Hvitprikk -.-

Har fått hvitprikk i selskapskaret nå.
Tenker å prøve varmekur i førsteomgang, men vil alle fiskene mine tåle dette?

Neontetra
Kardinaltetra
Sewellia
Kuhlii-ål
Cory panda og Trilli
Blå danio
Eplesnegl
Sebrasnegl
Tagghornsnegl
Sommerfuglciklide

Jeg orker ikke begynne å flytte snegler for å salte karet, men spørsmålet er, an sneglene også få hvitprikk?
Du kan jo prøve å bruke Esha, den tar ikke livet av snegler osv. Veldig snill medisin
Man kan aldri være sikker på om fisker vil tåle varmekuren. De fiskene du burde være obs på er de som ikke trives i temperaturer over 25grader. Etter det jeg husker er det spesielt C. panda, og Sewellia. På Sewellia må man også tenke på oksygenet i vannet siden disse trenger mye. Når vannet blir varmt blir det mindre tilgang på oksygen, så en luftestein er å anbefale. (egentlig er luftestein bra for alle fisk under varmekur)
Jeg har gående både boble-skjell og luftsten i tillegg til at utblåset på pumpa rører i overflaten gående.
Jeg har ikke noe kar å flytte sewelliaene i dessverre.. Dessuten tror jeg at de også har fått hvitprikk

Kan snegler også få denne sykdommen?
Sparesset
Kan snegler også få denne sykdommen?

Ser det er vanskelig å få svar på dette, men jeg mener å hørt at de kan det. Om du går på Nettakvariet, så kan du spørre Heidi som er snegleeksper om du ikke får svar her
Huffameg, hvitprikk er en plage! Har hatt flere runder, og brukt eSHa Exit med godt resultat. Corydoras panda tåler hverken varmekur eller salt, men er det hvitprikk får de ikke det selv. Nå hjelper det jo ikke å flytte noe, for selv en dråpe vann er nok til å smitte andre kar. Brukte kuren som foreskrevet, og økte dosen litt i andre og tredje syklus. Desverre ga jeg meg nok for tidlig første gangen, og måtte på'n igjen, så fortsett å medisinere en stund etter at symptomene er borte! Siste gang vi hadde sykdom trodde vi det var hvitprikk, men det var nok noe annet, da tok vi knekken på det med en kombinasjon av eSHa Exit og eSHa 2000 brukt over laaang tid. Hvordan snegler takler det vet jeg ikke...

I etterpåkolkskap har jeg nå lovet meg selv dyrt og hellig at alt skal i karantene, også planter. Lykke til!
Startet varmekuren i dag, og krysser fingrene mine hardt for pandaene...
Akkurat nå ligger samtlige coryer klemt inntil pumpa og ser dypt ulykkelige ut..
Huff, skulle ønske jeg hadde et eget kar de kunne gå medisinering i

Har ikke brukt salt oppi der ennå.
Vil ikke snegler btw reagere dårlig på salt?
Hvordan går det? Har du blitt kvitt hvitprikken? Anbefaler deg å ha luftsten i karet om du fortsatt driver med kuren, slik at det blir nok oksygen i vannet. Når vannet blir så varmt blir det også mindre oksygen.
Faktisk ser det ikke ut til å ha noen effekt hittil, annet enn at tetraene stimer bedre enn noen gang. Kanskje ett dårlig tegn..
Pandaene lever fortsatt (:

Det går en luftsten og en boble-ting i karet nå. Avslutter varmekuren på søndag hvis det ikke bedrer seg.
Da var varmekuren avsluttet, med både heldig og uheldig resultat...

Hvitprikken forsvant ut ifra hva jeg kunne se, da hadde fiskene stått med varmekur fra onsdag kveld til mandag morgen. Både luftstener og boblemaskiner gikk for full guffe hele perioden.

Ingen av pandaene eller de andre coryene døde, DET var positivt (:

Dessverre lå Mrs. Sewellia død på bunnen da jeg kom for å skru av varmebehandlingen i dag... Men Mr. Sewellia lever fortsatt.
Samtlige kuhliier hadde gravd seg ned, og kom ikke frem igjen før jeg lokket med malletabletter. (dette er uvanlig oppførsel for mine kuhliier)

Jeg har en stor flokk neon, som om noen har dødd eller ikke er litt vanskelig å telle.. Men jeg observerte èn enslig neon som sannsynligvis kommer til å dø i løpet av natta. Sneglene flyttet over i et annet kar på ferie mens behandlingen pågikk.

Jegersneglen har forduftet, dessverre. Pleier disse å grave seg ned? Huff.
Jaja. Så var dette også en erfaring å ta med seg.
Varmebehandling?
Har fått hvitprikk på en av mine 21 rødmunntetra.
Da tar det vel ikke lang tid før de andre får det også. :o(

Hva er varmebehandling? Varmt vann i karet ... men hvor varmt ? hvor mange ganger ? osv..

Har også: Gravide Platy, sommerfuglciklide , molly og ancistrus.

Best å behandle med salt kanskje?
Skru opp temperaturen til NØYAKTIG 32 grader.
Dette er viktig, for over 32 grader sliter fisken med å overleve, og under 32 grader trives hvitprikken såpass at den vil formere seg enda fortere.

Du får varmt vann ved å sette opp temperaturen på varmekolben.
4-6 dager er vist å anbefale for en slik kur.
Ingen vil anbefale salt i førsteomgang ser det ut til, så da får jeg anbefale varmebehandling til deg
uff , tror ikke jeg stoler nok på varmekolben til å gjøre det.
Bruker ikke varmekombe i noen av akvariene nå om sommeren og det er alikevel stabilt 27 grader i vannet.

Har Sera Costapur kur.
Tror jeg får prøve den. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Finn-Robin Andresen
Reklame for plussmedlemskap