Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 6)

Huff, men det er bra du advarer meg. Har ikke lyst å oppleve at fiskene mine blir drept av rekene. SÅ viktig er ikke rekene...
Ja jeg unner hvertfall ingen å oppleve det jeg gjorde med tigerrekene jeg kjøpte. Jeg har jo ikke prøvd med fisk som svømmer i midtsjikt eller toppsjikt, så det kan jo hende det er en helt annen sak med slike fisk!

Har du noen nye bilder av dine? Hvordan går det med dem(formering/fargeskift)?
I ettermiddag hadde jeg en to timer lang kamp mot andematen i 100literen. Jeg har blitt kvitt den i de andre karene, men i denne med lite overflatesirkulasjon har den bare bredt seg utover. I dag bestemte jeg meg for at nå skulle den til pers, samtidig med et stort vannbytte. Det er litt av en jobb! Men no tror jeg den skal være borte, sammen med masse pistia. beholdt bare noen få planter av pistia og salvinia.

Og med det samme jg satte meg ned for å se på "verket" så ser jeg den dominante L201-hannen i det han regelrett presser en hunn inn i hula og legger seg oppå henne. Litt av et syn. Men tør ikke forstyrre dem, de får bare gjøre det de gjør, så får det dukke opp yngel etterhvert hvis de finner ut av det
L201 har egg i hula igjen, og disse ble nok lagt på torsdagen etter vannbytte. På fredag hadde ancistrusen også egg i hula, så her venter jeg i spenning

Var borte i helga, og kom hjem i går kveld til kampfisk-egg i redet. De er virkelig godt i gang må jeg si! 2-3 ganger i uka...

Ved vannbytte på torsdag åpnet jeg det utvendige filteret og tok ut diverse ancistrusyngel(velfora sådan) og reker. La med det samme inn en del filterwatt på toppen, og kom hjem til krystallklart vann. Veldig vakkert så jeg måtte sette meg ned å beundre det litt før jeg gikk å la meg. Da får jeg øye på en helt lys gul kampfisk yngel. Denne har den største størrelsen jeg har hatt på yngel av denne arten så går ut fra at den over den kritiske tiden og at denne kommer til å vokse opp Har prøvd å fore de opp med mikroorm i liten beholder tidligere uten å lykkes. Nå har jeg funnet en grei løsning for å få frem et lite antall kampfisk, og det er like greit, for å ha et stort antall slike å fore opp for så å kvitte seg med hadde jo vært en jobb i seg selv. Nå trenger jeg ikke løfte en finger for å få oppdrett på denne arten og det liker jeg.

En ting jeg ikke liker er de få plantene med andemat jeg fikk øye på i 100literen. De bare dukker opp fra intet. Men heldigvis bare å plukke disse få opp, så burde jeg klare å bli kvitt den helt til slutt. Håper hvertfall det.
Ønsker deg lykke til på andemat-utryddinga. Den er min værste fiende. Fikk et lite fnugg i 450 litern og BÆNG så var karet stappa fullt. Værste jeg har vært med på! Men den forsvant faktisk helt av seg selv pga BGA ser det ut som (alle flyteplantene kveltes til døde av BGA)
Takk, det trenger jeg! Måtte til å fiske opp en del andemat i går også. Nå skal jeg omså gjøre det hver dag helt til den ikke dukker opp mer. Jeg skjønner ikke hvor den kommer fra, den bare kommer fra intet virker det som.. hehe.

Jeg driver å tenker litt frem og tilbake på om jeg skal gjøre noen endringer i noen av oppsettene. Jeg er veldig fristet til å prøve med fisk i toppsjiktet sammen med klorekene. Kanskje noen guppy til å begynne med, og følge nøye med på hvordan det går. Får se hva som dukker opp på auksjonen til helga.

100literen virker så tom for fisk. Det er 7 L201, et par kamfisk og noen corydoras som er gode på gjemme seg, samt noen corydoras som er fremme i fronten hele tiden. Sistnevnte er nesten litt i veien for sikten til L201 og de andre coryene. Har lyst på en stimfisk som er så liten at den ikke kan true malleegg/yngel i dette karet! Det må bestilles og det er tiltak.. Men får se hva det blir til en gang jeg vil ta meg råd osv. Kunne sikkert vurdert andre arter/typer fisk også for dette karet, men når hovedkriteriet er at de skal la egg og yngel være i fred begrenser det seg jo mye.

Det jeg syns er merkelig i dette karet er at coryene ikke leker. Det er fem av hver med albino og Trilineatus. Albinoene har lekt en gang før og resultatet ble en yngel som nå er voksen. Triliene har ikke lekt så vidt jeg vet. Disse er veldig sky og jeg lurer på om det er grunnen. Kan ikke tenke meg at det har noe med vannet å gjøre, for alt annet jeg har som svømmer leker. Synes det er så merkelig. Det er litt også pga Triliene som er så sky at jeg har lyst på en stimfisk i dette karet.

En liten oppdatering på C.adolfoi-fronten kan jeg jo også komme med: Det skal etter mine beregninger være fire yngel oppi der nå, så bestanden er i full gang med å øke

Apropos det, jeg har en adolfoi som ikke er frisk. Den har vært dårlig lenge, men jeg har ventet med å avlive den i tilfelle den skulle bli bedre, og fordi den ikke har blitt værre. Den ligger mye på siden og puster tungt, og en dag jeg syns den så verre ut fant jeg frem et par hover og skulle få den opp og avslutte den. Men den spratt unna med en gang den ble oppmerksom på hoven. Jeg hadde ikke sjans å få tak i den uten å ta ut alt av innredninger. Så det gav jeg opp med en gang. Og den er der fortsatt, noen ganger ser den pigg ut, og andre ganger ikke.
Hva med en eller annen killi som toppsjikt-fisk sammen med klorekene? Klovnkilli feks?
Klovnkilli er et veldig godt forslag! Jeg såg dem på Tropehagen for noen uker siden og nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte dem... Men dem dukker nok opp igjen der, har sett de har hatt dem inne flere ganger tidligere. Kanskje jeg bestiller dem sammen med en stim av et eller annet når jeg bare får bestemt meg

I går satt jeg ei stund foran 100literen for å se etter kampfiskyngel. Fikk øye på flere i forskjellige størrelser og farger. Det såg ut magen til alle sammen var velfylt, så jeg tror de får i seg nok mat oppi der, og det gleder meg veldig Får vel registrere oppdrett på denne arten snart!

Jeg måtte også se litt på mallene i hulene, men de albinocoryene svinset frem og tilbake foran der hele tiden så jeg fikk ikke sett så mye selv om den ene låg med hodet ute. Ble litt sur på coryene og tenkte at kanskje jeg tar med meg disse også på auksjonen på lørdag. Med disse ut av hus kan jeg enten øke antall C. trilineatus eller kjøpe en ny art cory, og det hadde jo vært gøy. Tenke-tenke

Legger ut bilder senere i dag tenker jeg.
Storauksjon i tromsø akvariklubb
Da var denne over og jeg har vært med på auksjon for første gang. Synes det blei en vellykka auksjon, med over 100 objekter hvor de fleste ble solgt.

Jeg fikk solgt alt jeg hadde med meg, og fikk kjøpt et par mallehuler til samt et par små røtter som passer til de minste karene. Jeg gikk en smule i pluss, og det var jo gøy

Det var egentlig ganske tidkrevende å få opp av karene det jeg skulle selge, jeg holdt på store deler av ettermiddagen i går og på morran i dag. Men så deilig å få rensket litt opp i karene og få bort litt planteoverskudd! Klorekekaret ble jo som forvandlet, siden Najasen hadde tatt helt overhånd, og store mengder ble fjernet.

Legger ved noen bilder av klorekeungdommen som fikk nye eiere i dag. samtlige fra første kull ble solgt, 15 stykker. [External Image]

[External Image]
Kloreke-hann
Her er kloreke-hannen min som ikke har så røde klør lengre.
[External Image]
[External Image]

Dette er hannen som døde(i kamp med den andre?). Sjekk fargen på klørne! Tror den var midlertidig, for de var røde da han kom til meg, og var knall gule også en stund.
[External Image]
Anna U.
Dette er hannen som døde(i kamp med den andre?). Sjekk fargen på klørne! [img]http://akvaforum.no/images/forum/19709_101113165953_3.jpg[/img]


Jeg ser ingen klør på denne reka???
Lisbeth
Jeg ser ingen klør på denne reka???


Godt kamuflert mot den mørke bakgrunnen?
Her er ene hunnen og en yngel. har bare de minste igjen nå, men tror det er mange av dem, og begge hunnene går med egg så jeg blir ikke fri for reker på ei stund[External Image]
[External Image]
Det var morsomt å gå av med seieren på budrunden på 10 av rekene dine Anna.
Er kjempefornøyd!

Er veldig glad for at jeg skaffet skilleglass og fikk delt av karet så de fikk egen del å gå på nå mens de er små, for da vi slapp de i karet, sto det 13 Aceier på skilleglasset og prøvde å få fatt i litt rekesnacs.. :P

Regner med/håper på at de etterhvert skal kunne gå sammens, da de blir nesten like store som voksne individer.

Fasinerende små reker, som ser ut til å ha funnet seg greit til rette i sin del av kulpen.
Den ene hadde bare en klo, kanskje han har mistet den i en krangel? Vet du om de vokser ut igjen?
Kampfisk
Fikk et par brukbare bilder av kampfiskene i går der de dreiv på med flørting rundt om i hele karet
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Veldig hyggelig med tilbakemedling Lisa! Det burde jeg jo husket på å si ved en tidligere anledning, at klørne vokser ut igjen! Tror det var flere enn en som hadde bare ei klo. De skifter disse ut, på lik linje som at de skifter skall Det er litt av et syn å finne klørne etter den voksne hannen liggende strødd i karet. Smårekene spiser på disse.

Jeg har forøvrig ikke observert skallbytte på klorekene mine, slik som jeg gjør på dvergrekene.

Jeg følger med i tråden din og venter spent på oppdateringer om hvordan det går med rekene dine i sitt nye hjem!
Åh, det var godt å høre at den vil få ny klo, syntes litt synd på den stakkar..
Jeg skal nok få tatt noen bilder og oppdatert fremgangen på disse etterhvert.
Kampfisk yngel
Er de ikke søte? har et par helt lyse, og et par som har begynt å få blåskjær. Vet ikke hvor mange totalt. Veldig gøy å følge med på utviklingen til yngel[External Image]
[External Image]
Her er min fantastisk flotte lotus(not)... Er ikke alle planter jeg får like godt til, og denne går vel inn i denne kategorien. Blyxa japonica går også inn i denne kategorien. Den har bare visna i det siste. Kan nok være på grunn av najasen som har overtatt karet den står i i det siste. Nå er najasen luka bort, så spent på blyxaen kommer seg igjen.
[External Image]

Sandsneglene trives ikke like godt i alle kar hos meg, men i 110literen trives den veldig godt. Men jeg har lurt på en ting i det siste. Om de jeg har kan fordeles på to arter? En med vakre striper og mønster i rødt, og en med ensfarget skall.
[External Image]
[External Image]
Anna U.
[QUOTE=Lisbeth]Jeg ser ingen klør på denne reka???


Godt kamuflert mot den mørke bakgrunnen?

Nå ser jeg dem, sorte jo! Tøft
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap