Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 8)

Sant nok ,en må finne ut hvordan gjøre ting på egen måte ,selv om det finnes mange god råd og tips å ta med .
Selvfølgelig Jeg mente det ikke sånn som det kan se ut, at jeg ikke har noe å lære av andre. For det har jeg helt klart, og det er grunnen til at jeg liker og bruker dette nettstedet så mye. Fordi jeg har lært og lærer så utrolig mye spennende her
Var heller ikke sånn jeg mente det
Men vi forsøker jo alltid å finne en metode som passer oss selv best og som fungerer
Adolfoiene leker i dag igjen La alle eggene på den ødelagte moseballen og jeg klarte ikke å la de ligge der. Så nå ligger de til klekking, forsøk nr. 2 altså.

Stelte litt med karene uten å bytte vann i dag. luket litt flyteplanter i 100 literen, og fanget noen reker jeg skulle ha flyttet for lenge siden, men som har gjemt seg godt. Ser en og annen kampfiskyngel oppi der. Lurer på om dem får nok mat.. Klorekene ser ut til å trives, og vokser bra.

Notat til meg selv: Ved flytting her i forrige uke telte jeg 32 klorekeyngel og 85 krystallreker.

Jeg har altså opp mot 100 krystallreker for øyeblikket. De som enda er i 100 literen flyttes etterhvert som jeg får øye på og tak i dem. Så er målet at 28 literen skal være et rent rekekar for krystallreker.

Legger ved noen bilder fra lek på C. adolfoi.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Hei igjen!

Det var noen flotte corydoraser du har der.
Jeg har også adolfoi og syns det er veldig moro hver gang de legger egg selv.
Forresten så så jeg en liten forskjell mellom mine adolfoier og dine.
Det virket som om dine hadde mye bredere stripe på ryggen.
Det kan jo selvsagt bare være en variasjon mellom adolfoiene mine og dine, men kansje du har duplicareuser.
De skal etter hva jeg har lest være litt mer ettertraktede enn adolfoier også
Uansett så må du ha lykke til med oppdrett.

Ps. en dråpe eller to med Esha 2000 hjelper mot mugg og sopp på egg.
Ser du skriver at du sliter med å få egg på dine C.trilineatus.
Det gjøre jeg også! Har hatt de i 7-8 mnd nå og de har ikke lagt egg en eneste gang.
Har mer eller mindre gitt opp og få disse i lek.
Tobias O
Hei igjen! Det var noen flotte corydoraser du har der. Jeg har også adolfoi og syns det er veldig moro hver gang de legger egg selv. Forresten så så jeg en liten forskjell mellom mine adolfoier og dine. Det virket som om dine hadde mye bredere stripe på ryggen. Det kan jo selvsagt bare være en variasjon mellom adolfoiene mine og dine, men kansje du har duplicareuser. De skal etter hva jeg har lest være litt mer ettertraktede enn adolfoier også ;-) Uansett så må du ha lykke til med oppdrett. Ps. en dråpe eller to med Esha 2000 hjelper mot mugg og sopp på egg. ;-)


Hei Tobias!

Jeg har lagt merke til at mine har en ganske bred stripe i forhold til mange andre jeg har sett bilde av. Jeg har tenkt tanken mange ganger at det kan jo hende de er feilidentifisert. Jeg kjøpte dem som adolfoi, og har egentlig ikke brydd meg så mye om å sjekke om identiteten er riktig. Helt til den dagen jeg måtte avlive en av dem. Det er ikke lenge siden jeg gjorde det og jeg skrev så vidt om det i tråden her. Jeg ville benytte sjansen når jeg skulle avlive til å stryke på finnene for å kunne få bekreftet arten. Jeg laget en tråd på sykdomsforumet om hvordan man best avliver en corydoras, da det for meg virker umulig å kappe av hodet på grunn av "panseret". Det jeg skulle ha skrevet tydeligere, og som var målet med tråden, var at jeg ville undersøke finnene på fisken når den var død. Derfor ville jeg ikke koke den, for da ser jeg for meg at skinnet ikke er intakt lengre. Og så sto jeg der da, med fisken fanget(den var ikke lett å få tak i, og jeg var litt stressa) og klar. Jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å avlive den uten å koke, og dermed ble den kokt. Det jeg var for korttenkt til å tenke på var at jeg skulle ha kjent på finnene FØR jeg avlivet. Men jeg hadde jo sett for meg hvordan jeg skulle gjøre dette inni hodet mitt mange ganger, og det var tydeligvis for sent til å omstille hjernen. Så identifikasjonsforsøket mitt ble en smule amputert. Og jeg angrer veldig på at jeg ikke pustet dypt to ganger og tenkte meg om der jeg sto med fisken. Avliving er liksom ikke det hyggeligste man gjør og derfor var jeg litt stressa.

Nå har jeg "fått litt blod på tann" og VIL finne ut hvilken art jeg har. Men det er nok lettere sagt enn gjort. De er skye skvetter unna når de ser oss utenfor karet. Jeg vil jo nødig stresse dem unødig, men det må jeg jo hvis jeg skal ta en av dem opp for å kjenne på finnene. Hvem vet, kanskje jeg en dag tar mot til meg og fanger en av dem for å få det bekreftet en gang for alle? Inntil da kaller jeg dem for adolfoi, siden det var det jeg kjøpte dem som.
Lisa-S
Ser du skriver at du sliter med å få egg på dine C.trilineatus. Det gjøre jeg også! Har hatt de i 7-8 mnd nå og de har ikke lagt egg en eneste gang. :( Har mer eller mindre gitt opp og få disse i lek.


Ja, hva skal vi gjøre med disse umulige fiskene? Jeg har for lenge siden fått et inntrykk av fra andre her inne av triliene skal være ganske lette å få i lek. Kjøpte jo adolfoiene mine først, men da jeg kjøpte triliene tenkte jeg at disse blir hvertfall ikke vanskeligere. Så feil kan man ta...

Litt fakta om mine så det ikke er noen tvil: Gruppe på fem stk. Hatt dem i over et halvt år, om ikke ett, husker ikke helt. Noen store, feite hunner, og jeg har sett hvertfall en hann. De holder til bakerst i 100 literen, og jeg ser dem sjelden, så usikker på fordelingen av kjønn, men sikker på at begge kjønn er representert.

Kjøpt to til som tilskudd til gruppa nå nylig, men disse er ikke kjønnsmodne enda. Kanskje jeg skulle håper på at begge disse to er hanner? Kanskje lettere å få dem i gang hvis hanner er godt representert i gruppa?

Men du har vel mange flere enn meg så det stemmer ikke med din erfaring da i så fall.

Mine vannverdier er PH: rundt 7: 6,8 - 7,2. Gh: 1. Har ikke målt nitrat og KH på veldig lenge, kanskje det er en ide å gjøre det, sånn i tilfelle. Har jo slitt med PH-dropp i karet de går i i lengre tid nå, men den ser ut til å stabilisere seg for tiden. L-mallene har lekt hele veien i dette karet, så jeg har hele tiden vært av den oppfatning at vannkvaliteten er god nok.

Hva har du gjort, evt ikke gjort, for å få dine i lek? Hvilke vannverdier har du? Hvordan er temp. hos deg før og etter vannskift? Jeg bytter med vann av samme temp. pga at jeg enda har noen ancistrusyngel gående der. Når disse blir litt større skal jeg forsøke med skikkelige kaldtvannsbytter, med mindre det kommer L201 yngel da. Jeg har altså ikke gjort så veldig mye av de kjente triksene for å få de i gang.

Når det er sagt så gjør jeg ingenting for å få adolfoiene i gang heller. Denne høsten startet de bare opp helt av seg selv og det virker som de har kommet inn i en rutine nå med lek oftere enn en gang i uka. Vet ikke nøyaktig, kanskje jeg skulle begynne å føre logg over når de leker slik at jeg kan vite mer om hva som evt trigger dem. En ting er sikkert, og det er at vannbytte er ikke noe som setter adolfoiene i gang. De leker gjerne rett før neste vannbytte de Som f eks i går; da lekte de og jeg hadde byttet vann på torsdag. Så vannbytter er ikke nødvendigvis noe som setter i gang. Men det kan jo være annerledes for triliene sin del da.

Ble sikkert rotete dette, men håper på en liten meningsutveksling her. Kom gjerne med innspill hvis det er noen som leser dette som kjenner til arten og har hatt lek på den!
Litt mer om vannverdier:

Jeg tror PH har stiblisert seg i begge problemkarene ! På det verste sank PH fra 6,5 til 5 på under to døgn.

Har i lang tid nå tilsatt PH/KH+ fra Noraq. Dette middelet har holdt PH stabil på rundt 7. I det siste har PH ligget på over 7 når jeg har sjekket før vannbytte. Ved sist vannbytte hadde jeg derfor mye mindre pulver i vannet enn jeg har pleid å ha og i går da jeg kontrollerte verdien midt mellom to vannbytter lå den på 7. Neste gang tror jeg ikke jeg trenger å tilsette noe. Skal kontrollere for å se om jeg har rett når den tid kommer.

Jeg har kommet til en konklusjon om at det er røttene som har senket PH på kraftig i karet. Det merkelige er at virkningen ikke kom med en gang, snarere kom den snikende lenge etter at røttene hadde kommet i karet.

Men nå er forhåpentligvis tilsetningens tid over for det største karet.

Litt verre vil jeg tro det er for 60 literen som også har hatt like kraftig fall i PH. Tilsetter pulver også her men ved sist vannbytte syns jeg PH var litt høy. Så tilsatte mindre pulver som jeg gjorde i 100 literen og PH var på 7 i går. Men her er det er ganske ny rot(kjøpt i sommer) som sikkert senker PH bra enda. Spørsmålet her er om jeg kan la den senke PH en del og ikke tilsette noe. Tror det skulle gå greit så lenge det ikke blir så kraftig som i 100 literen. får sjekke ved neste vannskift og prøve uten en omgang fra da og ei uke frem.
Ja, hva har jeg ikke prøvd, for å si det sånn.
De gikk tidligere i 375 literen sammens med annen fisk, men har nå fått en 120 liter for seg selv uten at det hjelper noe særlig på.
Jeg forer med mye variert for, og er nøye med vannbyttene siden jeg har hørt det skal kunne trigge de til lek. Men det ser ikke ut som om de bryr seg større med mine anstrengelser der. :P

Neida, jeg har ikke så stor en gruppe, bare 6 stykker, men jeg lurer på om jeg ikke skal øke gruppen for og se om det hjelper.. Er sikker på at jeg har begge kjønn fordelt i den gruppen jeg har, og jeg er helt sikker på at minst to av de er hunner, hvilket jo vil si at hvis det stemmer, så har jeg flertall av hanner uten at det har hjulpet noe.

Ph ligger på rundt 6,5 hos de, Gh på 3. Jeg har tempraturen på jevnt 24 grader hos de, med et tempraturfall på 1-1,5 grader når jeg har vannbytte.
Men som sagt, jeg har mer eller mindre gitt opp lek på disse, så de får bare gå der i sin ensomhet.

Akkurat ensom er vel ikke rett og si de er nå, siden jeg mellomlagrer glassmallene der inntil vi blir enig i huset hva vi skal gjøre med de. Men det er bare midlertidig.

Har derimot Acei i storkaret som tygger egg nå, og det er jeg såååå spent på. Har aldri hatt munnrugere før, så er litt usikker på hvordan dette vil gå.
Men regner med at siden det er første gang hun tygger, så kan d tilslutt ende opp med ingen eller ganske få yngel.
Lisa: Jeg lager en tråd om dette på oppdrettsforumet hvor jeg klipper og limer inn våre innlegg om temaet. Kanskje vi får noen konkrete råd der, vet jo at mange har oppdrett på arten så det burde være mulig å få noen tips og råd.
Ja, så den tråden.
Kjempebra! Kanskje vi får noen flotte tips der.
Adolfoiene lekte i går igjen Blir de aldri lei? Hehe, hyggelig er det. Og så begynner det å bli så vanlig at jeg nesten ikke enser det, selv om jeg synes det er veldig hyggelig da.
Etter å ha bladd tre sider tilbake i planteidentifikasjonsforumet fant jeg den endelig: Hygrophila difformis Er ganske sikker hvertfall.

Fikk den av Vannsti og den har vært den eneste uidentifiserte planta i mine kar i det siste. Må sjekke at jeg har rett når jeg kommer hjem. Er jo to helt forskjellige utseender på den i profilen, og sånn som den ser ut på det siste bildet i profilen har jeg ikke sett antydninger til hos min.
Omgjøring i 100 literen
I ettermiddag gjorde jeg om hele karet når jeg alt var i gang med vannbytte. Forandring fryder, og jeg er veldig fornøyd!

Hva syns dere?
[External Image]
Nå må jeg virkelig se å få kjøpt meg noe ny fisk hit, er så tomt.. Men jeg klarer ikke bestemme meg. Men tror jeg må finne meg en hyggelig liten julegave til meg selv i år Får ta meg en runde å se, og kanskje bestille.
Klekkeforsøk nr. 2 på C.adolfoi resulterte i 1 yngel. Den ble sluppet i 20 literen som står tom etter rekene. Der burde det være en del micro-organismer den kan spise. Sjebnen får avgjøre om denne ene lever opp. Jeg orker ikke å anstrenge meg for en enslig yngel akkurat nå. Skal heller forsøke klekking i dette karet neste gang. Tror det ble for kaldt for dem i BB-beholderen uten varmekolbe denne gangen. Den ødelagte algekulen som fungerer som eggsamler ble lagt tilbake i karet til de voksne. Så får jeg vente å se når nye egg dukker opp og om jeg orker å plukke dem da eller om jeg skal vente til etter jul
Pent kar! men du må legge ut før- og etterbilde! Alltid morsomt å sammenligne når man har gjort litt endringer
Det var et godt tips! Men når jeg skulle gjøre det ved å sitere mitt eget innlegg på side 4 her, hvor jeg har limt inn et bilde av karet slik det var før inn i innlegget, så fikk jeg ikke muligheten til det. Jeg prøvde å gå inn i din tråd for å se om siteringsfunksjonen bare var borte i min tråd, men den var borte i din også. Så gikk jeg ut av personlig tråd-forumet og prøvde på en vilkårlig tråd og da gikk det. Har vi nylig blitt fratatt muligheten til å sitere i våre personlige tråder?

Får legge ut bilde på nytt i ettermiddag for det var jo veldig lurt å legge inn både før og etter-bilder!
Omgjøring i 100 literen
Her er før og etter bildene!

FØR:

[External Image]

ETTER:

[External Image]
I går kjøpte jeg 6 endlers guppy! De går i karantene i 20 literen på kjøkkenbenken og skal etterhvert flyttes over til 100 literen.

Synes jeg luka bort for mye planter i 100 literen, så vil la det gro en del før jeg slipper de nye inn dit. Både for dems del og for rekenes.

I går så jeg to rare ting skje i 100 literen. Det ene var noe som jeg mistenker for å være lek på de flekkete blåøyene. En hann og en hunn smøg seg inn i Monosoleumen og vibrerte litt rundt hverandre inni der før de svømte hvert til sitt. Dette gjentok seg flere ganger.

Samtidig såg jeg to ancistrusyngel sloss. De var gule på 2-3 cm som var helt i tottene på hverandre i sikkert ti minutter. De pustet frenetisk men gav seg ikke. Skulle tro det var to voksne hanner som sloss, det såg litt rart ut siden de var så små Filmet en liten snutt av dem, men den får jeg ikke lagt ut her, for det har jeg ikke greie på hvordan jeg gjør.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap