Hjælp! det vokser t.o.m. alger på sneglene mine!!
plutselig sa de KABOOM og det er alger overalt! alt er grønt, hele bunnen, over alle steinene, sneglene (!!), plantene, glasset....
kjøpte algizit på dyrebutikken men er litt redd for at det dreper mer enn det skal?
er det noe mer skånsom måte å gjøre det på?
tror kanskje det kan være den økte lysmengden som følger med sommeren
mørklegge akvariet? isåfall hvor lenge? og hva bør jeg tenk på?
tror muligens jeg kan ha overforet også..
kjøpte algizit på dyrebutikken men er litt redd for at det dreper mer enn det skal?
er det noe mer skånsom måte å gjøre det på?
tror kanskje det kan være den økte lysmengden som følger med sommeren
mørklegge akvariet? isåfall hvor lenge? og hva bør jeg tenk på?
tror muligens jeg kan ha overforet også..
Postet 13.06.10 kl 16:17
Før du bruker algemiddelet kan du slamme og bytte halvparten av vannet. prøv å få vekk så mye alger som mulig. Slå av lyset og dekk karet med sort søppelsekk sånn at det ikke kommer noe lys til. la stå i 3 dager. Fiskene trenger ikke mat disse dagene. Etter 3 dager tar du av søppelsekken og bytter halvparten av vannet igjen. Algene vil være døde, men om det blomstrer opp igjen får du bare se.
Forsiktig med foring og kun 10 timer lys pr døgn
Forsiktig med foring og kun 10 timer lys pr døgn
Postet 13.06.10 kl 22:02
slamme?LisbethFør du bruker algemiddelet kan du slamme og bytte halvparten av vannet. prøv å få vekk så mye alger som mulig. Slå av lyset og dekk karet med sort søppelsekk sånn at det ikke kommer noe lys til. la stå i 3 dager. Fiskene trenger ikke mat disse dagene. Etter 3 dager tar du av søppelsekken og bytter halvparten av vannet igjen. Algene vil være døde, men om det blomstrer opp igjen får du bare se. Forsiktig med foring og kun 10 timer lys pr døgn :)
og takk for svar!
Postet 13.06.10 kl 23:51
Postet 14.06.10 kl 01:28
når du dekker til akvariet kan det være risk får at alle ande planter dør ut også. har egentlig aldri hatt plager med alger Pga. bruker hurtigvoksene blomstrer som konkurerer ut algene medå ta all overflødige næringen som blir, så endel effektive algeetere, som feks. ancistrus, otto, vanlig damsnelge( pestsnegle).
men som du ser over, gode rutiner med bytting av vann å få skiftet det ut er veldig bra mot alge. å lyset er veldig viktig å ha kontroll over:P
men som du ser over, gode rutiner med bytting av vann å få skiftet det ut er veldig bra mot alge. å lyset er veldig viktig å ha kontroll over:P
Postet 15.06.10 kl 18:16
c-jnår du dekker til akvariet kan det være risk får at alle ande planter dør ut også.
Nå tror jeg du overdriver en smule. Jeg har aldri opplevd at planter har dødd ved å miste lyset i så få dager. Aldri hørt noen andre nevne det heller. Dør en plante i løpet av tre dager uten lys var nok planta på vei i døden allerede før karet ble mørklagt
Postet 15.06.10 kl 19:35
Postet 16.06.10 kl 10:56
c-jder er en del planter som krever ekstremt me lys, så ikke klarer å overleve uten i noen par dager, ka du trur algene dør for da?;P
Det er en del planter som krever veldig mye lys jevnt over for å bli fine, men det betyr likevel ikke at de nødvendigvis dør uten lys i 3 dager... Algene gjør derimot det. Alger og planter er ikke det samme.
Det er uansett mye større risiko for at plantene dør hvis de er dekket med alger over lengre tid enn uten lys i 3 dager. Valget burde være enkelt
Postet 16.06.10 kl 12:05
enda ikke sagt alle planter, men n god del kan dø.: Alger (latin: algae; tang, tare, «sjøgress», «grønske») er fellesnavn for en mengde vannplanter, fra mikroskopiske encellede arter, til tangarter med mange meters omfang. «Alge» er egentlig et evolusjonært utviklingsstadium og ikke noen naturlig taksonomisk gruppe.
så ergo en plante
så ergo en plante
Postet 16.06.10 kl 12:14
c-jenda ikke sagt alle planter, men n god del kan dø
Har ikke tenkt å lage en lang diskusjon ut av dette men jeg siterer fra innlegget ditt over: når du dekker til akvariet kan det være risk får at alle ande planter dør ut også
Jeg syns det er litt dumt å skremme trådstarter (og eventuelle andre som leser tråden) fra å bruke en god, trygg, og velkjent metode på å bli kvitt algene
c-jAlger (latin: algae; tang, tare, «sjøgress», «grønske») er fellesnavn for en mengde vannplanter, fra mikroskopiske encellede arter, til tangarter med mange meters omfang. «Alge» er egentlig et evolusjonært utviklingsstadium og ikke noen naturlig taksonomisk gruppe. så ergo en plante
... ja dette høres veldig fint ut, men det endrer ikke på at akvarieplantene reagerer annerledes enn algene på mørkelegging i 3 dager.
Siste ord fra meg her nå så vi ikke går helt OT
Postet 16.06.10 kl 12:56
Postet 16.06.10 kl 13:24