Stør eller sterlet

hei,jeg kjøpte en stør/sterlet,er ikke helt sikker på hva ennå..:P men de sa bare at jeg ikke måtte ha for varmt vann,ca.24 grader,siden jeg skulle ha den i et "selskapsakvarie"..men så har jeg lest nå etterpå at den ikke skal ha mer enn 20 grader..tror dere min vil klare seg i så varmt vann,som 24 grader da..? nå er jo sommeren her,og da blir jo vannet enda varmere også..er det noe spesielt jeg burde vite om dem..? er jo morro å ha fisker som blir store,og som egentlig ikke skal gå i et "selskapsakvarie"..
>-@ Golden Nugget
hei, er jo morro å ha fisker som blir store,og som egentlig ikke skal gå i et "selskapsakvarie"..:)

Denne kommentaren klarer jeg bare ikke la være å reagere på! Hvem i allverden er dette morsomt for? Deg?? I alle fall ikke fisken! Som du kan lese i basen kan disse bli over 2 meter lange og passer kun å ha i svære akvarier. Du skriver ingenting om hvor stort kar du har men tviler sterkt på at du har et kar på flere tusen liter?

Du holder den også i for varmt vann. Jeg kan overhodet ikke se hva som er morsomt med dette? Det blir sikkert også kjempemorro for de andre fiskene dine når Støren blir stor og spiser dem til middag...

Jeg håper du er et forumstroll
at det går an,er vel slike som deg man bare sier OMG til...! fiskene blir jo byttet ut før de blir FOR store for mitt kar da,og har hatt flere fisker før,som egentlig skulle spist andre,men de gjør det ikke,pga av riktig mat,og riktig mengde..men er alltid noen uvitende som skal bry seg med alt annet enn det spørsmålet var...er jo nettopp det med varmen i vannet jeg SPØR om,blondi...de som solgte den sa det gikk fint med 24 grader..OMG,sier jeg bare..finn deg noe bedre å gjøre,les en akvariebok...
Dersom det er alt du greier å si om og om igjen, Oh My God, så har du sannelig ikke mye fornuftig å komme med.

Jeg er helt enig med Lisbeth, dette kjøpet av en monsterfisk var utrolig teit. Den fisken har ingenting i et selskapsakvarie å gjøre! Dette er kun for at du skal få en idotisk form for "moro" - en form som er komplett uforståelig for alle som virkelig BRYR SEG OM dyrenes velferd!

Det er en kaldtvannsfisk og hører til utendørs (men det går heller ikke, ettersom det kun er tillatt med koi og gullfisk i dam). Den blir enormt stor.
Hvor mange flere argumenter for at du har gjort en tabbe trenger du egentlig???

Sånn. Nå kan du sitte der og si OMG så mye du orker, selv om du høres ut som en fjorten år gammel jente. Selv om jeg kunne ønske du brukte huet til å komme med noe mer fornuftig og innse at det er dyreplageri du driver med.
hvor hjernedød er du da..?? Det er ikke lov å ha de i hagedammer i Norge..! Dere er jo like blonde,som må komentere alt annet enn det spørsmålet i forumet er,så dere må nok øke dosen på medisinene deres..er ikke dyreplageri,så lenge de er små..dere vet det finnes kurs,bøker,og lover...? Jeg var kun litt usikker på VARMEN.... (er greit å lese masse,ETTER du har skrevet innlegget,så du får rettet på ting,ja..? les FØR,neste gang,så hadde du visst at i Norge MÅ de være i akvarie..)
mona o
Det er en kaldtvannsfisk og hører til utendørs ([B]men det går heller ikke, ettersom det kun er tillatt med koi og gullfisk i dam[/B]). .

Hva var det med den biten i Monas innlegg du ikke fikk med deg siden du angriper henne om at hun mener du må ha den i en dam. Så hun vet GODT at det ikke er lov å ha dem i en dam.
Hva om vi skulle avlive/gi bort hunder/katter fordi de ble for store for så å skaffe oss en liten ny søt hundevalp/Kattunge.
Det er samme konseptet. Like uforsvarlig. At du holder fisken er kun av rene egoistiske grunner og langt i fra fiskens beste. Synes du det er forsvarlig å holde et dyr kun for din egen tilfredsstillelse?
hvor dum er DU da...? følg med..hun la inn komentaren om dam,akkurat når jeg svarte,for da hadde hun lest litt til..og tror ikke kattene,eller bikkja mi spiser opp hverandre,bare fordi de har blitt store nok til det....kom ned på jorda igjen....fisker blir vanligvis byttet i dyrebutikker,solgt til privatpersoner,osv,når de blir for store for de kara en har selv,er slik det fungerer,når man ikke kan ha et 15.000-liters akvarie i stua selv...fint med litt erfaring,før du komenterer noe du ikke har noe som helst greie på...
er så typisk kvinnfolk å svare på alt annet enn det man blir spurt om.....jeg spør om temperaturen, (les ordet sakte,så forstår dere det sikkert) ,så har dere noe annet å si,eller svare på,får dere starte et eget forum selv....
Fisker som har potensiale til å bli store blir vanligvis ikke byttet i dyreforretninger eller solgt.
Som oftest så dør de av mistrivsel lenge før de når maksimal størrelse.
Det er gjerne slik det fungerer.
ja,det er sant,før de når MAKSIMAL størrelse,men når de nærmer seg den størrelsen,og de er for store for en selv,så er det vanlig å bytte,eller selge de..jeg har gjort dette i 3 år..men igjen,rettningslinjene her,er at man skal følge spørmålene i forumet,og ikke prate om alt annet...skal dere diskutere størrelse,og om man kan ha den i kar,får dere starte et forum selv...
Og når det gjelder temperaturen for Acipenser ruthenus (det er stort sett denne som blir solgt til "akvarieindustrien") så sies det at temperaturen kan ligge mellom 4 - 25 graderC.

Du kan lese mere om den her.
Les gjerne det som står nederst med rødt...
ja,er ikke helt sikker enda,men lignet litt på diamant,ja..vet at de helst burde være i dam,men dette er jo ikke lov i norge,så..og det er mange ganger man kan få fisk til å trives sånn nogenlunde i akvarium,som egentlig ikke burde være der..men takk for temperaturen,har hørt endel forskjellig i det siste..fikk også høre at de klarer seg fint ute,her i Norge om vinteren,og da kan det jo bli minusgrader...
Wow.. håper det ikke er så mange akvarister som deg der ute

I denne tråden er noen nyttige lenker du burde lese
håper det er flere av meg,enn det er av deg,ihvertfall....A4-mennesker er dritkjedelige
>-@ Golden Nugget
håper det er flere av meg,enn det er av deg,ihvertfall....A4-mennesker er dritkjedelige

Så vi er kjedelige fordi vi skaffer fisk vi kan ta vare på til de er fult utvokste og dør av alderdom? Og fordi vi skaffer fisk vi vet vi KAN ha og har PLASS til? Wow..
Ja, det kan være tøft om tilbakemeldingene og svarene man får ikke er som man håper på...

Tipper de fleste her inne heller vil være kjedelige A4 mennesker og da samtidig vite at fiskene de har trives og holdes under optimale forhold, framfor å ikke være et A4 menneske og, som deg, holde fiske under helt feile forhold...

Om man med viten og vilje holder f.eks en hund i helt feil temperatur, gir den for liten plass, for lite/mye morsjon, eller feil mat, så kan man bli tiltalt for dyreplageri...men i dette tilfellet er det jo bare snakk om en fisk så...
enda en uvitende amatør,ja...er jo riktig temperatur da,siden den har under 25 grader,(les tidligere svar),og den er liten NÅ,så den har god plass,og den får riktig mat,ifølge de proteinene og oljen den skal ha,fiskene mine opp igjennom tiden har nesten alltid trivdes,og husk at ting trenger ikke å være slik 1 har skrevet at det er,en gang i tiden..prøv å skaff deg litt egenlært erfaring,det lærer man mye mer av..og igjen,reglene på forumene,er at man holder seg til spørsmålet som ble stilt..og slutt å sammenlign en hund med en fisk..ville du holdt en hund under vann,i et akvarium i åresvis,for at du skal ha noe å se på...?
hehehe, det kan nok diskuteres hvem som er amatøren i denne diskusjonen

Egne erfaringer er bra, men samtidig bør man selvsagt også benytte kunnskap andre har tilegnet seg og erfaringer andre har gjort før deg. Det er ikke noe poeng å gjøre samme feil som mange andre har gjort før deg, spesielt ikke når det går ut over levene vesner!
Inaktiv bruker
Det var vel ikke snakk om å holde hunden under vann?:P
for alle dyr er det like ille å bli pint/plagd, og jeg tror personen mente at det skal holdes OPTIMALE forhold for dyret du skal anskaffe deg

du slappe av litt vettu, for jeg skjønner deg godt jeg, å få hjelp av dritt kjedelige A4 mennesker, FY så kjipt..

og en annen ting, selv om fisken er liten NÅ, så kan den like gjerne være i et stort akvarium eller? mere lønnsomt for deg også vettu, så slipper du å kjøpe større akvarier med tiden fisken vokser
for er vel en av grunnene til at man anskaffer seg et dyr det vel? for å ha det til det er gammelt?

Dette er åpentbart en tråd som ikke har noe godt for seg. Når det gjelder dyrs vel og ve enten det er hund, kat eller fisk så er det en klar fordel at akvaristen er A4. A4 i den forstand at man setter dyrenes velferd fremfor egen fornøyelse.

Da jeg ikke har noen tro på at denne tråden vil føres innenfor forumets retningslinjer samt at den allerede er langt utenfor så stenger jeg den.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap