Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 12)

Mange fine bilder av reker i tråden din.

Synes bildet av L-201 med den lille gule er både fint og artig, en liten fisk som fotobomber bildet av hovedmotivet.

Kult med reker, men regner med at mine apistoer ikke vil la de gå i fred hos meg.
Fart66
Mange fine bilder av reker i tråden din. Synes bildet av L-201 med den lille gule er både fint og artig, en liten fisk som fotobomber bildet av hovedmotivet. Kult med reker, men regner med at mine apistoer ikke vil la de gå i fred hos meg.


Takk for det Synes 201ene var usedvanlig fotogene den dagen. Ikke akkurat den arten jeg tar mest bilder av og det er en grunn til det. Jeg vil tippe det er ca 150 små ancistrus i det karet og de sniker seg med på alle bilder føles det som. Håper de vokser seg store nok til å forlate hjemmet snart, for det er litt vel mange av dem nå.

Har veldig lyst på en art Apistogramma, men har også innsett at med reker i alle kar er det kanskje ikke så lurt. Derfor skal jeg holde av mitt neste kar til en Apistogramma-art, det er planen.
Planter er enklere å ta bilde av enn fisk og reker. Derfor tar jeg av og til bilder av plantene mine hvis de ser fine ut. I løpet av et par dager har jeg tatt to jeg ble fornøyd med, et av hornblad og et av Bacopa caroliniana. Det første har allerede kommet inn i basen, det andre venter på bedømmelse.

[External Image]

Må innrømme at dette bildet falt i smak hos meg selv:
[External Image]

Najasen er ikke så enkel å ta bilde av, men prøvde likevel.. Har bare et kar hvor denne vokser fint. Det er et Powerglo rør i det karet og ingen gjødsel. Der trives den som bare det. Så har kuttet den ut i de andre karene. Når skogen blir for stor tynner jeg den kraftig ut og nye skudd kommer til med en gang.

[External Image]
Lisbeth
Flotte plantebilder!!!
Hyggelig
Byttehandel er en fin ting i hobbyen vår. Jeg kjenner ikke så mange akvarister her i byen, men en av dem var jeg så heldig å få gjort en byttehandel med i dag. Tok med meg krystallreker og noen kvaster av Micranthemum umbrosum og kom hjem med Hygrophila corymbosa og grønne reker Takk for byttehandelen Lisa-S!

Rekene får bo i yngelkaret så lenge det er oppe og går. Har en fin liten gjeng på kjøkkenbenken:

-Tre små søte endlersyngel som tilfeldigvis ble sluppet der mens foreldrene var i karantene.
- Ukjent antall adolfoiyngel, tipper ca 5 stk. Ca to uker gamle.
- 6 grønne reker hvorav en hunn med egg.

Koselig med kjøkkenkar!

Knipset noen bilder av nykomlingene:

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Litt 28 liter til slutt idag:

Her bor det kun krystallreker(ca 100 stk) og planter. Og sånn skal det være, selv om det er fristende å se etter fisk som kan passe inn. Sliter litt med formeringa på disse, de vil liksom ikke komme helt i gang. Ser hunner med egg hele tida, men det er så få av dem. Mange "tomme" hunner hvis dere skjønner. Bytter lite vann sjelden ca 30 % annahver uke. Forer lite og kun med grøntfor eller rekefor.

[External Image]

Her er de i full gang med å sloss om en tablett:

[External Image]
[External Image]
Flott kar, artig med alle de fine rekene.
Åhh Kjempe med eget dvergreke-kar! Så flott å se en hel flokk
Knallstilige bilder av rekene Anna! kjempeflotte var de!
Så hyggelig med tilbakemelding på rekekaret mitt! Takk.

I teorien skal dette karet være bra for rekene siden de er alene og filteret fungerer bra. Men jeg ser helt klart at formeringen kunne vært mye bedre. Tror jeg skal lage en tråd i riktig underforum for å se om jeg kan få meg noen tips til hva som kan forandres.

På tross av formeringsproblemene er det altså ca 100 reker her og det kommer stadig nye til. Jeg såg i går at det er et flott syn når de samler seg om maten. Jeg slo av pumpa og slapp ned en tablett for å lettest mulig få tak i de jeg skulle ta med meg. Da jeg såg hvor mange som samlet seg i fronten måtte jeg bare finne frem kameraet.

Ikke ofte dette karet får noe særlig oppmerksomhet. Forer og bytter vann sjelden her og da går det liksom litt i glemmeboka. Men det står ved siden av datamaskinen min så litt ser jeg da til det. Og nå kjenner jeg at jeg vil finne ut mer om formeringsutfordringen så da blir det nok mer oppmerksomhet til dem i tiden som kommer.

Apropos oppmerksomhet. Uansett hvor mye jeg bryr meg om adolfoiene i 60 literen er det og blir det sånn at det er 100 literen jeg setter meg godt til rette foran og studerer lengst til daglig. Det er nesten ingen fisk, bare flekket blåøye og endlersene og ancistrusene, samt klorekene som er synlig i dette karet. Er det plantene jeg facineres av? Noe er det hvertfall, for det er dette karet som får mest oppmerksomhet uansett hvilke levende vesener jeg har i det.

Når jeg allerede er i gang med å skrive om 100 literen min; jeg har begynt å tenke på om jeg skulle hatt en betta-art i dette karet, sammen med en annen liten stimfisk. Har sett litt på Betta brownorum, coccina, channoides og simplex da dette er arter jeg kanskje har en liten mulighet til å få tak i snart gjennom familie som skal reise litt snart. Kanskje får jeg tak i noe nytt og spennende som ikke alle har her i nord snart? Hadde vært artig hvertfall.
Flotte bilder av nydelige reker

Ber litt fristet til å starte et eget rekekar nå
Sølvi Gullaksen
Flotte bilder av nydelige reker :) Ber litt fristet til å starte et eget rekekar nå ;)


Hyggelig

Ja man vet jo at det er fordeler med å holde artene for seg selv, men så blir man(hvertfall jeg) også fristet til å bare finne en art til som kan passe sammen med rekene, sånn for å utnytte plassen best mulig.. Hehe, her er det selvdisiplin som gjelder

Har forresten startet en tråd i rekeforumet om dette karet, sånn i tilfelle noen føler seg kallet til å komme med innspill på forbedringer jeg kan gjøre.
Anna U.
Byttehandel er en fin ting i hobbyen vår. Jeg kjenner ikke så mange akvarister her i byen, men en av dem var jeg så heldig å få gjort en byttehandel med i dag. Tok med meg krystallreker og noen kvaster av Micranthemum umbrosum og kom hjem med Hygrophila corymbosa og grønne reker:-) Takk for byttehandelen Lisa-S!


Bare hyggelig Anna. Jeg kjenner heller ikke så mange, så det er kjekt at noen kan og vil gjøre slike byttehandler innimellom.

Du tar flotte bilder må jeg si.
Lisa-S
Bare hyggelig Anna. Jeg kjenner heller ikke så mange, så det er kjekt at noen kan og vil gjøre slike byttehandler innimellom. :) Du tar flotte bilder må jeg si. :)


Ja det er veldig høvelig. Takk for det!

Bilde nr. 2 i innlegg 223 ligger nå i basen. Må innrømme at jeg ble veldig fornøyd med akkurat det bildet. Det må være fargene/lyset. Får ikke sett nok på det bildet, kanskje jeg må ha det som skrivebordsbakgrunn en liten stund

Ellers har jeg lest masse om betta og da spesielt om B. simplex. Har fryktelig lyst på! Skal sjekke med et par butikker om de kan bestilles for meg.
Jeg syns du skal sende inn bildet av Najas'en også
Ja er det ikke morsomt og få bilder i basen??
Kjente at jeg ble kjempeglad og fornøyd da jeg fikk inn bildet av min flotte Acei Yellow tail hunne.

Du har etter min mening mange fine bilder du kunne lagt inn i basen.

Fant du deg noen fine brukbare stilker av Hygrophila`en du fikk med deg fra meg?
Rita Revestrek
Jeg syns du skal sende inn bildet av Najas'en også :)


Da gjør jeg det Jeg synes det bildet ser litt rotete ut. Men det viser jo hvilken "skog" denne planten kan lage.
Det er jo en rotete plante ))
Lisa-S
Ja er det ikke morsomt og få bilder i basen?? Kjente at jeg ble kjempeglad og fornøyd da jeg fikk inn bildet av min flotte Acei Yellow tail hunne. :) Du har etter min mening mange fine bilder du kunne lagt inn i basen. Fant du deg noen fine brukbare stilker av Hygrophila`en du fikk med deg fra meg?


Ja, er veldig artig å kunne bidra til de fantastiske artsdatabasene her på af

Jeg satte ned samtlige stilker jeg fikk fra deg på et åpent område helt bakerst i 100literen. Denne planta kan jo strekke seg bra så synes den passet best akkurat der. Bilde kommer når den har fått gro litt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap