Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 9)

Karet ditt var veldig fint
Og Gratulerer med lek på flekket blåøye
Beskrivelsen din lignet veldig på som når tetrer leker ihvertfall.

Jeg så det du skrev om Adolfoiene.
Det er sikkert enklest å bare kalle dem Adolfoier siden du ikke er helt 100% sikker

De ancistrusene dine var nok bare litt modne for alderen sikkert.
Video må du nok kansje spørre Lisbeth om råd om, hun legger ut endel av dem i tråden sin så hun kan sikkert hjelpe deg med videoen.
Anna U.
Filmet en liten snutt av dem, men den får jeg ikke lagt ut her, for det har jeg ikke greie på hvordan jeg gjør.


Jeg laster opp videosnuttene mine på youtube før jeg legger dem ut her. Klikker på "innbygg" knappen på den videoen jeg vil legge ut. Kopierer all den teksten og limer rett inn i tråden. Da legger den seg som et videobilde med playknapp på i tråden. Lettere enn å legge ut bilder faktisk

Var forresten veeeldig stor endring på karet ditt før og etter
Takk for tilbakemelding begge to

Når det gjelder adolfoiene har jeg bestemt meg for å ta opp en av dem for å kjenne på finnene. Jeg er for nysgjerrig til å la være. Men jeg må mote meg litt opp, det er jo stress for fiskene å se en håv i karet, men jeg er også litt redd for å ta i fisk. Hehe, høres sikkert sykt ut, men jeg er litt vel skvetten av meg også når jeg roter rundt i karene. Det fine med cory er at når de først kommer over vann og ligger i håven ligger de helt stille. Men om den kjenner at jeg tar på en finne så er det jo ikke sikkert at den vil ligge stille lengre selv om den er over vann.. Jeg er mest redd for å stikke meg på ryggfinnen. Kjenner at jeg gruer meg litt, men også litt gira på å finne det ut! Skal nok bytte vann der i dag og ordne litt med plantene, så kanskje jeg prøver å få tak på en da. Time vill show...

I går kveld satte jeg meg litt foran 100 literen før jeg skulle legge meg. Da får jeg øye på to små kampfisker De er rett og slett veldig facinerende. Jeg har ikke lagt ordentlig merke til hvor facinerende de er før i går. For det første så er de veldig vanskelig å få øye på fordi de står så mye stille. Jeg kunne følge en med øynene for så plutselig å miste den av syne fordi den sto litt stille bak et blad. De er hele tiden på leiting etter mat. Den kommer smygende og nesten kveiler seg rundt plantene for så å stå helt stille noen sekunder før den napper til. Er vel mikroorganismer de beiter på. Når den har nappet til rygger den en lengde eller to. For så å smyge seg videre. Tror jeg fikk tatt et brukbart bilde av den største som jeg skal se om jeg får lagt ut i kveld.

Takk for tips om video-opplasting Lisbeth. Men er det sånn at man må registrere seg som bruker på YouTube for å kunne laste opp filmene?

Er enig i at forandringen var stor. Mener du det positivt eller negativt? Det er best de første dagene med "ny look", men nå savner jeg mere planter. Hadde det ikke vært for at det er vinter skulle jeg bestilt meg planter fra diverse søringer som har planter jeg ikke får tak i her. Jeg vil nødig kjøpe i butikk pga rekene. Så jeg må smøre meg med tålmodighet...

Ellers så har jeg begynt å få litt for mange sandsnegler i 100 literen synes jeg. Tror rekene tar unna litt, men ikke nok. Og tromsøfolket er ikke int. i dem. Så hva gjør jeg med overflødige sandsnegler? Synes det er litt rått å skulle avlive dem, og jeg må innrømme at jeg ikke er sikker på hvordan man best avliver snegler. Noen som vil komme med tips til hva mykhjertede meg kan gjøre med overflødige sandsnegler?
Anna U.
Takk for tips om video-opplasting Lisbeth. Men er det sånn at man må registrere seg som bruker på YouTube for å kunne laste opp filmene?


Ja, men det er fort gjort i en port Som du ser er jeg en flittig bruker av youtube, veldig brukervennlig og man når ut med sine fiskesnutter til hele verden.

Anna U.
Er enig i at forandringen var stor. Mener du det positivt eller negativt?:-) Det er best de første dagene med "ny look", men nå savner jeg mere planter. Hadde det ikke vært for at det er vinter skulle jeg bestilt meg planter fra diverse søringer som har planter jeg ikke får tak i her. Jeg vil nødig kjøpe i butikk pga rekene. Så jeg må smøre meg med tålmodighet...


Ja jeg syns det ble litt vel godt luka i planteskogen, men det vokser seg jo kjapt til igjen
Ja det vokser seg jo fort til, det har du rett i Men må bare være litt tålmodig. Men vet du! Den Windeløven jeg kjøpte for ei stund siden ser ut til å trives og vokse hos meg! Blir en smule fornøyd når jeg ser på de nye skuddene og bladene som strekker seg
Du tar flotte bilder! Tøffe kloreker, ønsker meg sånne

Måtte inn å se på hesten din, veldig vakker fyr

Har litt av det samme problemet med adolfoiene mine.
Jeg kjøpte mine som veldig små, og den ene der har vokst fryktelig mye i forhold til de andre. De er VF, og jeg antar da at jeg har fått med en duplicareus i den lille flokken. Syns jeg har hørt at adolfoiene vokser saktere? Har duplicareus også, og de er alle veldig like....
Gratulerer med egg og yngel, forresten
Takk for hyggelig tilbakemelding om både bilder og hest og alt Buska

Hvis du vil ha kloreker så er det sikkert flere enn meg(som bor nærmere) som gjerne selger overskudd til deg! De vokser sakte, men til sommeren ser jeg for meg at jeg nok har en del kloreker jeg må kvitte meg med. Jeg er kanskje litt vel ivrig på å dele av mitt oppdrett, men det gleder meg alltid veldig når andre er interessert i det som vokser opp hos meg. Så jeg kan gjerne sende en spennende pakke sørover til våren. Prøver å overtale søstra mi som bor i Askim til å starte opp et akvarium så jeg har noen som kan ta unna litt

Ble ikke noe akvariestell på meg i går, så satser på å ta det i dag i steden. Men tror jeg må få ting litt mer på det rene med tanke å identifisere cory-art. Jeg vet ikke noe om forskjellig veksthastighet på disse to artene.

Og så må jeg mote meg opp. Hehe, noen flere som er redd for å ta på fiskene sine, eller er det bare meg? Skal sies at jeg har sånn "havskrekk" også som jeg forbinder dette med. Når jeg bader i sjøen er jeg alltid redd for at et levende vesen skal komme snikende på meg, men jeg elsker å bade, så jeg unngår ikke sjøen av den grunn. En gang jeg vasset trødde jeg på en strandflyndre og da skvatt jeg for å si det mildt..!

Ser at jeg er litt off topic i dag, men jeg får skylde på fredagsfølelsen. Pleier å bli litt sprudlende hver fredag når det nærmer seg helg På mandag er jeg seriøs igjen, hehe.


Anna U.
Når jeg bader i sjøen er jeg alltid redd for at et levende vesen skal komme snikende på meg, men jeg elsker å bade, så jeg unngår ikke sjøen av den grunn. En gang jeg vasset trødde jeg på en strandflyndre og da skvatt jeg for å si det mildt..!

Jeg er helt motsatt, jeg elsker fisk som er så tøffe at de kommer å småbiter på meg -små fisk vel og merke
Anna U.
Og så må jeg mote meg opp. Hehe, noen flere som er redd for å ta på fiskene sine, eller er det bare meg? Skal sies at jeg har sånn "havskrekk" også som jeg forbinder dette med. Når jeg bader i sjøen er jeg alltid redd for at et levende vesen skal komme snikende på meg, men jeg elsker å bade, så jeg unngår ikke sjøen av den grunn. En gang jeg vasset trødde jeg på en strandflyndre og da skvatt jeg for å si det mildt..!


Hehe.. Har en form for havskrekk jeg og. Får panikk hvis jeg er borti tang bla.. :s

Er ikke redd for å ta på fiskene mine, men Aceien mine som jo er algespisere, har ganske skarpe tenner, så når jeg må ned med armen i karet biter de så jeg kjenner det godt i armen. Tror nok de biter for å sjekke om jeg har el er mat, ikke av agressjon.
Jeg skvetter jo som bare det når de gjør det, selvom jeg prøver og la være.. :0

De er kjempetamme, så de eier jo ikke frykt når jeg kommer med armen el handa ned i karet.. Huff, og de skal enda bli 8-10 cm større... gruer litt til da ja!
Jeg er også redd for tang. Tanken på å svømme over sånn lang tang som stryker langs beina mine får meg til å grøsse. Usj! Hvis ingen skriver her i denne tråden at de er redde for å ta på fiskene sine i løpet av dagen så skal jeg jammen meg prøve å fange en adolfoi når jeg bytter vann i kveld. Føler meg jo som den pysa her jeg sitter

Jeg flyttet jo mine triller over i 60 literen, men så langt har jeg bare sett en negativ forandring: på adolfoiene de deler kar med. De har ikke lekt hele uka. Det kan se ut som trillene tok plassen til adolfoiene bakerst i karet, så nå ligger hele gruppa med adolfoi ved fronten. Ellers så har de rett og slett plutselig blitt mindre sky og liker seg bedre fremme i karet enn bak, det kan jo faktisk hende at det er grunnen til forandringen også! Men statistisk skulle de ha lekt i løpet av denne uka og det liker jeg ikke tanken på.
Anna U.
Jeg er også redd for tang. Tanken på å svømme over sånn lang tang som stryker langs beina mine får meg til å grøsse. Usj!


Ja nei herregud, det liker ikke jeg heller. Jeg må SE hva som biter på meg. Jeg liker heller ikke miste fotfeste når jeg er ute og svømmer, altså at jeg kan stå oppreist. Er det for dypt får jeg helt noia, så jeg ender opp med å svømme i ring på grunna haha
Ser for meg svømmingen i ring på grunna, hehe. Men seriøst, det er det jeg gjør.. Hihi
Men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å sitte i et basseng med sånne sugemaller, Garra Rufa (?), som spiser på psoriasis. Men jeg har ikke den sykdommen så det får jeg nok aldri oppleve. Jeg tror det er ganske godt nemlig, å bli rensket i huden av sånne fisk
Lisbeth
Men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å sitte i et basseng med sånne sugemaller, Garra Rufa (?), som spiser på psoriasis. Men jeg har ikke den sykdommen så det får jeg nok aldri oppleve. Jeg tror det er ganske godt nemlig, å bli rensket i huden av sånne fisk :)


Har sett de på TV. Synes det ser litt skummelt ut, men mange folk gjør jo det så jeg hadde nok tålt det jeg også! Hehe.
Kampfiskyngel
Her er den største. Begynner å ligne en ungfisk Har sett en til og den er mye lysere. De mørkner vel etterhvert. Regner med de blir blå siden begge foreldrene var det. Har ingen av foreldrene lengre så jeg håper virkelig disse vokser opp. Som en liten trøst.

[External Image]
Flekket blåøye
Et par litt uskarpe bilder av disse vimsete søte små

[External Image]

[External Image]
Corydoras adolfoi!
Ja i dag tok jeg mot til meg å håvet opp en stakkars vettskremt en. Strøk langs brystfinnen mens fisken lå helt i ro. Den var fullstendig glatt. Etterpå begynte jeg å tenke på om jeg kjente på riktig finne. Jeg vet jeg har lest noe Mona O. skrev om dette en gang og husken min fungerer slik at jeg mener jeg husket dette fra den gangen jeg leste det. Men ble usikker. Så jeg foretok et søk her på af. Søkte på "identifisere adolfoi" og fant denne tråden. I denne tråden er det linket videre til en tråd hun startet på PlanetCatfish. Så jeg fikk bekreftet at jeg husker brukbart på enkelte ting Og jeg har altså slått fast at det er Corydoras Adolfoi jeg har. Irriterer meg at jeg ikke husker om den sto so viltfanget da jeg kjøpte dem. Husker bare prisen.. hehe.

Her er gullene mine sammen med sine midlertidige kompiser trillene i det som har blitt det nye cory-hjørnet i karet dems.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Et bilde av en sakurareke helt til slutt. Så er det slutt på spammingen for i dag
[External Image]
Gratulerer med å ha fastslått hvilken art det er
Det viste seg å være adolfoi allikevel altså.
Det viser at det er veldig stor forskjell på ryggstreken på denne arten da.
Uansett så er det greit å vite hvilke fisker man faktisk har

Jeg ser i det forrige innlegget ditt her at du har noe det samme problemet med dine blåøyer som jeg har med mine Danio tinwini.
Ikke at det er et problem sånn sett, men de klarer bare ikke å stå i ro
Da blir det også ikke så enkelt å ta bilder.
Ser du har klart det bedre enn meg da for jeg har hittil ikke fått et brukbart bilde av mine fine, men akk så urolige små fisker
Anna U.


Må bare hive meg med på samtalen om å ta på fisk: Jeg er egentlig ikke redd for å komme borti fisk, men Ancistrus!! De er jeg livredde for å ta på! hehe
Så flott at du har funnet ut hvilken cory du har, synes også det er viktig å vite hvilke fisk man har gående i karene!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap