Hva er galt?

Nå lurer jeg veldig på hva som kan være galt i 110 litern min.
Har for øyeblikket platy, ancistrus, 1 cory og 1 neontetra.

De 3 sistnevnte har jeg hatt siden januar og alt har vært bra med de siden.
Platyene min derimot sliter jeg litt med.
De ser ut til å trives, de yngler i vei og ser ikke ut til at det er noe problemer de imellom oppi der.
Gradene ligger på ca 27 nå, null nitritt og ellers er også resten av vannverdiene fine.

Problemet med platyene er at de klemmer halefinnene helt til det bare er en spiss, de blir tynnere og plutselig er de bare borte.
(Har ikke skjedd med alle da, men et par av platyene mine har stryki med)

Skal nevnes at det ikke er noen slike symptomer eller sykdomssyntomer generelt på de andre fisketypene jeg har og ancistrusene yngler som bare det.

Har noen tips til meg? Dyrebutikken hadde ikke noen råd til meg og ville heller ikke selge meg medisin hvis jeg ikke visste hva det var
Du kan lese om sykdom her.

I denne tråden finner du tips på hva du bør opplyse om for at andre på forumet skal kunne hjelpe deg
Hei

Jeg satt og leste igjennom sykdoms artikkelen men det er ikke enkelt og vite/finne ut hva som er galt med din fisk.

Jeg ville ha gått til zoobutikken og kjøpt inn esha 2000 og esha exit.

Og bruke General tonic er og en mulighet,
men da blir vannet veldig grønt.

Det jeg gjør når en eller flere av mine fisker virker litt syklige er og gi akvariet en runde med esha 2000.
Dette bare for og være sikker.

og ved vannskift bruker jeg 2ml general tonic til 100l

normal dosering der er 5ml til 20l(vannet blir da mørkegrønt)
Har sett ut til at det kan henge en lang hvit trådlignende ting ut bak på platyene. Kan det være noe innvollsorm?

De i dyrebutikken mente at det bare var dritt, men jeg aner ikke hvilken farge som er normalt på det jeg.

Det som er rart er at det bare er platy og guppy som dør og ingen andre.
Har forsåvidt gitt opp guppy nå for å prøve platy.
Når det samme skjer her er det veldig kjedelig :/

Eneste jeg har fått inntrykk av er at platy yngelet ser ut til å klare seg bedre enn de jeg kjøpte i dyrebutikk som voksne. Kan de ha vært syke fra før?
Noen som vet hva jeg kan bruke for å eventuelt kurere innvollsorm?
Er ikke sikker på om det er det d er. Men det som kommer ut gattåpningen er hvitt og langt, men ikke helt sammehengende hele veien.
Det trekker seg ikke inn igjen, men kan bli hengende på en stund
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap