Kulefisk i mindre kar enn anbefalt?
Inaktiv bruker
hei kulefisk eiere der ute.
jeg har virkelig fått lyst på sør-amerikansk kulefisk
og selv om det står minimum 100 l akvarie, kan jeg ha to stk i et 63 liter? så lenge jeg ikke har andre fisk der?
kanskje en liten steam med Pygmépansermalle
Jeg har et ekstra kar nå, som er 63 liter.
jeg har virkelig fått lyst på sør-amerikansk kulefisk
og selv om det står minimum 100 l akvarie, kan jeg ha to stk i et 63 liter? så lenge jeg ikke har andre fisk der?
kanskje en liten steam med Pygmépansermalle
Jeg har et ekstra kar nå, som er 63 liter.
Postet 29.06.10 kl 00:58
Endret: 29.06.10 kl 23:53
Inaktiv bruker
kan jeg? hehe rrrRRRrrr de kan fp ha det helt for seg selv
Postet 29.06.10 kl 01:55
Om du kan? Selvsagt, det er ingen som har makt til å stoppe deg. :p
Men eventuelle negative konsekvenser må du selvsagt ta selv. Det er sånt som hører med å være voksen og ta ansver, f.eks. for dyr.
Etter et søk på nettet ser jeg at de fleste anbefaler 100 liter som et minimum for denne arten. Jeg regner med at det finnes en eller flere grunner til dette. Hva om du undersøker litt selv, og finner ut hva denne grunnen/disse grunnene er, og deretter tar en ansvarlig avgjørelse på egen hånd?
Men eventuelle negative konsekvenser må du selvsagt ta selv. Det er sånt som hører med å være voksen og ta ansver, f.eks. for dyr.
Etter et søk på nettet ser jeg at de fleste anbefaler 100 liter som et minimum for denne arten. Jeg regner med at det finnes en eller flere grunner til dette. Hva om du undersøker litt selv, og finner ut hva denne grunnen/disse grunnene er, og deretter tar en ansvarlig avgjørelse på egen hånd?
Postet 29.06.10 kl 19:47
Dette står i fiskebasen om kulefisk:
"Denne arten kan noen ganger holdes sammen med egen art, men man kan også oppleve at de er aggressive mot hverandre. Derfor bør man være forberedt på å skille individer som går sammen. De er også ofte finnenappere. Hvis man skal holde flere fisker sammen, regn 40 liter ekstra plass for hvert individ."
Dette er en hissig liten sak !
"Denne arten kan noen ganger holdes sammen med egen art, men man kan også oppleve at de er aggressive mot hverandre. Derfor bør man være forberedt på å skille individer som går sammen. De er også ofte finnenappere. Hvis man skal holde flere fisker sammen, regn 40 liter ekstra plass for hvert individ."
Dette er en hissig liten sak !
Postet 29.06.10 kl 20:19
Postet 29.06.10 kl 20:37
Inaktiv bruker
etter en natt med masse søvn, så ser jo jeg også at den ideen der bare var teit og ikke noe å tenke på i det hele tatt. Ser jo den. så takk for innspill.
Postet 29.06.10 kl 23:10
Postet 30.06.10 kl 15:02
Inaktiv bruker
Lisbeth[QUOTE=Solosuper] etter en natt med masse søvn, så ser jo jeg også at den ideen der bare var teit
Hehe
hehe
Postet 30.06.10 kl 23:14
Les denne artikkelen. Fornøyelig lesning.
Postet 30.06.10 kl 23:46
Inaktiv bruker
Joakim[URLBLOCK1]. Fornøyelig lesning. :)
allerede lest, og ja jeg vil ha
Postet 01.07.10 kl 00:10
Inaktiv bruker
Tro meg; du har ikke lyst til å utføre massasje på en vettskremt, oppblåst kulefisk. Bruk heller en beholder som du senker ned i akvariet.
De større Kulene biter gjerne plantene i stykker og flytter på planter de mener er i veien. Mindre Kulefisker bruker plantene som jaktmarker og du vil hurtig komme til å oppdage små runde hull i bladene. Dette er et resultat av sneglejakt og det har ingen betydning hvorvidt det faktisk finnes snegler å jakte på.
En ny dekorasjon i akvariet kan oppta fisken i lang tid. Store forandringer i akvariet kan medføre at fisken blir "sur" og gjemmer seg bort i dagevis.
måtte lese en gang til. skikeklig bra skrevet det der hehe.
Postet 01.07.10 kl 02:55