Solosuper + den uten sukker, kun aspartam :)

Inaktiv bruker
Hei og velkommen til tråden min. Jeg ble akkurat pluss medlem og bestemte meg for å starte på nytt med den ene tråden jeg har laget om hobbyen min. Jeg startet først med dette i begynnelsen av mars 2010, selv om jeg lenge har hatt interessen for fisk.

Det startet med at jeg kjøpte et juwel akvarie på 63 liter. Noe jeg raskt angret på da litersyken viste seg like etterpå. Men jeg fant ut at jeg skulle gjøre det beste ut av det og bruke tiden fram til større akvarium til å lære om fisker om stell utstyr sykdommer tester og ellers slikt som hører til denne hobbyen.

Etter oppfordring fra dyrebutikken brukte jeg safestart, og handlet fisk få dager etter at akvariet var oppe og gikk. jeg vet nå hva jeg burde ha gjort, og alt har jeg lært her inne. Så når jeg begynner på neste akvarium vet jeg hva jeg skal og ikke skal gjøre.

Det begynte slik:
Inaktiv bruker

jeg kjøpte først en kampfisk, en nydelig crowntail. Jeg kjøpte med to damer til ham, og var spent på hvordan det skulle bli. Jeg så for meg hvordan jeg ville ha inredningen, og plasserte litt planter mørk grus en båt, og en bakgrunn som jeg følte skulle passe.

Plantene kom på plass, samme med båten grusen og bakgrunnen. Så var det fiskene sin tur.

Det ble slik.
Inaktiv bruker
etter få uker var det på tide med flere fisk, og jeg kjøpte noen
4 vifterekter
4 algespsisere ukjent art, og
4 dvergguramier.

Jeg fant også ut at jeg var langt fra fornøyd med innredningen, fordi det ikke ble slik jeg så det for meg. Jeg prøvde videre med å kjøpe flere planter og skifte bakgrunn. Tenkte kanskje at det ble hakket bedre.

Dvergguramiene døde raskt etter at de kom i akvariet, og jeg fikk regelrett panikk. Jeg kjørte til dyrebutikken i all hast, og kjøpte et skikkelig test sett slik at jeg kunne teste alt opp og ned fra den ene til det andre.

Testene viste at alt var ok, og de andre fiskene var jo helt pigge. Jeg var jo redd for at jeg hadde noen lumskheter i akvariet, men heldigvis hadde jeg ikke det.

Jeg fikk mye hjelp i tiden fram til i dag fra dere på forumet, og det kunne jeg ikke vært foruten. Takk til alle som har hjulpet meg med akvariet.
Inaktiv bruker
etter litt tid var jeg enda ikke fornøyd og skiftet bakgrunn igjen, samtidig som jeg fjernet båten. jeg fikk det liksom ikke til å passe inn med noe annet. Jeg fikk tak i noen små stilige røtter, enda flere planter og en bakgrunn jeg følte passet. sammen. Endelig syntes jeg det så greit ut og har bestemt meg for at det skal være slik for en stund.

øverste bildet: før
nedeste bildet:: etter
Siste bildet var mer behagelig å se på
Inaktiv bruker
i dag har akvariet vært oppe å gå i ca 4 måneder, og jeg koser meg sammen med fiskene. Jeg har fått noen nye fisker sammen med de andre. Jeg har

20 kirsebærreker ( som jeg nå har lært er mat for betta splender)
5 små algespsiere
5 rødstripe tetra?
4 lyse blå dvergguramier som jeg fikk gratis siden de fire andre døde.
6 FLOTTE skjell med tigerstriper.

Kampfisk hannen som heter Grumpy bryr seg lite om dem eller de andre fiskene. Når jeg hadde de andre dvergguramiene var han ganske interessert i den ene hannen som hadde orginal farger. Jeg er ganske sikker på at han trodde den var en kampfisk hunne, fordi han ville hele tiden være med ham, og viste seg fram så godt han kunne.

Det ble mye latter av de episodene, selv om jeg passet på at ikke fiskene ble for stresset av dette. men siste gangen jeg fikk se det rablet jeg ned noen ord.

Kampfisk hunnene ble totalt oversett av grumpy, og oppmerksomheten gikk til dverggurami hannen som aboslutt ikke var interessert i annet enn mat og sine artsfrender. Så jeg så for meg at Grumpy sang noe slikt som dette:

jeg har slørne ute og kroppen på snei
slik gjør jeg bare for å vise deg

at du er min neste far til mine barn
jeg vet jeg har deg i min hule arm

dans med meg slik som fisker gjør
bare le det bort om noen spør

her i akvariet skal vi bygge å bo
det gjør ingenting at vi er hanner begge to

Bilder kommer. Det jeg skal gjøre nå er å ta nye tester og vannbytte. Så skal jeg finne ut hva alle fiskene heter i fiskebasen slik at jeg får det mest mulig ryddig. Så skal jeg alltid få med meg navnet på De fisker jeg får.
Inaktiv bruker
BloppBlopp
Siste bildet var mer behagelig å se på :-)

TUSEN TAKK for det
Heisan,

Akvariet ditt har blitt kjempefint
Det er alltid litt prøving og feiling i starten, og ting blir ikke alltid seende ut som man har forestilt seg, men nå synes jeg du har fått til et veldig harmonisk og fint kar!

PS: Når du sier du har 5 algespisere i karet -er det da fiskene i grusen på bildet i innlegg nr. 2 du mener? Dette er i tilfelle ikke algespisere, men en Corydoras-art, mest sannsynlig Corydoras aeneus:

Kirsebærreker har nok en tendens til å bli kampfisk-mat, ja, så hold karet ditt godt beplantet så de har muligheten til å stikke seg unna.

Inaktiv bruker
turnips
Heisan, Akvariet ditt har blitt kjempefint :) Det er alltid litt prøving og feiling i starten, og ting blir ikke alltid seende ut som man har forestilt seg, men nå synes jeg du har fått til et veldig harmonisk og fint kar! PS: Når du sier du har 5 algespisere i karet -er det da fiskene i grusen på bildet i innlegg nr. 2 du mener? Dette er i tilfelle ikke algespisere, men en Corydoras-art, mest sannsynlig Corydoras aeneus: [URLBLOCK1] Kirsebærreker har nok en tendens til å bli kampfisk-mat, ja, så hold karet ditt godt beplantet så de har muligheten til å stikke seg unna.

hei takk for det turnips jo det stemmer det, jeg har fire av Corydoras aeneus og 5 algespisere hehe, hadde glemt å skrive opp deaeneusene Du har godt syn hehe Jeg visste ikke hva disse het heller, så linken din hjalp meget

oppdatering: de fem andre som jeg ikke har bildet av enda er: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345 ansistrus op variant
Inaktiv bruker

legger ved noen flere bilder. et par bilder av dvergguramiene, og et bilde av kuleskjellene som jeg fikk bare for noen dager siden. Jeg la nedi 6 stk, og nå er halvparten åpen, og to av dem er helt tomme. Lurer på om jeg har fisk i akvariet som åpner og spiser skjell? de åpner seg jo bare noen millimeter, så ingen fisker i akvariet kommer seg inn i skjellet uten å åpne det. Eller kanskje dem har
dødd av andre årsaker. Det var litt dumt for skjellene sin skyld, men også fordi jeg har ventet en stund for å få tak i disse.
Inaktiv bruker
Da er det mandag, og jeg har skiftet viltervatt, den øverste tynne. den blir ganske tykk etter ikke for lang periode. God lukt av jord hehe. Nå skal jeg ta test runden på vannet, og se hva som viser seg der. Kanskje jeg kan finne en grunn til hvorfor halvparten av kuleskjellene ikke klarte seg.

RESULTAT ca kl 17

ph 6
nitrit 0,5
kh 0 ? skulle skifte fra en farge til nr 2 så til gul. Men ble gul med en gang.
gh 6

tar vannbytte nå på 25 liter av 60 liter, så får vi se etter det.

RESULTAT ca en time senere

nitrit 0
Inaktiv bruker

i går kjøpte jeg en yngelkar med skillevegg i bunn og i midten. Dette flyter av seg selv, og jeg har plassert det noen få cm fra ene siden. mellom karet og glassveggen har jeg noen få flyteplanter. Mellom der har en han dverggurami funnet plassen sin, og har bestemt at dette her hans sted. Det er kommet litt minimalt med bobler, så kanskje det er noe lek på gang
Inaktiv bruker

Se hva den ene dvergguramien min gjør på da

Inaktiv bruker
Solosuper
jeg har slørne ute og kroppen på snei slik gjør jeg bare for å vise deg at du er min neste far til mine barn jeg vet jeg har deg i min hule arm dans med meg slik som fisker gjør bare le det bort om noen spør her i akvariet skal vi bygge å bo det gjør ingenting at vi er hanner begge to

Haha! Måtte trekke litt på smilebåndet når jeg leste denne. Også når jeg leste den siste linjen der, da brøt jeg ut i latterkrampe! Haha! Falt faktisk av stolen jeg satt i! :P
Inaktiv bruker
Erik Silgjerd
[QUOTE=Solosuper] jeg har slørne ute og kroppen på snei slik gjør jeg bare for å vise deg at du er min neste far til mine barn jeg vet jeg har deg i min hule arm dans med meg slik som fisker gjør bare le det bort om noen spør her i akvariet skal vi bygge å bo det gjør ingenting at vi er hanner begge to

Haha! Måtte trekke litt på smilebåndet når jeg leste denne. Også når jeg leste den siste linjen der, da brøt jeg ut i latterkrampe! Haha! Falt faktisk av stolen jeg satt i! :P

hehe håper ikke du fikk noe blåmerke da

en av fiskene har flyttet litt på ynglekaret og da forsvant hele skumredet inn i pumpen og filteret. han som laget dette redet virker litt stresset og fortvilet, men det er ikke så mye å gjøre med det. har prøvd å ordne det for ham.
Inaktiv bruker
Galemor
Prøvd å feste en halv plastkopp i ene siden? Tapp ned litt vann, vent på at glasset tørker, fest med en dert silikon, eller hva med en sugekopp, så kan den flyttes på. :)

oh takk galemor for bra tips det skal jeg gjøre både dvergguramien og kampfisken har jo ymptet frampå om reder
Inaktiv bruker

en liten oppdatering.

Etter tips i denne tråden, har jeg tenkt litt, og så modifisert noen plastkopper som ikke er giftige. Jeg har laget hull i dem til hver sin sugekopp, klippet dem i to, og psset kantene slik at det ikke er skarpe kanter for fiskene. Så har jeg festet dem i akvariet, og de tok litt plass, men er nesten usynlige. Dette ble bra, og den ene dvergguramien har allerede fem minutter etter at de kom i, funnet ut at den ene er hans.

så som jeg såvidt nevnte, fant jeg ikke igjen han kampfisken min, og det var triste greier. plutselig fant jeg ham, men ikke slik jeg ville. Har testet vannet med flere tester, hatt vannbytte, skiftet filt i akvariet, og nå har det kommet en ny mr grumpy2. har lagt ved bilder

Inaktiv bruker

her er koppen på plass, men skal ta dem ut igjen, skjære dem like stor og pusse på nytt. et annet bilde av nykomstn også. den gikk etter damene ganske kjapt, og det er første gang på lenge jeg har sett damene gjøre seg til
Inaktiv bruker
Tilbake til hobbyen igjen.
Lite har skjedd siden sist, selv om det både er måneder og et avsluttet pluss medlemskap siden jeg har skrevet sist.

mitt lille akvarium står tomt på sin faste plass, bare mørk grus, hevert og en magnet stirrer tomt ut i rommet. Fiskene bor et annet sted til akvariet er oppe å går igjen. Jeg fikk noe problemer med pumpen og filter, noe som gjorde at jeg til slutt valgte å starte på nytt.

Planen nå er klar, og når jeg finner tid skal jeg sette i gang for fullt.
1. tømme all grus og hive filter.
2. bytte ut mørk grus med lys sand og nye filtre
3. plante masse sammen med tre røtter som skal i
4. la det stå å gå uten fisk i flere uker. Ta tester og følge med.
5. vannbytter og planlegging av ny fisk sammen med de som allerede skal oppi.
Inaktiv bruker
En ny verden.

det ble litt annerledes enn forgje gang, men jeg synes det ble fint. det er litt lite med planter, og de er ikke så store, men håper de vokser seg til. at jeg skulle finne planter på ikea av alle steder da
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap