Hva skjer hvis man blir tatt for tollefusk?

Hvis man har kjøpt noe fra utlandet til en verdi over 200 kr, men har fått satt verdien utenpå pakka til under 200? Må man i tillegg til tollen betale bot for fusk?
det har aldri opstått problemer med denslag, men det kan tenkes at man må betale toll for varens verdi , om norske tollmyndigheter finer det for godt.
Har selv handla mye på nett og aldri blitt stoppa for at varens verdi har blitt satt ned,.
men man kan jo selvsagt være uheldig og treffe på en av de verste paragrafrytterne??
Jeg regner uansett med at det er avsender som i såfall får bot, men det vet jeg ikke sikkert.
Inaktiv bruker
Tror neppe at du må betale bot.

Jeg har bestilt masse på nett fra andre land og hittils vært kjempeheldig og sluppet unna på nesten alt.

Det eneste som ble stoppet og som jeg fikk en kjempesum å betale på var en urt som tydeligvis ikke er lov i Norge. Jeg fikk dog pakken, men måtte betale 200% av hva den egentlig kostet.

Klær har jeg også bestilt og sluppet moms/toll på. Det samme med andre ting jeg kjøpte, både fra ebay og fra firmaer, men da sendte avsender den som "gave".

Hvis noe er sendt som gave og man oppgir en symbolsk sum på 200 kr i verdi så er det jo EN GAVE og ikke noe du kan noe for at du får tilsendt!

Men, en venn av meg var uheldig da hun bestilte noen fløyter som hun så måtte betale flere tusen kr i moms på, fordi de var verdt ganske mye. Men jeg er litt usikker på om de ble sendt som gave da eller om verdien på fløytene sto utenpå pakken. Men, får man pakken med en slik sum å betale kan man faktisk bare la være å hente den ut også, og slipper da unna. Man må ikke hente alt som man får tilsent i posten.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap