Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 3)

Her er 100 literen, slik den ser ut nå. Tomt på høyre side, vet ikke helt hva jeg skal finne på der. Den moselignende planta som er festet på toppen av rota helt til høyre er monosolenium tenerum en spennende plante jeg fikk tilsendt fra søstra mi som handlet til meg hos Dahls Dyrerike. Den virker som den vokser bra bare den har rette forholdene. Med det mener jeg at det må være direkte lys på den og at den må være festet til noe, som jo sier seg selv siden det er en mose og den vokser på røtter/steiner.

Blir glad hvis noen føler for å komme med kommentarer til hva som er bra og ikke bra!

[External Image]
Fora crs-rekene litt her om dagen. De var så fine der de satt i en haug å kranglet om en tablett Har flere hunner med egg nå, så snart kommer det nok yngel til etter flere mndr sommerferie. Har mistet reker hele sommeren igjennom, en og to har dødd hver dag. Og jeg har ikke skjønt grunnen. Den eneste grunnen jeg kommer på kan være den kraftige PH-droppen jeg sleit lenge med, og sliter delvis fortsatt med. Nå har rekene fått et eget lite kar, og der følger jeg nøye med vannverdiene, og med en gang fikk flere hunner egg. Så vil tro det var forklaringen på problemene i sommer. Forklaringen på PH-droppen er derimot et stort mysterium. Hvis jeg lot det gå en uke mellom hvert vannbytte kom PH raskt ned på 5-tallet. Tror den har begynt å stabilisere seg ganske bra nå, men er ei stund siden jeg testa. Skal gå å gjøre det nå tenker jeg!

[External Image]

[External Image]
Synes det var fint at akvariet ditt var så åpent på h-side jeg! Flott med litt variasjon Men kanskje det hadde vært fint med tre algeballer der?

Veldig flotte reker forresten!!!
Har du sett et annet bilde av karet? Det lå nemlig tre algekuler helt til høyre der inntil i går, da jeg flyttet dem for å få plass til noen småplanter der som jeg ikke har fått til i de andre karene. Merkelig at du skulle nevne akkurat det!
Anna U.
Har du sett et annet bilde av karet? Det lå nemlig tre algekuler helt til høyre der inntil i går, da jeg flyttet dem for å få plass til noen småplanter der som jeg ikke har fått til i de andre karene. Merkelig at du skulle nevne akkurat det!


Ha,ha, det var jo litt av et sammentreff!!! Tji,hi!!!
Syns 110 literen var kjempefin og syns faktisk det kan være åpent på høyre side så lenge det er mørk bakgrunn.

Men hvis du vil ha noe der kunne jo en mye større rot enn den du har der gjort seg. En som bøyer seg opp mot høyre og så innover mot venstre sånn at den på en måte dekker den tomme delen?
Sissimor: Ja det var veldig rart! Til og med samme antall. Pussig.

Takk for innspill! Det med rot var jo en god ide, men så var det å finne en passende rot da. Akkurat det tror jeg kan bli vanskelig med tanke på utvalget her i byen. Drømmen min er at monosolenium tenerum vokser seg stor og frodig der den er plassert nå i ørste omgang..
Nye fisk!
På torsdag ble jeg eier av 7 flotte, voksne L201! De skal bo i 100 literen, så skal jeg på sikt flytte ancistrusene til 60 literen, der kampfiskyngelen er nå. Ser dermed dårlig ut med flytting av kloreker til dette karet, men det skulle gå bra nå som de er eneste art i 28 literen.

Maller og reker er tingen, og det er veldig artig å prøve med noe nytt og ikke fullt så vanlig(hvertfall ikke her)! Det blir spennende å se om jeg får til oppdrett på disse på sikt. Regner med de trenger ei stund på å bli komfortable med sitt nye hjem før man kan begynne å håpe på noe action. Fikk også med tre huler til disse og dem ble lagt på rekke og rad under mopanirota jeg hadde liggende midt i karet. Begynner å bli fornøyd med karet nå! Fått utnyttet plassen ganske bra etterhvert synes jeg selv. Ikke plass til så veldig mange flere planter.

[External Image]

På rekke og rad I løpet av helga har dem funnet seg såpass til rette at de har okkupert alle ledige huler.
[External Image]

Sånn ble det seende ut med rota oppå hulene. Litt mer volum enn med bare rota liggende på sanda.
[External Image]
Ang. klorekene:
Disse klorekene mine har jo blitt et interessant studium etter ulykken med tigerrekene. Det var de forsåvidt før også, men nå har jeg hatt en grunn til å finne ut av ting. Det jeg har observert i det siste har gitt meg en foreløpig konklusjon. Det er ungdommene som tar andre arter.

Jeg har i det siste helt tilfeldig observert at det eldste kullet spretter opp for å ta tak i forbipasserende. Disse forbipasserende har vært mine to gjenlevende pygmecoryer og mine to gjenlevende orange reker. Disse to artene kom fra en større gruppe, men som har falt fra og derfor ble plassert sammen med klorekene. Delvis som en test, men mest for at jeg ikke ville ha dem i de andre karene. Den eneste som overlevde klorekeungdommene var en stakkars pygmecory med avklippet hale som jeg reddet ut derfra i forrige uke. Begge de gjenlevende orange rekene er søkk borte, og disse levde med klorekene helt siden jeg fikk dem tilsendt i vår. Dette gjør meg 99 % sikker på at de voksne klorekene ikke gjør ei flue fortred, mens det er ungdommene som er på jakt.

Eneste forklaringen jeg ser til at det er sånn er størrelsen på klørne: de voksne hannene har svære klør som de ikke har helt kontroll over. Dette ser jeg når jeg forer. Alle blir helt desperate i jakten på en matbit. Den voksne hannen kommer løpende ut fra sitt tilholdssted og i hans desperate jakt etter mat støter han borti alt av planter som er i veien. Det er et vanlig syn å se han kjempe mot ei plante hvir stilken har havnet mellom klørne. Han kommer seg ikke løs og må rygge. Klørne er for tunge til å løftes over kroppen i jakt etter mat.

Er mer usikker på om det samme gjelder for hunnene. De har mye mindre klør enn hannene. Men det er vanskelig å si om de er lettere å ha kontroll over av den grunn. Jeg tipper at disse også er for tunge til å jakte på mat.

Eneste gangen jeg ser de voksne klorekene bruke klørne sine er når en matbit ligger helt i nærheten, slik at de kan få grepet tak i det. Stort sett bli ikke klørne brukt.

Ungdommene derimot.. De blir mer og mer hissige på mat etterhvert som de vokser. Lurer på hvor lang tid det tar før klørne dems blir for store til å jakte med. En ting er hvertfall sikkert, og det er at med den formeringsraten disse har vil det alltid være noen ungdommer der som tar andre(svakere?) reker og fisk og derfor skal jeg ha dem som eneste art fra nå.

Merkelig at dem ikke tar hverandre? Har telt dem flere ganger og det er ingen tegn på at noen har blitt borte.

Sånn, det var dagens info, hvis det er noen som er interessert
Anna U.
Den voksne hannen kommer løpende ut fra sitt tilholdssted og i hans desperate jakt etter mat støter han borti alt av planter som er i veien. Det er et vanlig syn å se han kjempe mot ei plante hvir stilken har havnet mellom klørne. Han kommer seg ikke løs og må rygge.


Huff jeg begynte¨å le når jeg leste dette, ser for meg reka virre rundt og setter seg fast med den forbaskade unødvendig store kloa si :P

Anna U.
Ungdommene derimot.. De blir mer og mer hissige på mat etterhvert som de vokser.

Har ennå ikke sett noen småttister hos meg, men skjønner jeg må følge med på hvordan de kommer til å oppføre seg..

Anna U.
Sånn, det var dagens info, hvis det er noen som er interessert:-)


I am!
Hehe, nå jeg ser sitatet nå så synes jeg det var ganske morsomt selv også Men det er faktisk sånn han holder på, enda så komisk det kan virke. Har vurdert å fjerne noen planter for hans skyld, men jeg tør ikke rote rundt med fingrene oppi der.. Aner jo ikke hva de er kapabel til å gjøre med de klørne!

Hyggelig med kommentarer! Bør bli flinkere til å kommentere andre sine tråder selv, for vet jo hvor hyggelig det er med tilbakemeldinger på det man skriver og gjør og viser frem!

Synd jeg er så pinglete med å rote rundt oppi der for blyxa japonicaene der oppi får ikke nok lys så de bør flyttes til et mer åpent område. Kanskje jeg skulle bite tennene sammen ved neste vannbytte og ta en opprydding oppi der...!
De fyker sikkert vekk når de ser hånda di komme. Er nok uansett ikke store trykket i de klørne
I går var en skikkelig akvariedag for meg. Da koser jeg meg maks

Har hatt to pumper gående i 100 literen i påvente av at det nye utvendige filteret skulle kjøres inn. Den har nå gått i opp mot to mndr så den burde være godt nok innkjørt. Jeg har ventet med å flytte over fluval 4+ fra til 100 literen til 60 literen pga kampfiskyngelen jeg uventet fikk som har vært uten pumpe i 60 literen. Men nå ville jeg ikke vente lengre og flyttet pumpa og mine kjære adolfoi over til 60 literen. Samt ancistrustrioen, med far og barn i hula.

100 literen:
Denne inneholder nå to små grupper corydoras(triliatenus og albino), L201gruppen, to kampfisk og en haug med ancistrusyngel. Har begynt å tenke på om ikke det er plass til noe mere fisk der nå. Har veldig lyst, men er litt usikker på om det er lurt.
Har tenkt på en liten stimfisk. Så liten at den ikke tar reker eller yngel av noe slag. Det er jo ikke noe som er i handelen, men muligheten for å få en butikk til å bestille er jo der.

Hadde jo egentlig lyst å fylle karene med en rekeart hver å ha sammen med mallene og la det være med det. Da kan begge deler formere seg i fred og ro uten forstyrrelser fra "frittsvømmene" fisk. Men så har samboeren min i et lite glimt av engasjement ytret et ønske om å ha noe fisk som sees. Han har mest lyst på scalarer, men der holder jeg igjen pga størrelse på karet og at de nok kan bli i overkant hissige etter min smak. Men vil jo gjerne at han også skal få være med å bestemme.

En ting som taler i mot å ha reker i 100 literen er filter-innsuget der. Det bør ikke tettes med noe som gjør det yngelsikkert, for da blir det fort tett. Jeg er ikke interessert i å måtte gjøre noe med en evt strømpe eller blåsvamp ved hvert vannbytte for å sikre at det ikke går tett. Så selskapskartanken er aktuell selv om det ikke er optimalt for malleoppdrett. Tror jeg må tenke mer på det der..

C. adolfoi
[External Image]
Med adolfoiene i 60 literen skulle alt ligge til rette for at dem kan formere seg litt mer enn de allerede har gjort. Jeg var veldig spent da jeg skulle hove opp adolfoiene fordi 100 literen som de har vært i til nå ikke har fungert optimalt i sommer. Det er PHen jeg har slitt med å holde stabil. Regner med at det har tatt på for alle innbyggerne å leve i den svingende PHen. Har mistet mange reker i sommer. I følge mine beregninger skulle det være 11 adolfoi oppi der, men de er skye og jeg har ikke hatt sjanse til å telle dem. Løftet bort røtter og de holdt seg heldigvis der det var åpent helt til jeg hadde ti stykker i bøtta. Vet det er en av dem som har sett litt slapp og tynn ut og jeg regnet egentlig med at den ikke fantes lengre. Men såg etter likevel. Og fant jaggu den ellevte også. Må si jeg ble litt stolt over at jeg har klart å holde absolutt alle i live helt siden jeg kjøpte dem for.. tja, over et år siden. Halvannet kanskje? Tre av dem er kommet til hos meg.
[External Image]
Disse fiskene er mine øyenstener. De er så vakre! Det er dem som er grunnen til at jeg har flere arter corydoras, og jeg føler meg skikkelig heldig som fikk tak i dem. Tror nesten det er første og eneste gangen de har vært i handelen her i byen den gangen jeg kjøpte dem. Og da jeg så dem i butikken visste jeg instinktivt at disse måtte jeg ha. Er bare så heldig
[External Image]
Kampfisk
Det skjedde noe med kampfiskparet mitt i går etter at fluvalen forsvant fra 100 literen som er hjemmet dems for øyeblikket. Den delen av karet der fluvalen hadde stått(venstre hjørne) ble plutselig et rolig sted, noe de helt klart satte pris på. Utblåset til det andre filteret er i motsatt del av karet. Da jeg satte meg ned foran dette karet etter det var fylt opp igjen og lyset slått på, såg jeg dem jage etter hverandre rundt i hele karet. Begge i leksdrakt og hannen viste seg skikkelig frem. Regner med det blir et skumrede å se der i hjørnet i løpet av kort tid nå.

Jeg la inn noen pistia som har fått skikkelig lange røtter etter å ha vært i et kar uten bevegelse i vannet. Så kampfiskene fikk en egen liten sone med masse tett plantebuskas
[External Image]

Skikkelig leksdrakt på hunnen:
[External Image]
60 literen
Her er 60 literen slik den så ut før omgjøring i går:
[External Image]

Og her er den sånn den ser ut nå:
[External Image]

Kom gjerne med tilbakemelding på oppsettet hvis noen føler for det!
Hei Anna!

Hyggelig å treffe deg på forrige møte i Tromsø Var jeg/vi som fikk en hel del planter av deg, tusen takk igjen, hihi =) Synes det er gøy å lese tråden din, og se litt, ikke bare høre, om hva mine akvarie-venner i Tromsø pusler med =)

- Elise =)
Dette er den fisken vi har hatt lengst. Ancistrus hunn. Fikk den hos en kollega av samboeren min som bitte liten yngel. Alt for liten til å flyttes, men vi var ivrige og ville prøve. Fikk noen flere, men det er bare denne vi har igjen av dem. Var bare denne som viste seg å være en hunn, og fikk dermed overflod av hanner så de har jeg kvittet meg med. Synes det er noe ekstra ved å ha fisk som har vokst opp hos meg. En svart liten ancistrusyngel er ikke så spesielt for meg(kanskje ikke så rart siden det kryr av dem her), men når vokser til og blir store og flotte er de ganske fine å ha. En av foreldrene til denne var albino, og med min albino hann gir det ca 50/50 % deling på farge.

[External Image]
Hei Elise!

Så hyggelig da! Jeg tenkte faktisk på dere i går da jeg klemte ut "filtergugge" fra fluvalen før jeg flyttet den. Har dere fått tak i det? Det var uansett for dårlig planlagt og seint til å begynne å tenke på å få den avgårde. For sånne ting må planlegges! Mener jeg har fått med meg at dere ikke bor langt herifra så muligheten er der!
Skulle veldig gjerne hatt litt filtergugge ja Kunne hentet i dyrebutikken i dag, men glemte det. Vi fikk faktisk to filtere i posten i dag, som jeg gjerne skulle kickstarta litt
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap