"kamp-krabber"

Har to krabber i et 200 liters kar.
Hver gang de møtes er det full slosskamp .. Det går heldigvis fort over og ingen blir skadet. ;oP
Hvilken krabbe er det? Det er nok snakk om revir og flere krabber kan sloss til den ene dør.
Svar
Røde mangrovekrabbe :o)
Den ene gir seg ganske lett ... Håper ikke de tar livet av hverandre.
Fra fiskebasen: "Ferskvannskrabbe som er svært territoriell mot sin egen art og kan raskt klippe av bein og klør til artsfrender"
Uff da ... er dette noe som gror ut igjen?
Kan jeg spørre hvordan karet er innredet?
Det er finkornet sand i bunn , 13 planter ,en lavasten ,en skiferhelle og en mangroverot.
Er det noe landområde? Disse krabbene trenger det. Fint akvarium forresten!
Jeg hørte med mannen i butikken og han mente at de fint kunne leve hele livet under vann. De må ikke ha tilgang til overflaten. Men man MÅ tette alle små hull da de er flinke til å rømme. :o)
Jeg anbefaler deg å alltid legge tilrette slik at alt levende du har i akvarium skal ha det så optimalt som mulig! Det at en krabbe "kan" leve hele livet i vann betyr ikke at den bør/skal det. Jeg vil anbefale deg å lage en liten landel i akvariet ditt. Det er din oppgave å tilrettelegge for disse når du skaffer deg dem. Jeg har ikke disse selv, men om du googler på nettet, ser i fiskebasen osv, så bør disse krabbene ha det!
Det er ikke alltid slik, men du bør mange ganger ta det de sier i butikken med en klype salt. Husk at de er selgere og har ikke alltid nok kunnskap om alt. Akvariehobbyen er stor, så det finnes ingen som er eksperter på alt!
mangrove krabbar er ganske lik mudskippers, i thailand så lev krabbane i brakkvatn og har holer som dei beskyttar. Eg vil tru at det er fordi dei ikkje har ein fast buplass å forsvare så gjer at dei blir så territorial at dei slosst heile tida.

Litt slosting må ein nok berre tåle, men sidan du har 200L så virkar det som om dei overslost. Har du andre dyr saman med dei?

Om dei er aleine så syns eg du burde finne bilder i frå naturen over korleis dei lev og gjer akvariet om etter det. Det er tross alt eit levande vesen som burde få det så bra som mogleg.
De sloss ikke hele tiden , bare litt innimellom. Det er unnagjort på få sekunder... De er ny innkjøpte og har vel ikke funnet helt sine plasser i akvariet.
Har rødmunntetra og sommerfugelciklider (og en asistrus) sammen med krabbene.
Har en liten 12 liter som ikke er i bruk. Jeg kunne laget det ordentlig for krabbene der , men er redd det blir for trangt for de.

Problem løst
Ville bare om at "problememe" har løst seg selv.
Den ene krabben døde. Vet ikke helt om det er den andre som har tatt livet av den eller hva ? Fant den på ryggen. :o(

Å den andre krabben har funnet en måte å ikke være i vann hele tiden.
Øverst i akvariet er det en liten glasshylle som krabben av å til krabber opp til ..der sitter den å koser seg :o)
Fint at det ordnet seg, og at krabben har "landområde" i karet nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap