Aldersgrense på å kjøpe fisk? (side 2)

Inaktiv bruker
Det er bra med aldersgrense siden det er endel dyremisshandling. Jeg vil ikke akkurat kalle dine tilfeller for dyremisshandling, dyrene kommer over ting etter en stund. Jeg har alltid spurt for å fått dyr. Jeg tror nok kikke at jeg hadde dratt å kjøpt uten å fått lov.
Må nok innrømme at jeg ikke synes at Lisbeth sine eksempler ikke er i samsvar med de krav som vi stiller til god dyrevelferd. Når det stilles krav til at løsninger som brukes til dyr, er egnet til å ivareta hensynet til dyrenes velferd er vel det neppe i samsvar med å gjemme mus i en plastbøtte, ha ørkenrotter i et skap med minimal lufting osv.

Jeg oppfatter derimot at de siste innlegg til Lisbeth og AquaRonja viser veldig godt hensikten med at barn under 16 år ikke skal ha eneansvar for dyr.

Lisbeth
Jeg syns det er veldig betryggende at barn som er like "krakilsk" etter dyr som jeg var som barn har en begrensning!

Kunne ikke vært mer enig!
Nils Vollstad
Må nok innrømme at jeg ikke synes at Lisbeth sine eksempler ikke er i samsvar med de krav som vi stiller til god dyrevelferd.


Jeg forsto ikke helt hva du ikke syns??
Inaktiv bruker
Lisbeth mente vel at hun som ung ikke var like ansvarsfull som en voksen ville ha vært?

hun ga bare eksempler på feil hun hadde gjort, og viser dermed en grunn til at loven om aldersgrense burde være der

aldersgrenser er fint, uansett hvilke dyr det gjelder, om det er pelsdyr, skalldyr eller fisk.. de har alle rett til å leve, og de føler alle smerte.
Vegar Haugerud
Lisbeth mente vel at hun som ung ikke var like ansvarsfull som en voksen ville ha vært? hun ga bare eksempler på feil hun hadde gjort, og viser dermed en grunn til at loven om aldersgrense burde være der;)


Riktig oppfattet
Dette med aldersgrenser er greit det.

Men, Alle zoobutikkarbeidere burde og vurdere den voksene som er med barnet inn i butikken.

For sånn jeg ser det,
Ofte så er det sånn at foreldra sier:
Jeg blir med deg inn så du får deg det dyret du vil ha, men husk at så fort vi er ute av butikken så er det er bare du (Barnet) som har ansvaret for det alene uten hjelp fra oss.
Altså foreldra overlater at til barna. selv om noe annet blir fortelt i butikken.

Har vokst opp med den beskjeden selv.
Thatina
Sleng på lisens for å få barn og... (lever litt i drømmeverden).


Ja jeg er ganske enig med det dere sier at dyrebutikkene burde ta mere hensyn til dyrene sine og følge reglene. :/

Men akkurat denne Thatina, den syntes jeg ble litt for drøy, skal man bøtelegge folk fordi dem ble gravide???
B. Andresen
Dette med aldersgrenser er greit det. Men, Alle zoobutikkarbeidere burde og vurdere den voksene som er med barnet inn i butikken. For sånn jeg ser det, Ofte så er det sånn at foreldra sier: Jeg blir med deg inn så [B]du[/B] får deg det dyret [B]du[/B] vil ha, men husk at så fort vi er ute av butikken så er det er [B]bare du[/B] (Barnet) som har ansvaret for det alene uten hjelp fra oss. Altså foreldra overlater at til barna. selv om noe annet blir fortelt i butikken. Har vokst opp med den beskjeden selv.


Du er IKKE alene om det B. Andresen, har selv fått høre akkurat det samme.
Frk. Øverli
Men akkurat denne Thatina, den syntes jeg ble litt for drøy, skal man bøtelegge folk fordi dem ble gravide???


hehehe, well., trudde kanskje d lå litt under at dette var litt spøkefullt da.. :P

Er absolutt ingen måte det hadde vært gjennomførbart, men poenget mitt står jeg ved... på samme måte som det er mange dyr der ute som misshandles fordi de har dårlige eiere, så er det mange barn som misshandles fordi folk får barn før de er ansvarsbeviste nok til å ta vare på det...

men altså, mye kan endres om vi skulle laget en ideel verden, men siden vi ikke helt har mulighet til å fixe det, så har man lov til å drømme

Åååja, skjønner deg nå, hehe. Begynte og lure litt der, for trur det hadde blitt veldig vansklig og måtte ha lisens for å få barn. :/

Du har helt rett Thatina, synn det finnes mange slike folk i verden som ikke kan behandle verken dyr eller hverandre på en onklig måte.

Men trur ikke at alle barn under 16år er dålige dyre og fiskepassere heller, det er jo mange under den alderen jeg vet om som er kjempeflinke med dyr/fisk.

"Regler er til for og brytes, men til en begrensning!"

Altså, burde dyrebutikkene holde denne reglen hele tiden, for m.m dem kjenner foreldrene til barna, så kan foreldrene gi seg blaffen i hvordan barnet behandler dyret og fisken.
For og si det slik, barn som ikke verdsetter et liv har gjerne foresatte som aldri har lært dem å verdsette et liv.... Alle barn lærer fra ett sted.

Likevel, jeg synes aldersgrensen skal være der rett og slett fordi det er alt for lett for ett barn å ta uoverveide beslutninger. De får lyst på en hamster, også kjøper de en hamster. Så kommer de hjem med det, men foreldrene liker det ikke, og sjansen er da stor for at far (eller mor) i huset gir hamsteren et lite kakk i hodet med en lite myk hammer....

Selv om foreldrene gir streng beskjed om at det er barnas ansvar når de får ett dyr, så er det og stor sjanse for at foreldrene vil passe på litt likevel. Jeg sier heller ikke at det gjelder alle, noen er rett og slett bare uten samvittighet, men storparten bryr seg nok. heldigvis!

Hadde loven om aldersgrense blitt holdt, så er det iallefall en god del dyr sluppet mye smerte. Slike lover kan ikke gjøre annet enn bra ting!

Men som sagt tidligere, selvfølgelig er det MANGE av den yngre klasse som er kjempe flinke med dyr!
Thatina
For og si det slik, barn som ikke verdsetter et liv har gjerne foresatte som aldri har lært dem å verdsette et liv.... Alle barn lærer fra ett sted.


Så sant så sant! Der kan man se et dålig eksempel av foreldrene. Men trur da at Norge kommer til og bli strengere på disse reglene, som hunn gamle dama i London (Var det vell?) som ble bøtlagt for og solgt et barn en gullfisk.

Det blir helt sikkert like strengt her??

Tja, reglene er jo ganske klare... Problemet er at lover og regler ikke blir fulgt...

Som dyrebutikker som selger dyr til mindreårige..

Politiet har desverre alt for mange "viktigere" ting å ta seg av, enn å etterforske om ungen som kjøper kampfisken er 15 eller 16 år... Skulle gjerne ønske vi hadde et eget dyrepoliti på samme måte som mange delstater i USA, men i lille Norge så har vi desverre ikke resursene til å gjennomføre noe sånt.

Som sagt, mye kunne blitt endret i en ideel verden
Der er vell mange som skulle ønske at Norge hadde et eget dyrepoliti.
Vet at i Finnmark er det noe som heter "reinpoliti", det er vell kanskje det nermeste man kommer til akkurat dette temaet. ;P

Ellers så er det vell mattilsynet som blir alternativet?
Lisbeth
Jeg forsto ikke helt hva du ikke syns??
Du viser veldig godt, Lisbeth gjennom dine eksempler, hvorfor barn ikke skal ha ansvar alene for dyr. Dette skjedde selvfølgelig mens du enda var barn, og dermed ikke fullt ansvarlig for dine handlinger. Du hadde også foreldre som forstod både sitt ansvar og sin datters begrensninger.

Du beskriver også veldig flott hvor vanskelig det er for foreldre å ha oversikt over hva barna faktisk gjør, og du sier også at konsekvensene for disse dyrene kunne ha blitt fatale hvis "du ikke var blitt oppdaget".

Dette viser veldig flott, tenker jeg, at gjennom et samspillspill mellom de som har dyr, enten det er dyrebutikker, hobbydyreier, hundekennel eller bare en nabo med kattunger og foresatte til barn under 16 år kan man unngå mange av de lidelsen mange dyr har blitt utsatt for.

Nå sier jeg ikke at et barn ikke kan ta vare på et dyr, eller at hvis bare kriteriet om at en person er over 16 år borger for at dyrene vil få det godt, men at jeg mener i utgangspunktet er de fleste barn for umoden å ta hele ansvaret for dyr.
Så vidt jeg vet, så er det mattilsynet som har ansvar for slike ting... Men de har ikke autoritet til å gi dyremisshandlere bøter feks.

Men si det slik, anmelder du noen til politiet for dyremisshandling.., så tar det fort ett år før de har tid til å se på saken, så ett år til mens de flytter papirer fra en skrivepult til en annen, og da har det plutselig gått 2-3 år, saken foreldet og henlagt... masse papirer, ingenting skjedd...

Jeg sier ikke at dette skjer hver gang, men kan virke som det skjer oftere enn man skulle tro...

Derfor jeg mener at de som selger dyr (blandt annet) bør være litt strengere selv med å følge loven.
Thatina
Politiet har desverre alt for mange "viktigere" ting å ta seg av, enn å etterforske om ungen som kjøper kampfisken er 15 eller 16 år... Skulle gjerne ønske vi hadde et eget dyrepoliti [...]


I Norge er det ikke politi eller lensmann, men derimot Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige enkeltvedtak for å oppnå etterlevelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av "Lov om dyrevelferd". Mattilsynet er ofte avhengig av meldinger fra oss vanlige butikk kunder og dyreeiere for å få oversikt over eventuelle brudd på gjeldene lovgiving.
har mattilsynet lov til å straffe dem og? Eller bare si ifra om at "du har gjort no feil"?
Ble mye lov og regel-snakk, har EGENTLI aldri tenkt noe serlig over dette temaet. Vært borti det noen gang tidligere, men aldri tenkt slikt på det.

Ble noe klokere på reglene vi har i Norge angående hold og kjøp av dyr.
Trur det at 16års reglen er der er også fordi barn ofte "går lei" av dyrene sine, bli sløve til og vaske og stelle med dem, og/eller rett og slett ikke gidde og ta hand om dem mere.

En person over 16år ville jeg da tru at er mere bevist på sine handlinger, men for det om mange under 16år som faktisk er flinkere med hold av dyr en enkelte voksne.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap