Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 2)

Selv om det er nå vi har fått sommerens finvær så har jeg begynt så smått å bruke mere tid på akvariene. litt omrokkeringer med utstyr, og i går fikk jeg endelig kjøpt et utvendig filter til 100 liters karet. Det var på tide! Sliter med kraftig ph-dropp i dette karet og tror det er pumpa sin feil. så nå håper jeg på bedring etter hvert. Det eneste karet som fungerer optimalt hos meg for tiden er borneorekekaret. Desverre fant jeg den ene hannen død i dag. Jeg oppdaget først en av de andre som spiste på ei avrevet klo. Jeg såg at den ikke var byttet på vanlig vis, men revet av. Jeg mistenker slosskamp mellom de to hannene og at det er grunnen. Kan trøste meg med at dem formerer seg bra og at det vokser opp mange små der nå.

Ellers så slapp jeg kampfisk hann og hunn sammen i 60literen og da ble det fart i hannen! Fikk tatt noen bilder:

[External Image]
Hunnen i leksdrakt:

[External Image]
Fantastisk vakre fisker ;D
Nye bilder
I dag fikk jeg blå tigerreker fra Tommy Tran i posten Alle var i god form etter transporten og de er riktig så vakre. Legger ved et bilde av dem.
[External Image]
Kjenner jeg blir bare mer og mer rekefrelst! Har jo coryene som jeg er veldig glad i, men utenom dem er det reker som står i hodet på meg. Er spent på om jeg får til de blå nå da.

Klorekene mine har kommet med kull nr to og jeg syns det er utrolig morro å sitte å se inn til dem og oppdage at det kryr av små barn der inne. De er ikke lette å ta klare bilder av, men jeg får noen brukbare av de største som viser hvordan dem ser ut. De begynner å få farge og begynner å bli på størrelse med crs-rekene nå. Klørne er knallrøde, og for de som har lite farge på kroppen lyser klørne opp slik at de alikevel er lette å få øye på. De er så søte!
[External Image]
Så mange fine bilder.
Utrolig flotte kampfisker.
Prøvde meg på kampfisker selv, men hannen var en skikkelig tyrann.
Skremte vettet av damen så hun bodde mer eller mindre inn i en liten sverdplante
mens han patruljerte karet. Var så vidt hun turde å komme ut å snappe til seg
noe mat. Hannen nektet plent å spise noe så han døde til slutt.
Hunnen flyttet inn i 450 literen og er flottere en noen gang.
Rare greier egentlig..

*trykker på Abonner på tråd*
Takk for hyggelig tilbakemelding CK og Sissimor!

Kampfisk hanner kan være noen skikkelige tyranner ja. Den jeg har nå er ikke så halvgæren Har hatt noen stykker før som ikke fungerte i "familiekar" for å si det sånn. Har dem som sagt i en 60 liter og jaggu lekte de i går. Har bestemt meg for å la det gå sin naturlige gang med eggene. Har prøvd før å fore opp yngelen, men det var vanskelig. Så denne gangen lar jeg dem være i fred. Hunnen er fortsatt i karet, da det virker som hannen holder seg til redet og lar henne være i fred i den andre delen av karet. Selv om jeg ikke har lagt til rette for at de skulle leke, og ikke hadde noen forhåpninger må jeg innrømme at jeg er litt spent på hvordan det går denne gangen

Heldiggrisen som har så mange flotte reker da

Disse klorekene, kan de finne på å nappe etter fiskene?
Ja, begynner å bli fornøyd nå Er veldig spent på de nyankomne blåtigerrekene og hvordan det går med dem oppi der.

Klorekene gjør ikke ei flue fortred. Har noen pygmecoryer sammen med dem nå og det går helt fint. Har også hatt dem hos crs-rekene en kort periode da de var nyankomne uten at de gjorde dem noe heller. Infoen jeg fikk fra Dahl gikk på at dem er åtseletere og dermed kan de finne på å spise på døde fisk/dyr, men ikke jakte. De spiser forøvrig det jeg har av fiske/reke/sneglemat.

Jeg mistet jo den ene hannen min(hadde to) og det var nok ingen naturlig død. Tipper hannene sloss, da jeg så tendenser til at de gikk etter hverandre og kranglet litt i forkant av at den ene døde. Så disse skal flyttes over i større kar etterhvert som jeg får flere voksne. De går i en 28 liter nå og skal flyttes til 60 liter er planen. Har 100 literen også som en mulighet til disse.
Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at klorekene ikke gjør noen noe. I går ettermiddag oppdaget jeg at alle tigerrekene søkk borte. Jeg kunne ikke skjønne noen ting, men den eneste logiske forklaringen er at klorekene har tatt dem. Dette fremstår som et stort mysterium siden klorekene har latt de få crs-rekene som har vokst opp sammen med dem være i fred. Var jo derfor jeg slapp tigerrekene sammen med klorekene i påvente av at klorekene skulle flyttes til større kar om et par uker når filteret dems er ferdig innkjørt. Fikk en dyr lærdom denne gangen, og nå er jeg mildt sagt lei. Tror jeg trenger noen dager på å komme over det.
Huff det er jo forferdelig å miste tigerrekene på den måten. Jeg har opplevd å miste 15 tigerreker på under et døgn så jeg skjønner deg veldig godt. Mine døde ant pga noen giftstoffer som ikke fiskene gjorde notis av. Trodde derfor alt var trygt for rekene, men de døde. Forferdelig trist å sende smådyra rett i døden og ikke minst dyrt...
Ja dette ble en alt for dyr erfaring å gjøre seg. Og jeg kan fortsatt ikke tro at det er sant. Hva er det med de blå som gjør dem mer attraktiv enn de rød- og hvitstripete? Sånn bortsett fra fargen.. Er de svakere/ et lettere bytte? Jeg bare spekulerer litt her nå, for jeg synes ikke det er logisk at det skulle gå som det gikk.
Kampfiskyngel
Litt glede oppi elendigheta Såg etter eggene til kampdfisken i dag, men oppdaget ingen. Skulle til å snu og gå igjen, men så kom jeg på at jeg kunne jo kikke fra undersiden også for å se om jeg så noen egg da. Det gjorde jeg ikke, men jeg såg derimot masse små yngel!

Etter en del prøving og feiling med forskjellige individer har jeg tydeligvis funnet meg en hann som kan sakene sine og tar utfordringen på første forsøk. Han holder på å samle yngel og spytter dem i redet kontinuerlig. Foret dem litt i motsatt hjørne, og han svømte bort og smakt litt før han skynte seg tilbake til barna igjen.

Lurer på om jeg skal ta han ut eller la han være..? Det heller mot at jeg lar han være og lar det gå sin gang, for jeg har egentlig ingen kar jeg kan flytte han til for øyeblikket. Hunnen er der også, og hun er kanskje en større trussel enn hannen overfor de små.

Legger ved et bilde av den flinke far.

[External Image]
Yngelen har begynt å vokse og pappa svømmer midt i blandt dem så jeg begynner å få tro på "familiekaret". Hunnen er flyttet til det store karet.

[External Image]

[External Image]

Se så søte dem er. Han viser ikke antydning til å ville spise dem. Tror ok hvertfall noen overlever og blir store siden det går så bra med dem nå. Veldig morsomt å se på adferden til fisk som har en slik yngelpleie.
Ja veldig søtt å se de pittesmå rundt pappan sin
Veldig lekker den kampfisken

Forresten på akvariereker.no fant jeg dette om å holde dvergreker sammen med kloreker: Jeg anbefaler ikke å ha den i lag med Dvergreker (Kirsebærreker, Crystal Red osv.), siden disse eventuell kan bli tatt av Kloreken. Men jeg har hatt Amano reken i lag med Indisk Kloreke, noe som gikk veldig bra hos meg.

Jeg har tilfeldigvis akkurat selv kjøpt amano og kloreker og satt dem i samme kar. Håper det fungerer like greit som han mener :O
Ja ikke sant Jeg blir nesten litt varm om hjerterota av å se på det. Litt morsomt at denne hannen var kjøpt som en hunn. Jeg hadde på det tidspunktet en annen hann og slapp denne "hunnen" oppi sammen med han. Det gikk greit, men ble jo ikke noe action... Så fikk jeg mistanke om at det kunne være en hann, selv om han hadde like korte finner som en hunn, og satte han for seg selv. Det skjedde nesten over natta etter han kom for selv at finnene begynte å vokse. De vokste ganske fort også. Der ble jeg en erfaring rikere. Ikke vær helt sikker på at nyinnkjøpte kampfisker er riktig kjønn før de har fått vært litt alene.

Ang. klorekene så har jeg innsett dette. For sent for de stakkars tigerrekene, men dog. Selv om de er åtseletere har de jo klør. Jeg gjorde en alt for rask slutning da jeg såg at det gikk bra med crs-rekene. Det virker som de er blitt mere "husvarme" i sitt hjem og jeg ser litt knuffing dem i mellom den siste tiden. Nå har jo det eldste kullet begynt å få litt størrelse og jeg ser de er "tøffe i trynet" mot sine mindre søsken, som igjen skygger banen totalt. Men når det blir fora, ja da piler dem frem og sikrer seg mat. Når de har sikret seg en bit hver sitter de i litt høyde fra bunnen og fortærer maten i ro. Så disse skal man konkurrere hardt med om maten hvertfall. De skal ikke ha på seg at de er kjedelige i atferden hvertfall! Og de trenger større kar enn 30 liter som de går i nå. Når det nye utvendige filteret er innkjørt i neste uke, skal jeg ta det gamle filteret fra 100 literen og sette i 60 literen, og flytte disse rekene. Skal bli bra å ha dem på større plass.

Sendte mail til moderatorteamet for å få disse rekene inn i basen. Spent å se om det skjer etterhvert. Dem er der hvertfall ikke nå, og det er jo ikke så rart siden de er såpass nylig oppdaget(som er det vi fikk opplyst ved salg).

Spennende liten "test" du har da. Hvor store er amanorekene i forhold til dvergene? Blir glad for rapport etterhvert om hvordan det går

Hmm.. de voksne klorekene dine ser jo ikke ut som mine, dine har jo gule klør. Men den på siste bilde ligner. Så da må mine være ganske unge selv hunnen går med rogn..
Flotte bilder du tar.
Blir å følge med fremover.

Espen
Takk for det Espen!

Her er et bilde av klorekekaret. De skal flyttes til 60literen en dag jeg har ork, og da er planen å sanke adolfoiegg som forhåpentligvis vil klekkes her.

[External Image]
Imponerende hva du får til med rekene dine Anna. Alle bildene du tar er som kunstverk i mine øyne. Hm hørtes det litt klissete ut mon tro? Hehe. Kunne tenke meg et bedre kamra selv da jeg kun har et lite Nikon Coolpix. Men det koster.... men det hadde vært gøy å ha noen flottere bilder i tråden min ;- =)
Takk for hyggelige ord Leif!

Det var ikke før jeg fikk det kameraet jeg har nå at jeg i det hele tatt gadd å prøve å ta bilder av fiskene. Men nå skal det sies at det forrige kameraet mitt var et veeldig gammelt kompaktkamera..

Her kommer først et par bilder av kampfisk:

Her må være en av de største ynglene. Jeg har ingen oversikt over hvor mange dem er oppi der, men ser flere samtidig hele tiden når jeg kikker inn der. Spent på hvor mange det blir til slutt! Og hva jeg skal gjøre med dem.. Regner med at en av dyrebutikkene vil ta i mot..

[External Image]

Og her har vi damen. Hun har fått bo i 100 literen siden eggene klekte og har plutselig eksplodert i magemål. Lurer på hvor mange ancistrusyngel og crs-reker hun har plaget i løpet av den tida..

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap