Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 10)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger begge to!

Ancistrusene har jeg også særdeles liten lyst å ta i. Når jeg vet hvordan de oppfører seg i en håv så er det liksom lite fristende.. Hehe..

De vimsete småfiskene man vil ta bilde av tror jeg det lønner seg med stativ. Men det har jeg ikke prøvd enda. Kanskje jeg skal prøve det for å se om det funker bedre.

Ja det var fint og morsomt å få fastslått arten. Hvis jeg hadde husket på om de var viltfanget eller ikke så er det jo mulig at jeg bør sjekke hver enkelt for å gjøre det grundig. Men det har jeg ikke tenkt til å gjøre med det første. Det er kanskje mulig å se om finnene er ujevne, og da jeg lå på sofaen i går og stirret på dem der de låg i ene fronthjørnet, synes jeg finnene på dem alle sammen såg meget glatte ut. Men det tar jeg ikke så høytidelig da.
Adolfoiene er i gang igjen. Lekte i går ettermiddag
Lekte i går også gitt Virker som at leken drar ut og de leker litt her og litt der. Ser ut som det bare er en til to hunner som holder på av gangen.
Ser du har noen leksvillige adolfoi du også Våres leker ca. 2 ganger i uken, noen ganger flere ganger. Vi er vel oppe i over 100 yngler nå, så det vrimler av småtasser i alle kar.
Hei Joanna! 100 adolfoi?! Heldige dere er da! Jeg har foreløpig ikke hatt suksess med klekking av egg i egen beholder, men mulig jeg prøver meg på eggplukking i ettermiddag igjen. Dem rører ikke eggene så det er ikke noe stress sånn sett med å plukke dem ut. De er festet på en moseball, så jeg tar bare hele greia ut av karet. Har så lyst på småadolfoi jeg også!
Ja, faktisk hele 100 styker (og sikkert fler også). Våres gruppe på 6 stykker har lekt ca. 1-2 ganger i uken siden juni-juli. Vi lar eggene bare være da de ikke spiser sine egg, så dukker det opp småtasser rett som det er. Det er med andre et veldig enkelt oppdrett
Å himmel! Hvordan får dere alle de til å vokse opp hos foreldrene?? Jeg har kun klart å få to yngel til å vokse opp hos foreldrene, men har sett yngel fra tid til annen. De virker ikke til å overleve selv om det ikke er andre enn foreldrene som skulle kunne spise dem. Har hvertfall ikke sett noen små. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så stor forskjell hos dere og hos meg? Mine har gått kun sammen med ancistrus og reker siden i sommer. Har sett én yngel siden da, og den har jeg ikke sett på et par mndr sikkert. Hva er trikset?
Vi fòrer godt og variert i karene. Det er mulig det har noe å si. Gruppen gikk først i 240-liter, men ble i høst flyttet til flyttet i et mindre kar (54-liter). I 54-literen dukker det stadig opp yngler nå og da. Senest i dag så jeg en pitteliten tass Forresten ancistrus og maller flest er veldig glad i egg så de spiser mer enn gjerne opp egg som henger på glasset i løpet av natten.
Takk for svar!

Jeg må innrømme at jeg selv mener at jeg forer mye. Jeg prøver å få til å fore to ganger om dagen. Når jeg kommer hjem fra jobb på ettermiddagen og en gang før jeg legger meg, ca når lyset slukkes. Da gir jeg en god dose med TetraDiskusbits eller TetraPro Vegetable. Noen ganger i uka frosne røde mygg og tabletter. Jeg gir så mye at det gjerne blir liggende litt igjen på bunnen som ancistrusyngelen kan kose seg med i en halv times tid, kanskje lengre. Tror jeg må begynne å observere mer på hvor lenge maten ligger.

Men nå begynner jeg å lure. Hva er egentlig å fore mye? Er det å fore ofte og mye om gangen? Eller er det å fore ofte og lite om gangen? Eller er det å gi mye mat slik at fiskene bruker lang tid på å spise opp?

I går plukket jeg opp moseballen og jeg har aldri sett så mye egg før. Det var tett i tett med egg. Sikkert så mange fordi dem har lekt to dager på rad. La den oppi den tomme 20 literen for klekkeforsøk nr. 3. Så er det bare å vente å se om det blir noe denne gangen. Kanskje jeg får en litt forsinket julegave fra fiskene?

Hvem er det som legger egg på moseballen?
Adolfoiene. Trillene mine som er sammen med dem for øyeblikket kniper igjen fortsatt ser det ut til. Tenkte du på noen spesielt siden du spør?
Vi pleier å fòre 1-2 ganger om dagen. Vi bruker flere forskjellige typer kjøttbasert- og grøntbasert fòr. Per i dag bruker vi 4 forskjellige typer kjøttbasert fòr og 3-4 forskjellige typer grøntbasert fòr som vi varierer med pluss nyklekket artemia, mikroorm og frossenfòr.
Takk for svar Joanna. Jeg skal handle inn flere forskjellige typer fôr ser jeg. Pr i dag har jeg følgende fôrtyper:

TetraPro Vegetable
TetraDiskusBits
TetraTips
JBLguppyfôr(flak)
JBLNovofect(Kjøpt hos Angell, ikke begynt å fôre med det enda.)
JBLNovoPrawn(rekefor)
En annen type til reker som løser seg seint opp.
Røde mygg(som jeg vurderer å slutte å fore med)

C.adolfoi-eggene i 20 literen klekte for ca tre dager siden. Det er sandbunn og eikeblader i karet i tillegg til en Fluval 2+, så jeg aner ikke hvor mange yngel det er oppi der. Har sett en. Skal fore med mikroorm i ettermiddag og se hva som skjer. Det har kommet enda flere egg på en moseball hos foreldrene, så disse skal jeg flytte i dag når jeg alt er i gang med dette prosjektet. Spent nå!
Godt Nyttår til deg og dine!

Tobias
Tusen takk for hilsen Tobias!

Jeg vil benytte anledningen til å ønske alle dere akvarister et riktig godt nytt år!

Nytt år nye muligheter Jeg synes det er godt å avslutte jula og starte på det nye året på ny frisk.

Jeg begynte slutten på juleferien med å stelle med akvariene mine i går. Byttet vann og stelte litt med planter og yngel. Adolfoi-yngelen lever i beste velstand ser det ut som. På tross av at jeg reiste bort fra dagen før nyttårsaften til i går. Foret med mikroorm med en gang jeg kom hjem jeg fikk se for første gang at de spiste! Ble så glad og begynner å få trua på yngelprosjektet mitt

Kom også hjem til en skade på en av de voksne adolfoiene. Ser ut som den har vært å skrapet borti hele ene siden av "panseret" på noe. Skjønner ikke hva den kan ha vært borti, men de klarer vel det utroligste. Liker dårlig at det skjer når jeg er borte. Føler at de finner på ting de ikke skal når de er alene. Må passe godt på de, nesten så jeg ikke vil reise fra dem på lenge nå. Men kan jo ikke tenke sånn, hehe. Da tror jeg det er stor fare for å bli sett på som mer "spesiell" enn man allerede gjør, hehe.

Driver å tenker på å skaffe en ny fisk til 100 literen. Men kommer ikke frem til noe konkret, har innvendinger mot alle forslagene mine. Skal se om jeg får laget en liste over de aktuelle.
Jeg tror klorekehannen min er død. Jeg ser begge klørne ligge i karet, den ene med kjøtt inni. Har leitet og lyst etter han men finner han ingen steder. Tror han må ha strøket med da jeg ikke var hjemme og at sandsneglene har tatt han med seg under sanda.

Tok et par bilder i kveld. Av endlersguppy og av Windeløven jeg er litt stolt av å få til Litt mye partikler i vannet akkurat på disse bildene fordi jeg hadde rotet rundt etter reka rett før de ble tatt.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Ancistrus
Ancistrusene mine har formert seg i uendelige mengder siden i sommer. De eldste laget jeg annonse på for to dager siden. Interessen har vært overraskende stor og jeg har solgt en del. De gule som er store nok har jeg bare noen få igjen av som jeg skal ha selv eller holder av, mens de vanlige er det ikke like stor interesse for og der har jeg en del igjen som er store nok. Disse går i 100 literen.

I 60 literen er alle de yngste som er for små til å flytte hjemmefra. Jeg foret de med noen tabletter ved glasset for en times tid siden og da jeg tittet bort på karet i sta så jeg et syn jeg bare måtte forevige:

[External Image]

Som dere ser er det et flertall vanlige. I hula ser fordelingen ut som den er 50/50. Men vanskelig å si. Kan hende de gule er svakere i starten, og kan også hende at de vokser senere enn de vanlige, men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Jeg tror det er bortimot hundre stykker i dette karet. En enorm belastning for fluval 4+'en som går her og jeg håper de vokser raskt så jeg kan ta de med til en butikk og det kan bli litt normale tilstander igjen. Jeg har skilt foreldrene og går og teller på knappene om jeg skal slippe de sammen igjen eller holde dem adskilt for en stund. Jeg lurer også på om jeg begynner å bli en smule lei av dem. De voksne er jeg gla i, den ene hunnen er en av de fiskene vi har hatt aller lengst, helt fra hun var 1 cm stor. Kan ikke bare selge unna da, bløthjertet som jeg er.. Men mulig den andre hunnen kanskje skal få flytte. Hvis jeg klarer å skille de to fra hverandre da..!
Himmel og hav for en fiskesuppe!! ) Hehe
Har det skjedd noe nytt med klorekehannen du tror du har mistet? Var litt spent på om han hadde dukket opp igjen..
-har du ingen hanner lenger da??

Det går bare bra med de 7 jeg har igjen som jeg kjøpte av deg, nye oppdateringer i tråden min.
Ja de ancistrusene er helt ekstrem på formeringa. Jeg tror ikke jeg kan la de fortsette sånn.. Men har ikke bestemt meg helt. Må jo ha noe å erstatte dem med også.

Ingenting nytt om klorekehannen. Han er og blir borte. Er 99% sikker på at han er død. Den ene %en går på at jeg har et lite håp. Det var den eneste voksne hannen min ja. Han skulle ikke dø så fort, jeg tror de kan leve i mange år. Men vet ikke om han var viltfanga eller hva han var. Lurer veldig på hva som har skjedd, men det får jeg vel aldri svar på.. Har et kull(kull nr 2 født hos meg, du har fra det eldste) som begynner å bli på størrelse med størrelsen dine var da du overtok dem.

Det ser forresten ut som de lever i fred og fordragelighet med de andre innbyggerne(som ikke er mange) i 100 literen. Skal skaffe nye fisk til dette karet, men den prosessen har jeg ikke kommet skikkelig igang med enda. Det skal være vel gjennomtenkt så det ikke blir noe angring og tull
Det var jo kjempedumt med den hannen, han var så stor og flott!! Får håpe noen av de fra kullet du nå har blir like store og fine som han da!

Ja det er greit og tenke seg om før man handler inn nye fisk, men man er jo likevel ikke garantert at det blir som man hadde tenkt eller at man trives med valget man har tatt.
Jeg for eksempel, hadde ikke helt forestilt meg at jeg ikke kunne ha annen fisk sammens med Aceiene og Elongatusene, men de er så kjappe og spise at de lar ikke en eneste bit mat synke til bunnen, så den stakkars løvehoden som er i karet med de må jeg på et eller annet vis "handmate" hver dag, og det er ikke lett og gjøre når han er sky og gjemmer seg bare jeg kommer bort til akvariet. Men jeg ville ikke kvitte meg med Aceiene, så det er nok løvehoden som må gå, for jeg orker ikke i lengden styre med å få mat i stakkaren.. :/
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap