksamen å spørre om kampfsik jentene er søsken.

takk for alle svar!
ja jeg er enig om å slippe en for hver om gang..det trenger ikk å være søsken da men du må bare føle litt med.. kanskje du kan ha de i små bolle først sant at de kan se hverandre i per dager så kan du slippe de en etter en da.. og hvis du har pumper på så det kan hjepe veldig mye kampfisken er sant type som slåss ikk mye hvis det er så mange i akvarium da..men seff det kan skjer alltid små slåss..
jeg har nå 4 kampfisk jenter de er søsken og de var til og med transportert i samme pose, de kan være litt bitchy men, de holder stortsett fred
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap